• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • Anonym (Ida)

Anonym (vissautism) skrev 2007-07-30 23:39:29 följande:

anonym (ida): Du är inte ensam. Klart, klarat "galant" vet jag inte. Men jag var iaf sämst bland de bästa i klassen i hela grundskolan, bland de högsta betygen i klassen i gymnasiet samt en rätt lång universitetsutbildning på det.Men galant... det har tagit en hel del svett och tårar får jag säga. Medan de andra var ute och festade satt jag med nästan över böckerna till sent på kvällen. Där tror jag snarare det är maniskheten som hjälpt upp det dåliga läshuvudet.Du då?...jag har fem egna barn förresten. Du frågade för länge sedan.
    Hi hi hur kunde du komma ihåg att jag frågat hur många barn du hade...? Fem barn... OJ! du gör det bra som dessutom jobbar!
    Jag har aldrig analyserat varför det gick så bra i skolan. Jag tror att det kan vara en typ av maniskhet kombinerat med att jag haft en jobbig uppväxtmiljö som resulterat att jag tagit min tillflykt till skolböckerna. KANSKE. Jag menar, om jag fokuserade på skolan så behövde jag inte fokusera så mycket på det där jobbiga som var hemma.

Känner mig ganska lik dig på vissa områden i och med att jag själv också jobbat heltid i över fem år. Fast jag jobbar inte just nu. Får jag fråga vad du jobbar med??
  • Anonym (Ida)

Att vara med mitt barn suger tyvärr all kraft ur mig just nu... kostigt... skönt att nån känner lika.

• Anonym (vissautism)
    wellah skrev 2007-08-01 13:18:34 följande:
    har du pratat med läkare om sjukskrivning eller aktivitets/sjukersättning? Kanske få gå någon funktionsutredning eller vara med i någon grupp... här där jag bor finns flera saker att välja på allt från stavgång/hälsa, matlagning, sticka/sy, gruppterapi osv.
    Mmm.... Diagnos på papper har jag ju sedan flera år tillbaka. Har pratat med dem om sjukskrivning men de nappade icke på det.

Jag tror att jag har kämpat på för bra i mitt liv. De tror inte på att jag några problem egentligen (de skulle bara veta...).
    Jag har en universitetsutbildning på hyffsad nivå samt ett heltidsjobb. Det enda jag kan få hjälp med är att få bort ungarna mina från hemmet (dvs stödfamilj). Även om det inte är det som är problemet för mig.

Nä, tacka vet jag min förra läkare. Han fattade att även proffessorer kan ha riktigt riktigt svårt att hantera sitt liv. (jag är inte professor, tog det bara som exempel eftersom han hade en patient som var det).

Men tack ändå!! Verkligen!!
  • Anonym (vissautism)
    Anonym (Ida) skrev 2007-08-01 13:19:38 följande:
    Anonym (vissautism) skrev 2007-07-30 23:39:29 följande: Hi hi hur kunde du komma ihåg att jag frågat hur många barn du hade...? Fem barn... OJ! du gör det bra som dessutom jobbar!Jag har aldrig analyserat varför det gick så bra i skolan. Jag tror att det kan vara en typ av maniskhet kombinerat med att jag haft en jobbig uppväxtmiljö som resulterat att jag tagit min tillflykt till skolböckerna. KANSKE. Jag menar, om jag fokuserade på skolan så behövde jag inte fokusera så mycket på det där jobbiga som var hemma.Känner mig ganska lik dig på vissa områden i och med att jag själv också jobbat heltid i över fem år. Fast jag jobbar inte just nu. Får jag fråga vad du jobbar med??
    Du har ingen mailadress eller så? Jag vill inte skriva för mycket här nämligen. Det är så många som läser på fl.
    Tyvärr har ju många fördomar om bokstäver. Och har man dessutom ett jobb som är lite mer än kassörska så kan det bli lite känsligt.

Det är skönt att höra att det är fler ändå som inte trillat ner i droger och varit värsting utan faktiskt har ett ordnat liv hela vägen (och det är INGET ont om de som har trillat dit!!!! Det VET ni!!! Jag känner mig bara lite ensam i min posistion ibland.)
  • carita1974

Hej!Så där kan jag känna....Ska till a-f till hösten när min handläggare kommit tillbaka...första besöket sen jag fick diagnosen....*orolig*

Emil i Lönneberga skrev 2007-07-31 23:43:56 följande:

Hur arbetsför är man då man har adhd?? Jag känner att det spelar ingen roll vilka jobb jag tar. Blir total utmattad inom 6 månader pga att jag MÅSTE komma i tid så ingen kollar snett, MÅSTE vara uppmärksam så man inte verkar dum i huvudet, MÅSTE klara jobba minst 50% galant annars är det ingen som anställer och AF vill inte hjälpa utan tycker man är fullständigt värdelös.
  • Alvia

*kikar in hos er*

har haft det tufft på systone, hoppas på att bli lite mer aktiv snart! sköt om er mina vänner *kram*

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Anonym (idi)

Vill bara säga att jag verkligen gillar er här inne. Det är så otroligt skönt att man kan läsa och skriva och faktiskt förstå varandra så som vi kan. Betyder mycket för mig.

• carita1974

Samma här kan jag lova.Här är vi alla lika dana...sååå skönt..här kan man med enkla meningar förklara saker..Och dom flesta förstår...Kram till alla här inne!!!

Anonym (idi) skrev 2007-08-01 16:23:12 följande:

Vill bara säga att jag verkligen gillar er här inne. Det är så otroligt skönt att man kan läsa och skriva och faktiskt förstå varandra så som vi kan. Betyder mycket för mig.
  • Bumbi mia

Jag håller på att gå under. Den här veckan har varit den jobbigaste på nästan ett 1år. Min sambo som vanligtvis jobbar skift har den här veckan gått dagtid 7-16.

Jag har gått upp med barnen vid 7:30 tiden, fixat frukost, försökt aktivera dom och mig med dåligt resultat

Känner mig så trött, det enda jag vill är att sova, och det kan jag inte. Har stora problem med sömnen, när det gäller att somna på kvällen. Sova länge på morgonen och på dagen är inga problem.

Huset ser förjävligt ut, tvätt i hela badrummet. Leksaker överallt.

Sambon kommer hem trött och grinig, och möts av ett kaos. Visst jag kan förstå att han blir irriterad över att det ser ut som det gör, men han vet mycket väl hur jobbigt jag har det.

Även fast jag ber han, snälla skäll inte på mig, jag har gjort mitt bästa, så det första som kommer ut hans mun är gnäll vad jag inte har gjort och bla bla.

All min energi går åt till barnen och se till att dom mår bra.

Nästa vecka kommer en person tillbaka från sin semester, hon har hand om ett projekt som ska göra så att unga som har aktivitetsersättning får komma ut på arbetsmarknaden, jag ska börja arbetsträna.
    Vart, när, hur har jag ingen aning om, med min magkänsla säger att allt kommer gå åt pipan.

Hur ska jag orka arbetsträna, ta hand om barnen, och hemmet?

• wellah
    Bumbi mia skrev 2007-08-01 18:58:29 följande:
    Jag håller på att gå under. Den här veckan har varit den jobbigaste på nästan ett 1år. Min sambo som vanligtvis jobbar skift har den här veckan gått dagtid 7-16. Jag har gått upp med barnen vid 7:30 tiden, fixat frukost, försökt aktivera dom och mig med dåligt resultat Känner mig så trött, det enda jag vill är att sova, och det kan jag inte. Har stora problem med sömnen, när det gäller att somna på kvällen. Sova länge på morgonen och på dagen är inga problem.Huset ser förjävligt ut, tvätt i hela badrummet. Leksaker överallt.Sambon kommer hem trött och grinig, och möts av ett kaos. Visst jag kan förstå att han blir irriterad över att det ser ut som det gör, men han vet mycket väl hur jobbigt jag har det.Även fast jag ber han, snälla skäll inte på mig, jag har gjort mitt bästa, så det första som kommer ut hans mun är gnäll vad jag inte har gjort och bla bla.All min energi går åt till barnen och se till att dom mår bra.Nästa vecka kommer en person tillbaka från sin semester, hon har hand om ett projekt som ska göra så att unga som har aktivitetsersättning får komma ut på arbetsmarknaden, jag ska börja arbetsträna.Vart, när, hur har jag ingen aning om, med min magkänsla säger att allt kommer gå åt pipan. Hur ska jag orka arbetsträna, ta hand om barnen, och hemmet?
    hur gamla är barnen? Har du barnomsorg? Det kan ju lätta om dom kan vara på förskolan på dagarna för dig så du kan koncentrera dig på rehabilitering och att börja få fungerande vardag!
Svar på tråden vuxen adhd/add!!!