• amorcitajq

"kamphund"??!!

Jag vet att det har disskuterats en HEL del om sk "kamphundar".
    jag är verkligen skit trött på alla som har massa idiotiska åsikter om dess hundar. Folk vet inte mycket mer än vad media och så förstorar upp. Statestik visar att det är inte sk "kamphundar" som e de som biter mest. Dessutom finns det ingen ras som heter kamphund!!!

Jag har en pitbull och hon är hur snäll som helst hon går i hop med allt och alla! jag har även en dotter på 1 år och 9 månader och de är BÄSTA vänner.

Jag har fått så himla mycket blickar och folk som går förbi mig mummlar och en del bråkar med mig pga av min hund. Jag försvarar henne ALLTID eftersom hon inte är någon kamphund, hon är en exemplarisk familjehund.

Man kan juh kampa vilken liten hund som helts om man vill. Visst är det så att många av dess hundar hamnar i fel händer, men då är det ägaren som det är fel på!

blev bara tvungen och skriva av mig lite eftersom jag e så less på alla människor som har puckade fördomar!

• Svar på tråden "kamphund"??!!
  • änglarfinns

av en händelse trillade jag bara in här....jag blir i parti och minut anklagad, spottad på och illa tilltalad för att jag har en (ENORMT) stor Rottweiler, som i folkmun och av okunniga också blir kallad för kamphund. Jag tänker inte nämna här hur less jag är på att min hund utsätts för diverse påhopp utan anledning. Han ser ut att vara hämtad direkt från helvetesportarna, med kolsvart, stort huvud - och med de underbaraste stora bruna ögon man kan tänka sig. De mer kunniga, intelligenta varelser som träffar min hund ser på 300 meter att han har en hållning i kroppen och utstrålning som säger "hej, jag är en kanonschysst Rottiskille". Jag har två ungar som kan klänga bäst dom vill på honom, skulle jag dock se minsta tillstymelse till i mina ögon "felaktigt" beteende, skulle jag ta bort honom utan att blinka. Behöver jag tillägga att jag utsätter honom för MYCKET fysisk och mental träning...?

Som någon här nämnde; kamphundar är ingen ras - det är medias beteckning på "en galen hund". Vilken hund som helst kan bli galen, och som självaste ordförande i SKK (Svenska Kennelklubben för den oinvigde...) skrev om för ett tag sen i Aftonbladet; den enligt statistiken farligaste hunden (=den som åsamkar mest skada på människor i form av bett) för närvarande är Golden Retriever. Sug på den ett tag. Och precis som samma person sa; man kan kampa med vilken hund man vill. Jag är alfahonan i familjen, och när jag och min Rottis har tränat och han har varit superduktig då är belöningen att "kampa" med pinne tillsammans med alfahonan, dvs mig, eller om han har varit jättejätteduktig, får han till och med "kampa" med sin alfahona och kopplet...ibland uppmanar min hund mig till kamp, då hämtar han pinne och kommer och "buffar" på mig, men jag bestämmer när kampen ska ske eftersom kampa är belöning, det är lek. En lek som går åt h-e med ägare som inte köper hund för den älskvärda kamrat den är, utan som köper hund för att finna "respekt"

• Gammy

rottis77 : jag hade velat veta vilka skador ni har fått veta om...? Jag har tränat WP i 10 mån, min syster i 4 år. har aldrig hört om en hund som fått skador? Vill tillägga att vi tränar i en seriös organisation som är hårda med regler om vad gäller träning och tävling. Uppvärmning, konditionsträning, styrketräning sen stretching och massage.

jo..en lokalgrupp hade en dålig matta de tränade på så en hund fick skavsår/brännmärke under en tass. Har hört om två hundar som bröt klor, men vet ej om det var i samband med dragandet eller om det var på egen tid så att säga.

Leta efter de länkar jag la upp i början av diskussionen, där är det en veterinär som uttalar sig om sporten. Vid varje tävling är alltid veterinär närvarande, inte för att vi har skador i sporten utan för att vi tycker att vid varje stort event , oavsett sport, ska det finnas veterinär.

• enbacken

Kamphund är inte medias utryck för en farlig hund. De är faktiskt avlade för kamp en gång i tiden och de har det inom sig fast man inte tar fram det.
    Det är därifrån kamphund kommer.
    Jag tycker inte att det är något hemskt namn på dessa hundar. De har ju aldrig varit avlade för att bli hemska hundar som attakerar människor och en dåtida kamphund var ingen kamphund om den skadade eller visade aggression mot människor.
    Det var ju en sport (väldigt grym sådan och jag är emot det) en gång i tiden.

Sen måste jag tillägga att många av dessa hundar går ju faktiskt bra ihop med andra hundar men som med alla raser så går inte alla hundar ihop med varandra och man måste läsa av sin hund. Vi människor tål ju inte alla människor heller.

Förstår ni vad jag menar.

• Y O D A
    Nifelheim skrev 2007-05-10 21:14:13 följande:
    Nä jag kan fan inte hålla mig fast jag är LESS på såna här trådar. Jag har växt upp med APBT jag har så länge jag haft egna hundar haft kamphundsraser och nu på senare år förstörs rasen så inihelvete av att den blivit en sådan modefluga. Det finns 2 grupper som förstör en underbar rastyp; grupp 1 är de som kan kategoriseras som unga killar som behöver en tuff hund att skrämmas med. Denna grupp är alla medvetna om, den andra är det värre med:grupp 2 är de som försöker göra Pitbulls till ngn form av snuttegris. SNÄLLA, det är en hund av kamphundsras. Man kan _aldrig_ säga att "min pitbull går sååå bra med alla hundar" och släppa den lös med alla man träffar. Det är inte naturligt för dem, de blir stressade och en dag smäller det.. En APBT eller amstaff är en arbetande hundras, det är ingen hund som du skaffar och har som soffhund och går promenader med och tror att den mår bra. En frisk amstaff/pitbull måste få arbeta för att inte bli knäpp i huvudet. Det är nog inte så tokigt med restriktioner om vilka som skulle få skaffa en "kamphundsras". Vet man inte vad det är man har i kopplet är de livsfarliga. I rätt händer däremot är de underbara hundar som älskar människor och de FÅ hundar som ingår i deras flock.
    Tack för ett jäkligt bra inlägg i den här ändlösa diskussionen!
  • Rottis77

Gammy: Ryggskador och avslitna ledband är väl det vi hör om. Tror det va senaste nr av veterinär tidningen som det var ett stort inlägg om just wp, tyvärr hann jag aldrig läsa den men jag ska se om jag hittar den igen på jobb så kan jag ju återkomma med om vad där stod.

• amorcitajq

nickname
    d e klart att jag kan föra en diskussion inga problem liksom ;)jag visste inte det från början! d ejuh du som gör mig irriterad genom o påstå så jävla mycket om mig som du inte vet ett skit om.. du kanske inte borde skriva här!

• Zaria

Nifelheim : Tummen upp för dina toppeninlägg.

• Lakritsmums
    Nifelheim skrev 2007-05-10 21:14:13 följande:
    Nä jag kan fan inte hålla mig fast jag är LESS på såna här trådar. Jag har växt upp med APBT jag har så länge jag haft egna hundar haft kamphundsraser och nu på senare år förstörs rasen så inihelvete av att den blivit en sådan modefluga. Det finns 2 grupper som förstör en underbar rastyp; grupp 1 är de som kan kategoriseras som unga killar som behöver en tuff hund att skrämmas med. Denna grupp är alla medvetna om, den andra är det värre med:grupp 2 är de som försöker göra Pitbulls till ngn form av snuttegris. SNÄLLA, det är en hund av kamphundsras. Man kan _aldrig_ säga att "min pitbull går sååå bra med alla hundar" och släppa den lös med alla man träffar. Det är inte naturligt för dem, de blir stressade och en dag smäller det.. En APBT eller amstaff är en arbetande hundras, det är ingen hund som du skaffar och har som soffhund och går promenader med och tror att den mår bra. En frisk amstaff/pitbull måste få arbeta för att inte bli knäpp i huvudet. Det är nog inte så tokigt med restriktioner om vilka som skulle få skaffa en "kamphundsras". Vet man inte vad det är man har i kopplet är de livsfarliga. I rätt händer däremot är de underbara hundar som älskar människor och de FÅ hundar som ingår i deras flock.
    Jag håller med dig klart man ska få fram att hundarna är bra också det är jätteviktigt men det finns som sagt fel ägare, inte bara unga som tycker dom är coola utan en stor risk är familjerna som skaffar en tex amstaff och inte håller på rangordningen i familjen samt tror att hunden tål vad som helst.

Min hund blev attackerad av grannens amstaff och den är riktigt aggresiv går man förbi så börjar den mata framåt och tugga vi hade gristur för hon högg min vovve över nacken men missade lite, och tog örat andra gången.
    Hon var lös för ägaren påstår att hon är sååå snäll hon beter sig likadant varje gång.

Vill tillägga att min hund visade klart och tydligt att hon var undergiven så grannens hade ingen anledning eller orsak att attackera min hund, det bor fler amstaffar här i området och minst tre av dom är aggresiva morrar och visar tänder när man går förbi..

Dom är säkert bra hundar dom med om dom hamnar i rätt händer hos någon som har för avsikt att uppfostra dom rätt och följa lagarna ex ha alltid koppel...
  • Nickname

amorcitajq

Visa mig ett inlägg där jag "påstår så jävla mycket om dig", tack.
    Jag har nämligen aldrig påstått något om dig. Däremot så gjorde du just det om mig.

Svar på tråden "kamphund"??!!