• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Snowwoman

Ida: Okej då förstår jag lite mer. Kunde dom ju göra hör med tycker man i alla fall nun är det är sommar. har träffat en läkaren bara och honsa jag har haft adhd som barn men funderar p om jag nu har det nu med.

• Anonym

ADHD är ett samlingsnamn för de friska individer som nyligen börjat uppmärksammas allt mer i den kravfyllda ekorrhjulet vi har. Dessa hålls under kontrollerad granskningar av rent politiska och ekonomiska skäl. Mänsklighetens ännu levande och vitala delar ifrågasätts och kartläggs för det är ett hot för världens industriella tillväxt. Friska förklaras sjuka och försätts således i en mer översiktlig kategori i syfte för att bibehålla kontroll.

ADHD finns. Har nog det själv och att det ses som ett funktionshinder. Men funktionellt hinder för vad är en intressant fråga ?!

När så nog ser jag allt dessa bokstäver som första tecknen på utvecklat mänskligt liv, tecken på att det finns en gräns som dagens makt inte kan passera ? sin egen smärttröskel - fotfolket. Det finns hopp verkar det som. Dock dyrköpt stavning till början av mänsklig rättighet och medborgerlig "frihet". Länge leve ADHD !

Här följer en polariserad lista på typiska ledaregenskaper och starka karaktärer från samhällets resp. den ?drabbades? perspektiv. Fritt fram att tolkas ! Staten har gjort sitt.

UPPMÄRKSAMHETSBRIST/KONCENTRATIONSSTÖRNING -
    SJÄLVEBVARELSEDRIFT/LEVNADSFÖRMÅGA

Slarvfel/slarvig - Kravlös
    Tappar focus - Ödmjuk
    Verkar inte lyssna - Levnadsglad
    Svårt att organisera sig och en aktivitet ? Kreativ
    Låg uthållighet - Oberoende
    Tappar bort saker - Icke materialist
    Uppfattar ej instruktioner - Autonom
    Slutför ej aktiviteter ? Förknippar inte tid med pengar
    Tröttnar lätt - Fall går före stolthet
    Drunknar i detaljer, ser ej helheten - Livsbejakande
    Kan ej överblicka/urskilja det väsentliga - Fritt tänkande
    Kan ej sovra intryck - Lever i drömmen, sover på dagen
    Miljöer med mycket synintryck är tröttande - Reagerar på stress
    Dålig organisationsförmåga - Realist
    Svårt med problemlösning - Opptimist
    Svårt att fördela uppmärksamheten - Taktisk
    Svårt att skifta focus - Snabbtänkt/ogenomskådlig
    Blir lätt överstimulerad - Gränssättning

HYPERAKTIVITET - RÖRELSEFRIHET

Rör ständigt på kroppen/svårt att sitta still - Fysisk energi
    Inre rastlöshet - Konsekvenser av kollektivets mönster
    Ofta på högvarv - Handlingskraft
    Står ej ut med stillsamma aktiviteter - Skapande
    Pratar för mycket - Sprider kunskap

IMPULSIVITET - ANSVAR

Extremt handlingsbenägna - Modig
    Är intensiv - Tillåtande
    Har humörsvängningar - Mänsklig
    Pratar utan att tänka efter - Uppriktighet
    Svårt att vänta på sin tur - Eget ansvar
    Avbryter andra - Yttrande frihet
    Uppfylld av sina idéer - Drivkraft
    Svårt att lyssna in andra - Filtrering
    Svårt med långsiktig motivation - Intuitiv
    Uppfylld av nu-situationen/ Svårt att tänka framåt och vad som varit - Grubblar inte i onödan
    Drar igång många projekt - Variation
    Avleds lätt av andra intryck/byter sysselsättning - Valfrihet

KOGNITIVA FUNKTIONER - RELATIVITET

Svårt för att uppfatta och tolka omvärlden - Öppna sinnen
    Svårt för att ta in, att bearbeta och lagra information - Relevans efter intention
    Svårt för att organisera och reorganisera - Inser att allting cirkulerar
    Svårt för att planera - Annorlunda planer
    Svårt för att hålla ordning - Hanterar kaos
    Minnessvårigheter - Hushåller med mental energi
    Svårt med inlärning - Tristress (vid överförtydligande nonsens och ?tomgång?)
    Svårt med begreppsbildning och tänkande - Begränsningar i det verbala språket
    Bristande tidsuppfattning - Tid är en konstruktion
    Svårt för att välja/välja bort - Nautralitet
    Svårt för att göra flera saker samtidigt - Stresshantering
    Bristande orienteringsförmåga - Egen karta
    Kan ej betvinga lusten om aktiviteten ej är rolig - Föredrar lust
    Saker skjuts upp och blir ej av - Självrespekt
    Svårt att mobilisera energi - Prioriterar efter intention
    Förändrningar är stressande - Trygghet är en förutsättning
    Är gränslösa - Rättighet

MOTORISKT - STRESSYMPTOM

Svårigheter med motoriska planeringen
    Spiller/välter ut
    Dålig finmotorisk precision
    Stora yviga rörelser

• idiblon

Hallå. Jag väntar fortfarande på utredning.

Anonym här ovan: Trots att jag finner listan otroligt intressant, så orkar jag inte läsa allt det där.

• Anonym (vissautism)
    idiblon skrev 2007-06-24 17:26:27 följande:
    Hallå. Jag väntar fortfarande på utredning.Anonym här ovan: Trots att jag finner listan otroligt intressant, så orkar jag inte läsa allt det där.
    Hej!! Är du fortfarande kvar, vad kul! Har saknat dig och när det verkade som om du försvunnit för gott kändes det lite tomt...

Anonym (ovan idiblons inlägg): Det där har varit inne i tråden förut och vi konstaterade redan då att vi inte orkar läsa igenom. Sen känns det lite onödigt eftersom vi redan vet vad vi har problem med.
    Vi föredrar lite roligare symtom dessutom...

Ang kvinns o icke-kvinns och diagnos så är det säkert som med mycket annat inom medicin: Att man testar och utreder det mesta på karlar så det kvinliga sättet är inte lika känt.
    Överlag finns det tydligen lite olika sätt som kvinnor och män får symtom på. Män blir med utåtagerande och kvinnor mer inåt tex.
    Sen tror jag kraven på kvinnor och män gör att kvinnor gör mer för att arbeta bort och komma runt sina symtom än vad män ids göra (no offense!). Tycker mig se det hemmavid här iaf...
  • idiblon

(vissautism): Jag är tillbaka. Men kanske inte så länge, vi får se om det påverkar mitt vanliga liv igen eller inte.

• Anonym (Ida)
    Snowwoman skrev 2007-06-24 14:32:56 följande:
    Ida: Okej då förstår jag lite mer. Kunde dom ju göra hör med tycker man i alla fall nun är det är sommar. har träffat en läkaren bara och honsa jag har haft adhd som barn men funderar p om jag nu har det nu med.
    Jag fick vänta nästan ett år på att komma till rätt instans så att säga. Har gått på medicin mottagningen och tagit massa prover hit och dit, div olika utredningar för att förklara mina symtom. Men när jag väl fick komma till psyk så gick det fort. Men lite synd jag måste vänta en månad på att få börja med medicin för de ska hinna samordna allt.
    Var det allmän läkare el psykiatriker som sa det?

ANONYM: Jag förstår inte, vad är meningen med listan egentligen???? Jag förstår inte svamlet där från början...
  • Anonym (Ida)
    idiblon skrev 2007-06-24 18:12:37 följande:
    (vissautism): Jag är tillbaka. Men kanske inte så länge, vi får se om det påverkar mitt vanliga liv igen eller inte.
    Hej, hej! Jag är ganska ny här, kul att du ansluter igen! Får man vara nyfiken att fråga vad du menar om det påverkar ditt vanliga liv el inte?
  • idiblon

Anonym (Ida) skrev 2007-06-24 19:36:34 följande:

Hej, hej! Jag är ganska ny här, kul att du ansluter igen! Får man vara nyfiken att fråga vad du menar om det påverkar ditt vanliga liv el inte?
    Jag har en tendens att bli så beroende av saker och ting att det går ut över mitt övriga liv och min och sonens (är ensamstående mamma till en pojke på 2½) relation blir lidande. Att jag kan med mig att ryta åt honom för att han "stör" mig mitt uppe i en diskussion på detta forum. Nu har jag varit borta och blivit avgiftad och svär dyrt och heligt att inte låta det gå så långt igen. Ser jag att det börjar så kommer jag att avregistrera mig illa kvickt.
  • syndabocken

Hur kom ni på er ha ADHD/ADD ?

• Anonym (vissautism)
    idiblon skrev 2007-06-24 19:40:30 följande:
    Anonym (Ida) skrev 2007-06-24 19:36:34 följande: Jag har en tendens att bli så beroende av saker och ting att det går ut över mitt övriga liv och min och sonens (är ensamstående mamma till en pojke på 2½) relation blir lidande. Att jag kan med mig att ryta åt honom för att han "stör" mig mitt uppe i en diskussion på detta forum. Nu har jag varit borta och blivit avgiftad och svär dyrt och heligt att inte låta det gå så långt igen. Ser jag att det börjar så kommer jag att avregistrera mig illa kvickt.
    Känner igen det. Vi har tänkt börja med timer här. Då reglerar man det lite iaf. Typ endast surfning när barnen sover eller något.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!