• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Emil i Lönneberga

Anonym (idi) skrev 2007-07-31 20:48:25 följande:

Har precis fått uppleva hur fruktansvärt det kan vara när den man har en relation med inte kan förstå. Fy fan.
    Det är tufft och även för anhöriga. Jag tror på att inte ge upp om det handlar adhd`n. Man kommer varandra närmare om man pratar massor, uppleva jobbiga siutationer ihop. Båda måste vara öppna för och lyssna, ta in och vilja förstå.
  • Anonym (idi)

Jag vet inte om jag klarar av förnedringen av att aldrig bli förstådd och att alltid behöva hjälp med allt.

"Varför drar du allt så långt, varför bara inte ändra på dig om du vet hur du bör göra?"

Jag känner mig förnedrad, hela tiden. Inte av honom, utan över hur jävla liten jag blir när jag inte klarar något själv. Jag kan nog inte vara i en ömsesidig relation, där jag blir förudmjukad av min blotta existens. Jag funderar på att låta honom gå. Det känns bättre att bara behöva skämmas inför sig själv.

Problemet idag handlar om att jag hatar att leka med min son. Samtidigt så har jag en massa grubbel om hur det förmodligen påverkar honom oerhört negativt. Jag skriker och gormar, jag är aldrig "där". Sedan när jag väl är där i en kort sekund, så känns det som att han får ångest och känslor som säger honom att "det här kommer snart vara över, hon kommer snart att gå" så att han måste ta tillvara på det och ha kontroll över sina känslor samt ångesten över separationen när jag går till en annan situation. Jag tyckte det var intressant. Jag tänkte att man kunde spinna den teorin vidare och kanske applicera den på uppväxpsykologi och teorier när det gäller samhällsskikt. Det är sådant mina tankar upptas av, alltid. Jag vill bena upp allt! Det ändrar dock inte det faktum, att jag inte kan göra någonting åt det utan faktiskt enbart känna än mer självförakt eftersom jag vet vad mina jävla gärningar resulterar i. Hur låst kan man bli? Vad är det här? Vad i helvetes satans jävla förbannade skit är det här?

• Anonym (vissautism)

idi: *kram*
    Jag leker inte heller med mina barn. Vet vad du menar (tror jag).

• Anonym (idi)

Anonym (vissautism) skrev 2007-07-31 23:06:19 följande:

idi: *kram* Jag leker inte heller med mina barn. Vet vad du menar (tror jag).
    Tack.

Jag känner mig som att jag fastnat mellan dimensioner, en observatör, som en jävla boddishatva eller vad fan det heter. Jag borde inte vara här, jag till synes bara förstör. Det är overkligt.

Hur är det med dig?
  • Emil i Lönneberga

Hur arbetsför är man då man har adhd??

Jag känner att det spelar ingen roll vilka jobb jag tar. Blir total utmattad inom 6 månader pga att jag MÅSTE komma i tid så ingen kollar snett, MÅSTE vara uppmärksam så man inte verkar dum i huvudet, MÅSTE klara jobba minst 50% galant annars är det ingen som anställer och AF vill inte hjälpa utan tycker man är fullständigt värdelös.

• Anonym (idi)

Emil i Lönneberga skrev 2007-07-31 23:43:56 följande:

Hur arbetsför är man då man har adhd?? Jag känner att det spelar ingen roll vilka jobb jag tar. Blir total utmattad inom 6 månader pga att jag MÅSTE komma i tid så ingen kollar snett, MÅSTE vara uppmärksam så man inte verkar dum i huvudet, MÅSTE klara jobba minst 50% galant annars är det ingen som anställer och AF vill inte hjälpa utan tycker man är fullständigt värdelös.
    Jag vet inte, har aldrig haft ett arbete...
  • Snowwoman
    Emil i Lönneberga: jag känner lika dant som du fast jag har inget jobb eller aldrig haft heller. Det ända jag har haft är sommarjobb och praktiker. praktiker kan ju leda till jobb men ingen som vill ha en.
    Jag får se nu när jag är färdig med min utredning om jag ska jobba eller om jag ska ha sjukpension eller vad det heter.
    ♥♥Mamma till Emelie 020530 och Anton 070308♥♥
  • wellah
    Hur arbetsför är man då man har adhd?? Jag känner att det spelar ingen roll vilka jobb jag tar. Blir total utmattad inom 6 månader pga att jag MÅSTE komma i tid så ingen kollar snett, MÅSTE vara uppmärksam så man inte verkar dum i huvudet, MÅSTE klara jobba minst 50% galant annars är det ingen som anställer och AF vill inte hjälpa utan tycker man är fullständigt värdelös.
    jag är inte arbetsför alls mitt mål är att klara vardagen hemma i första hand för att sedan kanske få någon sysselsättning utanför hemmet.
  • Anonym (vissautism)
    Ja, jag vet inte. FÖr jag verkar vara den enda som räknas kunna jobba med diagnos. Just nu är jag less och det känns som "alla andra" är sjukskrivna och orkar inte / kan inte jobba och bara lilla jag sliter i mitt anletes svett.

*smådeppad period just nu*
  • wellah
    Anonym (vissautism) skrev 2007-08-01 10:54:13 följande:
    Ja, jag vet inte. FÖr jag verkar vara den enda som räknas kunna jobba med diagnos. Just nu är jag less och det känns som "alla andra" är sjukskrivna och orkar inte / kan inte jobba och bara lilla jag sliter i mitt anletes svett.*smådeppad period just nu*
    har du pratat med läkare om sjukskrivning eller aktivitets/sjukersättning? Kanske få gå någon funktionsutredning eller vara med i någon grupp... här där jag bor finns flera saker att välja på allt från stavgång/hälsa, matlagning, sticka/sy, gruppterapi osv.
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!