Nifelheim skrev 2007-05-10 21:14:13 följande:
Nä jag kan fan inte hålla mig fast jag är LESS på såna här trådar. Jag har växt upp med APBT jag har så länge jag haft egna hundar haft kamphundsraser och nu på senare år förstörs rasen så inihelvete av att den blivit en sådan modefluga. Det finns 2 grupper som förstör en underbar rastyp; grupp 1 är de som kan kategoriseras som unga killar som behöver en tuff hund att skrämmas med. Denna grupp är alla medvetna om, den andra är det värre med:grupp 2 är de som försöker göra Pitbulls till ngn form av snuttegris. SNÄLLA, det är en hund av kamphundsras. Man kan _aldrig_ säga att "min pitbull går sååå bra med alla hundar" och släppa den lös med alla man träffar. Det är inte naturligt för dem, de blir stressade och en dag smäller det.. En APBT eller amstaff är en arbetande hundras, det är ingen hund som du skaffar och har som soffhund och går promenader med och tror att den mår bra. En frisk amstaff/pitbull måste få arbeta för att inte bli knäpp i huvudet. Det är nog inte så tokigt med restriktioner om vilka som skulle få skaffa en "kamphundsras". Vet man inte vad det är man har i kopplet är de livsfarliga. I rätt händer däremot är de underbara hundar som älskar människor och de FÅ hundar som ingår i deras flock.
Jag håller med dig klart man ska få fram att hundarna är bra också det är jätteviktigt men det finns som sagt fel ägare, inte bara unga som tycker dom är coola utan en stor risk är familjerna som skaffar en tex amstaff och inte håller på rangordningen i familjen samt tror att hunden tål vad som helst.
Min hund blev attackerad av grannens amstaff och den är riktigt aggresiv går man förbi så börjar den mata framåt och tugga vi hade gristur för hon högg min vovve över nacken men missade lite, och tog örat andra gången.
Hon var lös för ägaren påstår att hon är sååå snäll hon beter sig likadant varje gång.
Vill tillägga att min hund visade klart och tydligt att hon var undergiven så grannens hade ingen anledning eller orsak att attackera min hund, det bor fler amstaffar här i området och minst tre av dom är aggresiva morrar och visar tänder när man går förbi..
Dom är säkert bra hundar dom med om dom hamnar i rätt händer hos någon som har för avsikt att uppfostra dom rätt och följa lagarna ex ha alltid koppel...