• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • Peppa

Får jag fråga hur ni definierar en BRA hund och framförallt en bra staffe eller PB?

• enbacken

En snäll hund som älskar barn och vuxna. Den ska gilla att arbeta och även kunna koppla av och inte vara på helspänn hela tiden. Den ska acceptera andra hundar men behöver inte tycka om de.
    De ska lita på sin ägare och veta vem som bestämmer. Det är vad jag kommer på nu men det finns så mycket.

• Nifelheim

Läger till lite, den ska vara mentalt frisk, uppfostrad åtminstone tillräckligt bra för att kunna fungera problemfritt i samhället, få sina aktivitetsbehov uppfyllda och kunna passera andra hundar på håll utan bråk eller skällande.

• LillaLinan

Det jag undrar på gällande sk kamphundar är följande...skaffar man dom för å ha som typ gosehundar eller som vakthundar? När jag va liten visste jag många som hade Rottweiler men de vaktade på deras företag osv. Inga hundar de hade för å sitta å mysa med i soffan. Idag känner jag oxå några som har kamphundar men då är det personer som är allmänt konstiga å osäkra på sig själva och som måste ha en stor å farlig hund å skylta med. Min fråga är egentligen...varför kamphund?

~*~mamma till Engla 061227~*~
  • Rottis77
    LillaLinan skrev 2007-05-14 11:19:06 följande:
    Det jag undrar på gällande sk kamphundar är följande...skaffar man dom för å ha som typ gosehundar eller som vakthundar? När jag va liten visste jag många som hade Rottweiler men de vaktade på deras företag osv. Inga hundar de hade för å sitta å mysa med i soffan. Idag känner jag oxå några som har kamphundar men då är det personer som är allmänt konstiga å osäkra på sig själva och som måste ha en stor å farlig hund å skylta med. Min fråga är egentligen...varför kamphund?
    Och hur hamnade Rottweilern bland kamphundar??? Jag ville ju ha en hund och köra bruks och lydnad med + att rottisen är en himla trevlig ras.
  • Nifelheim
    LillaLinan: nej inte av ngn av de anledningarna, jag skaffade den först och främst för att ha en hund att arbeta och träna med. Visst myser vi i soffan OCKSÅ men det var inte för det jag valde en "kamphundsras" utan för att de är tåliga, lagom stora, glada i människor och arbete, har världens längsta stubin vad gäller människor, inte lättstressade, är förarveka, vill vara med på allt, är orädda och korthåriga. Helt enkelt en perfekt ras för mig.
  • amorcitajq

ja jaaa.. om du vill säga nåt mer till mig så kan du diskutera de med endast mig inte här för d känns lite barnsligt oki nickname hare ;)

• Nickname

Du hittade alltså inget sådant inlägg.
    Bättre fly än illa fäkta.
    Då säger vi så.

amorcitajq skrev 2007-05-14 21:22:20 följande:
    ja jaaa.. om du vill säga nåt mer till mig så kan du diskutera de med endast mig inte här för d känns lite barnsligt oki nickname hare ;)
  • amorcitajq

Peppa

så som jag definerar em bra hund är: bra psyke, ska gå bra i hop med alla människor och hundar, tåla ex att småbarn är lite "elaka" mot dom, man ska kunna ta saker ur deras mun, måtskålen osv utan att hunden blir arg... det finns väl kanske mer saker men jag kommer inte på d nu hehe... vad tycker du sj?

• Alvarin

såg frågan längre upp varför man skaffar en "kamphund".
    Jag har själv en skk reggad amstaffhane på snart två år. Skaffade honom för att jag upplevt hur bra amstaffen går ihop med människor och barn. Och för att jag inte vill ha en vallhund, ingen jakthund och inte en hund som har hög vaktinstinkt. Ville inte heller ha en ras med lång päls. En medelstor hund som gillar att jobba med bra temperament och psyke.
    Hög kamplust har han, visst. Den visar sig i att han går in helhjärtat när det gäller att jobba. Om det så är spår, eller lek. Kamplust är inget likhetstecken med aggressivitet.

Svar på tråden "kamphund"??!!