• RååSa BuBBlan

Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just fått vår nya bostad idag, och när vi kommer in är det rent ut sagt ÄCKLIGT!!! Vi träffade säljarna på banken och då frågade vi om det är städat, "ja det är rent säger dom då"
    Det är INTE flyttstädat alls, dammigt, smutsigt, kladdigt, hår i brunnarna i badrum mm mm...
    Ringde mäklaren som säger att han inte kan göra mycket men han ska ringa säljarna..

Vad kan man göra???????????????

Någon annan med samma trista erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:18:16:
    Stort tack till alla som peppat, tipsat och stöttat mig i tråden :) Det verkar som om denna historia går mot sitt slut(förhoppningsvis)

Om någon annan råkar ut för samma sak, så tveka inte att bråka för din sak!! Så här får det inte gå till!!!
    Hoppas kunna lägga in bilder på en REN lägenhet efter helgen :)

• Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • solsken

Vårt hus var dåligt städat. Och det var en städfirma som skulle ha gjort jobbet. De fick komma tillbaka men blev inte så mycket bättre det.
    Tyvärr så är det väl vår skyldighet som köpare att kontrollera det innan vi skriver på. Men det får man ju sällan chansen till.
    Hoppas det löser sig.

• flingflong

Har för mig att i de fallen att de går att ringa en städfirma och skicka räkningen till säljarna.

Livet är för kort för att bråka
  • Tjej 83

samma här. en flyttfirma städade huset.
    men neee de va damm här o var.
    skit på golvet.
    absolut inte städat i källaren. eller övervåningen.
    så nee de får man göra själv.

ja städar hellre ugnen o kylskåp/frys själv än o lita på andra. de är viktigt att de är fräscht.

lycka till

• AnneSophie
    flingflong skrev 2007-05-30 13:02:23 följande:
    Har för mig att i de fallen att de går att ringa en städfirma och skicka räkningen till säljarna.
    Ja, det brukar vara standardprocedur.
    Konstigt att inte mäklaren ville komma förbi och kolla hur det såg ut innan han ringde säljarna.
    --> Patrik, nu räknar vi ner... (2 dagar)
  • RååSa BuBBlan

Men det står ju i kontraktet att "lägenheten skall vara uttömd och flyttstädad på tillträdesdagen" den här Lägenheten är INTE städad, det ser vem som helst!!!! Något måste man ju kunna göra!!!

• RååSa BuBBlan

Den här mäklaren ville INTE se något, han sa bara att han inte kan göra så mycket! Det är så smutsigt och äckligt att man inte ville vara där :(  Så kul va de att komma till sitt nya hem!

• gambia90

Kräv att de skall göra något åt detta! När vi sålde våran lägenhet var det jätte viktigt att vi städade noga annars skulle vi få komma och göra om eller betala de nya ägarnas städfirma, så ge dig inte!

• Thalis

Men hallå hur många är det som skriver på kontrakt efter att säljarna flyttat ut?
    Det är inte alls köparens skyldighet att se till att lägeheten/huset är städat innan man skriver på!!!

TS: Mäklaren måste prata med säljarna och få dom att betala för städningen! Jag tror att det bör stå någonstans på kontraktet att ni kan få dit en städfirma och säljarna får stå för kostnaden!!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Kinne79

Vi hade samma erfarenhet. Städa INTE, det gjorde vi och sedan ringde mäklaren. Vad vi skulle ha gjort var att ringa mäklaren direkt, då skulle de ha skickat en städfirma som säljaren hade fått betala.

• Mojo79

det är säljarens ansvar. när jag sålde min lilla etta fick jag brev hem hur den skulle städas å jag städade å fejade som en tok. upptäckte att förra säljaren inte hade städat alls bakom spis å kyl då jag bara hde bott i lägenheten i 6 månader och så mkt smuts kan det inte bli på så kort tid. men jag städade fint å trodde faktiskt att det skulle kollas upp å godkännas som vid hyresrätt. men nopes. jag frågade varför å då fick jag till svar: det är upp till mellan säljare å köpare. ung. som om jag skulle ringa å klaga då jag hade flyttat in om jag inte hade varit nöjd. men hur lätt är det å göra det? känns som det är svårt som köpare att få hjälp här =/

Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!