• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Vanna K

Jag fnissade också igenkännande när jag läste Bumbi Mias inlägg om mobilpip och leksaksplockning. Eller borde man kanske gråta istället? Precis så där ÄR det ju här också. Hela tiden.

Jag är rätt bra på att hålla rutiner och klockslag kring mat och sömn för barnen även om det tar hur mycket energi som helst att få ihop det. Och själv glömmer jag alldeles för ofta bort att både äta och sova.
    MEN allting annat. Som leksaksplockning då. Eller tvätt, disk, städ och att komma utanför dörren tillräckligt ofta...
    Hur gör och tänker ni andra för att få ihop det med rutiner och måsten utan att hela dagarna rinner iväg i ingenting. Åh, jag är så förbannad på min egen seghet idag!

• Bumbi mia

Vanna K skrev 2007-07-20 19:30:31 följande:

Jag fnissade också igenkännande när jag läste Bumbi Mias inlägg om mobilpip och leksaksplockning. Eller borde man kanske gråta istället? Precis så där ÄR det ju här också. Hela tiden.Jag är rätt bra på att hålla rutiner och klockslag kring mat och sömn för barnen även om det tar hur mycket energi som helst att få ihop det. Och själv glömmer jag alldeles för ofta bort att både äta och sova.MEN allting annat. Som leksaksplockning då. Eller tvätt, disk, städ och att komma utanför dörren tillräckligt ofta...Hur gör och tänker ni andra för att få ihop det med rutiner och måsten utan att hela dagarna rinner iväg i ingenting. Åh, jag är så förbannad på min egen seghet idag!
    Jag har nog testat det mesta, listor i oändlighet, mobilen på alarm, belöning till mig själv när jag kommer ihåg att göra saker. Men inget fungerar.

Precis som du så är det mig själv som "glöms bort" barnen är jag väldigt noga med.

Diska och städa är dö trist, fast jag tycker att det är kul att tvätta men inte att lägga in tvätten så det bli berg av vikt ren tvätt *asg*
  • Bumbi mia

Anonym (vissautism) skrev 2007-07-20 10:02:24 följande:

Bumbi: Jadu, det är svårt det där. Men du säger å ena sidan att hon är jättebra. Men sen att hon inte kan adhd, hon ger dig omöjliga uppgifter och dessutom verkar hon vilja avsluta din behandling just nu.På de grunderna kan det ju vara värt att prova att söka kuratorshjälp. Det finns ju faktiskt en hel del superbra kuratorer också!
    Jag har funderat hela dagen idag kring psykologen, och har nog bestämt att prata med henne nästa gång om att jag inte känner att hon ger mig den hjälpen jag behöver.
  • Bumbi mia

Anonym (ADD) skrev 2007-07-20 13:35:36 följande:

Gravid igen! Kul som attan men lite orolig är man ju eftersom jag har ätit concerta en månad in i graviditeten. Någon som har erfarit detta? Barnmorskan trodde inte det skulle vara något problem dock.

Var precis på väg att börja med Ritalin också men som tur hann jag inte starta med det. Så nu är jag tablett, cigarett och spritfri... Det var inga problem under den första graviditeten heller, men så fort jag har slutat med amningen helt så är cigaretterna framme igen... Det går superlätt att inte röka när det är någon annan man tänker på men om det bara är en själv så spelar det ju ingen roll... varför är man inte smartare än såhär egentligen... *suck*
    Grattis, vad roligt. Jag tror inte att medicinen gör någon skada på barnet när du inte är så långt in i graviditeten.

Har du någon bra läkare som du kan prata med?
  • Anonym (ADD)
    Bumbi mia skrev 2007-07-20 20:29:39 följande:
    Anonym (ADD) skrev 2007-07-20 13:35:36 följande:Grattis, vad roligt. Jag tror inte att medicinen gör någon skada på barnet när du inte är så långt in i graviditeten.Har du någon bra läkare som du kan prata med?
    Tack :) 
    Jag har en bra läkare... på sätt och vis. Han är trevlig och så men totalt apatisk när det kommer till barn, så han förklarade mest att han kan ju inte rekomendera det och helst hade han sett att jag hade planerat graviditeten och slutat med concertan i god tid innan.
    Fråga: Hur i helvete skulle jag ha kunnat blivit gravid om jag hade gått och varit sur och irriterad hela tiden?! Dvs, jag skulle knappast ha fått min makes hjälp till att bli gravid hehe
    Och för er som av någon anledning tänker sluta med concerta så bered er för dag 2, tro inte att ni kommer att göra något! Jag låg på soffan heeeela dagen, min mamma fick ta hand om min son, så tuuuung, snurrig och dödstrött. Har provat det här två gånger nu och det hände samma båda gångerna, man blir helt lelös. Sen går det bättre givetvis. 
  • Anonym (idi)

(ADD): Stort grattis!

(Måste nog klargöra att jag är idiblon, men numera inte vill vara för uppenbar ifall obehöriga ser in i tråden. Det är ju känsliga ämnen som avhandlas här. )

Och även jag kände igen mig i Bumbi Mias inlägg. Usch ja, så hopplös man känner sig. Vi får inte glömma allt som är bra med oss, dock.

• carita1974

Hej Bumbi mia !Guuud så jag kände igen mej!!!!Och vad skönt att höra att man inte är sj....Kram

Bumbi mia

Vanna K skrev 2007-07-20 19:30:31 följande:

Jag fnissade också igenkännande när jag läste Bumbi Mias inlägg om mobilpip och leksaksplockning. Eller borde man kanske gråta istället? Precis så där ÄR det ju här också. Hela tiden.Jag är rätt bra på att hålla rutiner och klockslag kring mat och sömn för barnen även om det tar hur mycket energi som helst att få ihop det. Och själv glömmer jag alldeles för ofta bort att både äta och sova.MEN allting annat. Som leksaksplockning då. Eller tvätt, disk, städ och att komma utanför dörren tillräckligt ofta...Hur gör och tänker ni andra för att få ihop det med rutiner och måsten utan att hela dagarna rinner iväg i ingenting. Åh, jag är så förbannad på min egen seghet idag!

Jag har nog testat det mesta, listor i oändlighet, mobilen på alarm, belöning till mig själv när jag kommer ihåg att göra saker. Men inget fungerar.

Precis som du så är det mig själv som "glöms bort" barnen är jag väldigt noga med.

Diska och städa är dö trist, fast jag tycker att det är kul att tvätta men inte att lägga in tvätten så det bli berg av vikt ren tvätt *asg*

• Anonym (gravid)

Ser att flera av er som har adhd eller add har pratat med barnmorskan om att ni har adhd el add. Vad har ni fått för respons på det? Jag väntar mitt andra barn nu och har ej sagt till barnmorskan att jag har adhd, sa inte det förra gången heller. Jag är rädd att det ska stå i barnens papper att de har en mamma med adhd. Det är en sak om de själva har adhd men om de inte har det så känns de som om de blir utpekade. För det jag har upplevt från släkt och vänner var att de var nästan säkra på att mitt barn skulle få adhd eftersom jag har det. Nu tror jag inte att mitt barn har det och den jag väntar vet jag ju inte med. Förstår ni frågan och min oro?

Jag är inte så öppen med att jag har adhd för jag upplever att folk dömer så mycket fast de inte vet ett smack.

• Bumbi mia

Anonym (gravid) skrev 2007-07-23 16:16:22 följande:

Ser att flera av er som har adhd eller add har pratat med barnmorskan om att ni har adhd el add. Vad har ni fått för respons på det? Jag väntar mitt andra barn nu och har ej sagt till barnmorskan att jag har adhd, sa inte det förra gången heller. Jag är rädd att det ska stå i barnens papper att de har en mamma med adhd. Det är en sak om de själva har adhd men om de inte har det så känns de som om de blir utpekade. För det jag har upplevt från släkt och vänner var att de var nästan säkra på att mitt barn skulle få adhd eftersom jag har det. Nu tror jag inte att mitt barn har det och den jag väntar vet jag ju inte med. Förstår ni frågan och min oro?Jag är inte så öppen med att jag har adhd för jag upplever att folk dömer så mycket fast de inte vet ett smack.
    Nu fick jag min diagnos för knappt 1år sedan så jag har inte haft diagnosen och varit gravid. Däremot så har jag haft psykiska problem under graviditeterna.

Jag har alltid varit väldigt öppen med mina problem, jag har faktiskt inte mött någon som har dömt mig inte vad jag vet iallafall.

Men du måste inte berätta något för din BM, det väljer du själv.
  • Anonym (gravid)

Jag vet att jag inte måste berätta, men saken är den att jag vill det för då skulle jag kunna få ett bättre stöd. Det handlar inte om att jag tror att bm dömer mig utan att det står i barnets papper att moder har adhd. Och samhället är väldigt dömande. Jag jobbar med myndighetsutövning och ni skulle bara veta vilka fördomar som finns inom kommunen. Jag blir mörkrädd. Jag har allt att förlora om jag var öppen med detta på mitt arbete.

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!