• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Elinar

Maaste foersvara honom, han aer jaettebra, men kanske inte saa van att folk inte kan laata bli att visa en massa kaenslor under statistik-lektionerna, skrattar (ofta) och graater (saellan saa naagon ser) och morrar och svaer daeremellan

• carita1974

Anonym (idi)

Precis! Hade en radio stått på, en människa till varit i rummet, barn lekt utanför, vinden susat, en fågel kvittrat, en dörr stängts eller VAD SOM HELST så hade jag totalt tappat tråden. Men hon verkade vara medveten om att det kunde vara så. Skönt!

*Skratt* Så där är jag med...Hör ALLT!
    Svårt att läsa på dagtid tex med alla ljud runt mej.Men på kvällen är det lite tystare...då har jag chansen att läsa och träna på att hålla konsentrationen.Även om det bara går med en sida....Kra´m

• Bumbi mia

Öronproppar, är såååå skönt att använda när man behöver koncentrera sig och barnen och allt annat surrar och väsnas

I mitt test resultat så står det tydligt att jag har inga problem att hålla uppmärksamheten och koncentrationen i den avgränsade situationen som testet utfördes i.

Jag har gjort alla fysiska tester också EEG, där man mäter hjärnvågor, CT när man scannar huvudet.

• miniminja

Hur har ni det med irritation? Jag vet inte om jag har ytterligare en deppepisod på väg, eller om det "bara" är ADHDn. Senaste veckan har jag iaf velat MÖRDA hela min omgivning, allr från min dotter till den jävel som står före mig o har "fel" röstläge i kassakön (inte mörd på riktigt dock *förtydligar*)

Alltså alla ljud som inte är "brusiga", alltså de ljud som särskilher sig från omgivningen, får mig att få ångestryck, jag vill slänga mig på golvet och yla eller skda mig själv pga det på nåt sätt gör ont i mig när ljuden kommer.

Beröring får mig att hoppa högt. Upprepas beröringen så vill jag nästan dö av ångest (detta är skitjobbigt, då det är min dotter som jag ser emst och som jag dessutom inte kan undvika kontakt med på samma sätt sommed andra)

Rörelser stör mig också som fasen.

Jag skulle vilja vara totalt ensam, i en typ ljudisolerad cell och bara vara. Det det är rent ut sagt plågsamt att finnas just nu.

• Bumbi mia
    miniminja skrev 2007-07-28 21:12:27 följande:
    Hur har ni det med irritation? Jag vet inte om jag har ytterligare en deppepisod på väg, eller om det "bara" är ADHDn. Senaste veckan har jag iaf velat MÖRDA hela min omgivning, allr från min dotter till den jävel som står före mig o har "fel" röstläge i kassakön (inte mörd på riktigt dock *förtydligar*)Alltså alla ljud som inte är "brusiga", alltså de ljud som särskilher sig från omgivningen, får mig att få ångestryck, jag vill slänga mig på golvet och yla eller skda mig själv pga det på nåt sätt gör ont i mig när ljuden kommer.Beröring får mig att hoppa högt. Upprepas beröringen så vill jag nästan dö av ångest (detta är skitjobbigt, då det är min dotter som jag ser emst och som jag dessutom inte kan undvika kontakt med på samma sätt sommed andra)Rörelser stör mig också som fasen.Jag skulle vilja vara totalt ensam, i en typ ljudisolerad cell och bara vara. Det det är rent ut sagt plågsamt att finnas just nu.
    Så jobbigt har jag också det i perioder, men nu när jag har ätit Concerta ett tag så blir det mer och mer sällan.

Jag kan fortfarande ha svårt med beröring i stressade situationer och ljud som skär som knivar i huvudet.
  • Snowwoman

Ni som har gjort olika tester med ct och allt annat har dom gjort det på er eller har ni velat att dom gör det?

♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • wellah
    miniminja skrev 2007-07-28 21:12:27 följande:
    Hur har ni det med irritation? Jag vet inte om jag har ytterligare en deppepisod på väg, eller om det "bara" är ADHDn. Senaste veckan har jag iaf velat MÖRDA hela min omgivning, allr från min dotter till den jävel som står före mig o har "fel" röstläge i kassakön (inte mörd på riktigt dock *förtydligar*)Alltså alla ljud som inte är "brusiga", alltså de ljud som särskilher sig från omgivningen, får mig att få ångestryck, jag vill slänga mig på golvet och yla eller skda mig själv pga det på nåt sätt gör ont i mig när ljuden kommer.Beröring får mig att hoppa högt. Upprepas beröringen så vill jag nästan dö av ångest (detta är skitjobbigt, då det är min dotter som jag ser emst och som jag dessutom inte kan undvika kontakt med på samma sätt sommed andra)Rörelser stör mig också som fasen.Jag skulle vilja vara totalt ensam, i en typ ljudisolerad cell och bara vara. Det det är rent ut sagt plågsamt att finnas just nu.
    jag är alltid irriterad, rastlös (innuti).... det enda som hjälp någorlunda mot detta har varit HÅRD fysisk träning.... plåga mig själv och aggressionerna mildras... funderar på att köpa en boxningssäck som läkaren rekommenderade mig.... att jag ska spöa den då jag börjar känna mig lite ond..... tränar jag inte på 2-3 dagar är jag otroligt... speedad och svår att kommunicera med....
  • carita1974

Hej Bumbi mia!
    Bra förslag det där...öron proppar....*s*
    Kram

• Anonym (vissautism)
    minimaja: Jag har stora problem med tempramentet. Jag tror få skulle tro det när det först träffade mig för jag ger ett väldigt mesigt och dumsnällt intryck.
    Men stubinen är tokkort. När jag var yngre gick jag tom och tänkte på hur jag skulle vrida nacken av typ en förbipasserande katt eller något. Det var som om det fanns ett ton tungt berg av ilska och frustrationer som behövde komma ut.

Mean

--> Jag kan lugna alla med att ingen annan än jag kom till skada. Jag idkade det populära "skära sig själv" istället. Ibland blev det nästan figurer... (när man ändå håller på liksom).

Nu är det tyvärr ungarna som kommer i kläm. Jag finner mig ofta slänga deras saker i golvet eller vråla hejdlöst åt dem för småsaker egentligen. Skäms varje kväll jag lägger mig.
    Sad 

Elinar: Visst är det lustigt det där med andras uppfattning om mediciner?
    En pojkvän jag hade för länge sedan ville prova mina antidepp. "För att se hur det var att bli lite uppåt".
    Hot Air Balloon 

Fick berätta att man måste ta dem några månader för att få effekt och då blev han jätteförvånad. Och han var ändå veterinärstudent!! Tycker han borde ha kunnat någe om mediciner?

Veterinarian 

Ursäkta alla smileysar. Tycker bara själv det är lättare att läsa med bilder i.
  • miniminja

Jag har ju rätt så låg stresstolerans öht, men ibland kommer det såna här dalar, då jag inte tål nånting.

Förut har jag bråkat (med lärare och andra elever), supit och senare efter att jag "vuxit upp" lärt mig att skada mig själv ist för att vända ilskan utåt. Nu har jag slutat med skärandet, och har därmed ingen "ventil". Förutom maten då, som har börjat trassla i större utsträckning nu. *suck*

Jag hoppas, hoppas, hoppas, att medicinering kan göra ngn skillnad.

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!