• Alvia

vuxen adhd/add!!!

Här är tråden för oss speciella vuxna med ADHD/ADD, både med eller utan diagnos.
    Här är det fritt att prata ut och fråga. Även få bra tips.

Välkommen in!

ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder
    ADD = Attention Deficit Disorder

Det finns 3 typer av ADHD:

1. Kombinerad typ
    2. kuvudsakligen bristande uppmärksamhet
    3. huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet

Riksförbundet Attention

www.attention-riks.se/site/

Första tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m14882190.html
    www.familjeliv.se/Forum-4-51/m17815131.html

Är du anhörig till någon med ADHD?
    Här är tråden för dig: www.familjeliv.se/Forum-4-51/m18763790.html

Då inte alla vill visa vem dom är så ligger denna i Känsliga för deras skull. Så här går det bra att vara anonym!

ღ ♥ ღ Jag har en dröm! ღ ♥ ღ
  • Svar på tråden vuxen adhd/add!!!
  • miniminja

Anonym (idi) skrev 2007-08-01 21:23:22 följande:

Jag känner mig i en "rationell" period, som att försvarsmekanismer sätts igång as we speak. Hur länge de kommer att vara är fråga, och vad som händer när de tar slut... Jag är verkligen rädd. Vad kommer att hända imorgon? Jag är rädd att jag kommer behöva institutioneras. Hur ska jag klara det här?Han har beställt en massa böcker om adhd. Han säger att han inte ger upp. Han vill förstå. Det är ju fint... Men jag tror inte det går. Han är så fruktansvärt underbart fin.Jag tror jag har mer än adhd. Jag tror jag har Aspergers, viss autism(?), GAD, Panikångest och viss OCD också. Och säkert nåt mer som jag inte kommer på just nu.Jag har ju inte fått någon diagnos. Men allt stämmer så väl och ger mig en trygghet. Om jag inte får diagnoserna (= erkännanden) för att jag är för "högbegåvad" så vill jag ta livet av mig. Hur fan lever man vidare, när man känner att man är själva djävulens avkomma?Hur fan?
    Har nu funderat på en paus ifrån varandra? Hur mycket kommer du att ångra att ni bröt upp?
    Det ÄR jobbigt att ha ett förhållande när man mår skit. Man känner att man belastar den andre. Sen när man som du är mitt inne i diagnostisering och början på att få hjälp så vänds allting upponer. Det krävs så oerhört mkt psykisk energi att bli utredd eller att gå i ev. terapi.

Jag gjorde slut med min dotters pappa efter 6 års förhållande. Jag orkade inte med att jag genom att själv må dåligt fick honom att bli ledsen över att han inte kunde få mig glad. Så då var det i mina tankar mitt fel att han också mådde dåligt och det blev för mycket ansvar, helt enkelt.
  • Anonym (idi)

miniminja: Javisst, paus var på tal. Men jag tror inte att det är en möjlighet för mig. Jag vill känna mig som en kvinna, inte som ett krävande barn. Jag vet ju inte om det någonsin kommer att bli så, och jag vill inte vara i en relation där jag drar ner någon jag älskar. Jag skulle inte kunna stå ut med mig själv! Jag är dålig nog som jag är.

Ångra det här kommer jag säkert att göra... Jag tror säkert att det här kommer att vända och bli dramatik. Om en vecka vill jag satsa igen. Och så fallet igen. Och jo-jo. Jag HOPPAS att jag inte faller för det!

Men vad ska det bli av mig då? Bara leva för min son?

• miniminja

idi, låter som om du är deprimerad. Du nedvärderar dig själv rätt så friskt :/

Det KAN iaf bli bättre, man kan orka mer. Jag levde (avstod fr sucid) enbart för min dotter. Det kändes som om hon var allt jag hade, jag orkade inte träffa kompisar, hade nyss seperat. Ja gick omkring med ett stort isolerande mörkermoln i ett o ett halvt år. Sedan släppte det. Jag orkade släppa in människor igen, lyckades dessutom skaffa nya vänner...och äh, jag är alldeles för trött, min insomnings börjar slå till...

Men iaf, det är inte skit och inläggningar hela livet ut. Det blir bättre. (o sen kanske sämre igen, men man lär sig hantera det bättre ju mer hjälp man tar till sig, och om man hittar en medicin som funkar)

• Anonym (idi)

Tack miniminja. Jag känner mig inte deprimerad. Jag känner mig insiktsfull och rationell och försvarsmekanismsämnesöverdoserad just nu. Sov gott!

• Emil i Lönneberga

Är det nån härinne som troligtvis eller har adhd och som också har problem med ett beroende?? Nu menar jag vilket beroende som helst.

• Anonym (idi)

Emil i Lönneberga skrev 2007-08-01 22:30:29 följande:

Är det nån härinne som troligtvis eller har adhd och som också har problem med ett beroende?? Nu menar jag vilket beroende som helst.
    Oh yeah. Jag har alltid varit beroende, fast jag har växlat mellan olika samt kombinerat en massa. Amfetamin, alkohol, cigg, mat och internet främst.

Visst har du också ett, tror jag läst i en annan tråd... Hur går det?
  • Emil i Lönneberga

Anonym (idi) skrev 2007-08-01 22:32:50 följande:

Emil i Lönneberga skrev 2007-08-01 22:30:29 följande:Oh yeah. Jag har alltid varit beroende, fast jag har växlat mellan olika samt kombinerat en massa. Amfetamin, alkohol, cigg, mat och internet främst. Visst har du också ett, tror jag läst i en annan tråd... Hur går det?
    Jag vill reda ut det här att bli "sugen" När man blir det och varför. Jag har varit överaktiv i ca 6-7 veckor nu men håller på och landa. Igår började abstinensen efter att handla/shoppa (snart 4 veckor sen sist) För mig verkar det som att så fort jag börjar landa så börjar abstinensen men hm, abstinens och överaktiv var jag för 3-4 veckor sen och nu håller jag på och landa men ändå har jag abstinens. Vill bena ut mitt tillståndsläge då jag får "sug"
  • Emil i Lönneberga

Anonym (idi) skrev 2007-08-01 22:32:50 följande:

Emil i Lönneberga skrev 2007-08-01 22:30:29 följande:Oh yeah. Jag har alltid varit beroende, fast jag har växlat mellan olika samt kombinerat en massa. Amfetamin, alkohol, cigg, mat och internet främst. Visst har du också ett, tror jag läst i en annan tråd... Hur går det?
    Det går åt skogen känns det som ikväll.
  • Anonym (idi)

Går det att reda ut varför du känner så just nu? Hur gör du för att hantera det? Tänker på konsekvenserna? Frågar dig om det är värt det?

Svar på tråden vuxen adhd/add!!!