• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • enbacken

Förbannad blir jag inte men jag tycker du har fel. Pitbulls amstaffs staffis mm har ett väldigt bra psyke och de är inte lättare än andra hundar att göra farliga.
    Kolla på dokumentären off the chain så förstår du vad som krävs och dessa hundar är ändå inte farligare än andra men jag tror att dessa hundar har blivit populära så de lever på ett rykte och inget annat.
    det finns nog många andra raser som är lättare att bryta ner än en terrier

• Nickname

enbacken

Jag menar just det, att den inte går att regga i SKK.
    Menar inte att den inte är rätt och riktig för det.

Jag kan utveckla hela mitt tankesätt, det är ju liksom lite svårt för er att läsa mina tankar
    Jag är extremt trött idag, får skylla min otydlighet på det.

Jag har en dröm om att pitbullen en dag ska få sin ärliga chans i Sverige. Att SKK ska godkänna dess avel så att seriösa uppfödare kan arbeta med sina seriösa kennlar.
    Det är en dröm, jag hoppas att den en dag blir sann, tyvärr går det ju lite i motvind, inte så lite heller.
    Detta är en utav de frågor jag ständigt tar upp inom SKK.
    Tyvärr ligger de inte direkt högst upp i listan.

Min önskan är att ALLA (jag vet att det är helt omöjligt, jag fantiserar nu) ska köpa reggade hundar så att SKK får en överblick, samt större krav mot sig av hundmänniskor Sverige runt att ta tag i förändringen.
    Tyvärr så bidrar ökandet av oreggade hundar till att SKK inte släpper in piten. Deras kontrollbehov och önskan att försöka få koll på den övriga aveln i Sverige stoppar nämligen dem från att våga ta steget ut och ge Pitbullen en seriös chans.

Det är ungefär som att alla oreggade hundar måste försvinna först, så att man kan börja om från noll.
    Så ser det ju sålklart inte ut, men det är lite av den andan jag känner när jag jobbar med just dessa frågor.

Summa:
    Om alla skulle köpa hundar som är reggade i SKK så skulle vi fortare kunna påverka även pitbullens godkänande.
    Något jag ser som önskvärt.

• enbacken

oki då fattar jag.
    Ja det är trist att skk inte uppmuntrar till ordentlig avel av pitbulls.
    ett annant problem är ju att många inte vågar regga sina renrasiga hundar pga de nya lagarna som dyker upp i allt fler länder där man förbjuder vissa raser.där tycker jag också de börjar i fel ände. där borde de förbjuda mixar först och inte renrasiga.
    tycker allt är lite bakvänt

• sam1

Nickname: Jag var med under hela men det var bara en amstaff resten var av bruksras.

• Nickname

sam1

Okej, som sagt det är olika.

• Corina

Jag tycker inte det är fel på sk kamphundar men allt för många människor har skaffat hunden för fel syfte och det är synd för det finns många fina hundar som får oförtjänt dåligt rykte.

Jag har en schäfer och en tax. Min tax bits först om han känner sig trängd, värsta kamphunden.

Kanske det borde införas en kurs eller något för blivande hundägare, ett hundkörkort så man får lära sig grunderna.

^^~Liten pojke i magen, v 35~^^
  • Rottis77

Gammy: Är det inte mycket skador inom wp?? Jag jobbar ju som djursjukvårdare och vi hör ju bara om det negativa!

• sam1

Nickname. jo det är klart att alla är olika men vad strävar man efter inom rasen?

Svar på tråden "kamphund"??!!