• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (Ida)

Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 14:55:56 följande:

Du har ingen mailadress eller så? Jag vill inte skriva för mycket här nämligen. Det är så många som läser på fl.Tyvärr har ju många fördomar om bokstäver. Och har man dessutom ett jobb som är lite mer än kassörska så kan det bli lite känsligt.Det är skönt att höra att det är fler ändå som inte trillat ner i droger och varit värsting utan faktiskt har ett ordnat liv hela vägen (och det är INGET ont om de som har trillat dit!!!! Det VET ni!!! Jag känner mig bara lite ensam i min posistion ibland.)
    Hallå!
    Jag blev så glad så jag la upp en ny mailadress. Min vanliga adress röjer nämligen för mycket information...
    Du kan maila mig på lilla_my@hotmail.com
    Jag håller med... jag känner mig också lite ensam ibland...
    Maila mig gärna så kan vi snacka mer!
  • Bumbi mia
    wellah skrev 2007-08-01 19:15:47 följande:
    hur gamla är barnen? Har du barnomsorg? Det kan ju lätta om dom kan vara på förskolan på dagarna för dig så du kan koncentrera dig på rehabilitering och att börja få fungerande vardag!
    Barnen är 5 och 2, 5-åringen har förskola. Men bara 15 tim/v, 2-åringen kommer börja på dagis efter jul.

Problemet med dagis är att jag har otroligt svårt att gå ut själv med barnen, har svår social fobi. Sen är det långt till dagis, tar ca 40min att gå, och jag har inget körkort och jag vågar inte cykla med dottern och sonen själv så långt.

Så vi har anpassat dotterns tider efter hur sambon jobbar, så han kan lämna och hämta.
  • wellah
    Bumbi mia skrev 2007-08-01 20:25:45 följande:
    Barnen är 5 och 2, 5-åringen har förskola. Men bara 15 tim/v, 2-åringen kommer börja på dagis efter jul.Problemet med dagis är att jag har otroligt svårt att gå ut själv med barnen, har svår social fobi. Sen är det långt till dagis, tar ca 40min att gå, och jag har inget körkort och jag vågar inte cykla med dottern och sonen själv så långt. Så vi har anpassat dotterns tider efter hur sambon jobbar, så han kan lämna och hämta.

Oj det var en bra bit att gå :/

Jag är glad vi har förskolan runt hörnet... och pappan sköter hämtning och lämning, ibland hänger jag på som "social träning".

• Anonym (vissautism)
    Bumbi mia skrev 2007-08-01 20:25:45 följande:
    Barnen är 5 och 2, 5-åringen har förskola. Men bara 15 tim/v, 2-åringen kommer börja på dagis efter jul.Problemet med dagis är att jag har otroligt svårt att gå ut själv med barnen, har svår social fobi. Sen är det långt till dagis, tar ca 40min att gå, och jag har inget körkort och jag vågar inte cykla med dottern och sonen själv så långt. Så vi har anpassat dotterns tider efter hur sambon jobbar, så han kan lämna och hämta.
    Jag kan berätta att om ni båda är borta från hemmet sen så kommer hemmet inte stökas ner på samma sätt. På det sättet blir hemma lite lättare
    + att barnen ofta är aktiverade efter en stund på dagis och inte lika krävande.
  • Anonym (idi)

Jag och killen bryter upp. I samförstånd. Han säger att han inte vill, men jag vill. För hans skull. För allas.

Jag tror ju liksom inte att jag blir speciellt gammal om jag inte får hjälp. Men jag tror inte att det går att hjälpa mig.

• Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 20:01:06 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 14:55:56 följande: Hallå!Jag blev så glad så jag la upp en ny mailadress. Min vanliga adress röjer nämligen för mycket information...Du kan maila mig på [email protected] håller med... jag känner mig också lite ensam ibland...Maila mig gärna så kan vi snacka mer!
    Det var därför inte jag la ut min. Tur du hann först i att vara lite på då. Jag tänkte tanken annars...
  • wellah
    Anonym (idi) skrev 2007-08-01 21:06:07 följande:
    Jag och killen bryter upp. I samförstånd. Han säger att han inte vill, men jag vill. För hans skull. För allas.Jag tror ju liksom inte att jag blir speciellt gammal om jag inte får hjälp. Men jag tror inte att det går att hjälpa mig.

kram på dig

Jag känner igen mig i det du skriver. Man vet liksom inte hur länge man ska stå ut i kaoset? Är du i en depressiv period?

• Anonym (idi)
    wellah skrev 2007-08-01 21:16:45 följande:
    kram på dig
    Jag känner igen mig i det du skriver. Man vet liksom inte hur länge man ska stå ut i kaoset? Är du i en depressiv period?
    Jag känner mig i en "rationell" period, som att försvarsmekanismer sätts igång as we speak. Hur länge de kommer att vara är fråga, och vad som händer när de tar slut... Jag är verkligen rädd. Vad kommer att hända imorgon? Jag är rädd att jag kommer behöva institutioneras. Hur ska jag klara det här?

Han har beställt en massa böcker om adhd. Han säger att han inte ger upp. Han vill förstå. Det är ju fint... Men jag tror inte det går. Han är så fruktansvärt underbart fin.

Jag tror jag har mer än adhd. Jag tror jag har Aspergers, viss autism(?), GAD, Panikångest och viss OCD också. Och säkert nåt mer som jag inte kommer på just nu.

Jag har ju inte fått någon diagnos. Men allt stämmer så väl och ger mig en trygghet. Om jag inte får diagnoserna (= erkännanden) för att jag är för "högbegåvad" så vill jag ta livet av mig.

Hur fan lever man vidare, när man känner att man är själva djävulens avkomma?

Hur fan?
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 20:01:06 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 14:55:56 följande: Hallå!Jag blev så glad så jag la upp en ny mailadress. Min vanliga adress röjer nämligen för mycket information...Du kan maila mig på [email protected] håller med... jag känner mig också lite ensam ibland...Maila mig gärna så kan vi snacka mer!
    You´ve got mail.

...annars hade du bara kunnat kika in hos (idi) och frågat. Hon vet.
  • Anonym (vissautism)

(idi): Jag vet inte. Man tar en dag i sänder tror jag. Och hoppas... på att en dag ska allt få sin förklaring.
    Jag kan trösta dig med att jag tror du kommer känna dig mycket bättre när du får börja medicinera. Säkert en svacka i början när allt kommer ikapp, men sen... en helt ny värld framträder. Så som det ska vara, skulle vara.

*kram*

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!