• RååSa BuBBlan

Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just fått vår nya bostad idag, och när vi kommer in är det rent ut sagt ÄCKLIGT!!! Vi träffade säljarna på banken och då frågade vi om det är städat, "ja det är rent säger dom då"
    Det är INTE flyttstädat alls, dammigt, smutsigt, kladdigt, hår i brunnarna i badrum mm mm...
    Ringde mäklaren som säger att han inte kan göra mycket men han ska ringa säljarna..

Vad kan man göra???????????????

Någon annan med samma trista erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:18:16:
    Stort tack till alla som peppat, tipsat och stöttat mig i tråden :) Det verkar som om denna historia går mot sitt slut(förhoppningsvis)

Om någon annan råkar ut för samma sak, så tveka inte att bråka för din sak!! Så här får det inte gå till!!!
    Hoppas kunna lägga in bilder på en REN lägenhet efter helgen :)

• Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • RååSa BuBBlan
    Oj vilken soppa de blev!!! Jag lämnade ett meddelande på säljarens mobil då han ej hört av sig som mäklaren sa att han skulle!
    Han ringer upp och säger att jag lämnat ett otrevligt meddelande där jag kallar honom skitig mm mm...
    Jag sa att LÄGENHETEN var skitig INTE han, han tänker INTE komma och städa eller betala!!! Dom har fotodokumenterat städningen säger han, jag säger att då får vi ta egna foton " ja skita ner ni bara och fota så står ord mot ord säger han då"

Jag vill även ha nyckeln till förrådet som vi ej har fått, ja ja den letar vi efter och postar till er säger han...

Vad gör man nu då?

• Thalis

Oj,men det är därför man ska gå igenom mäklaren så att sådana missförstånd inte sker!!
    Vad tråkigt!!

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Thalis

Glömde fråga: Vad ska ni göra nu?

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • RååSa BuBBlan
    Har pratat med mäklaren som ska prata med säljaren och föreslå att vi träffas i lägenheten och går igenom det som är dåligt städat! Säljaren kommer dock inte gå med på det, han va benhård på att dom "städat som alla andra gör" Jag förklarade för mäklaren att det är INTE petigt de jag klagar på utan att de är fullt synligt för vem som helst hur uselt städat de är.

Suck!!

Jag frågade mäklaren vad vi har för rättigheter med städfirma och dyl, och han förklarade att det är beställaren som får betala, alltså vi iom att säljaren vägrar!

Blir väl att städa själva då  :(
  • mallansprallan

Nej ni har rätt att ta dit en städfirma som städar lägenheten och sedan skickar räkningen till säljaren!

• Hannah76

Har de inte städat så skulle jag se till att få igen pengar. Ring en annan mäklare o hör vad han/hon anser om saken o vad som är brukligt att göra.

• ros72

Kan ni inte anm det till mäklarsamfundet, så att de kan visa raka riktlinjer.

• mallansprallan

Jag har varit med om detta själv nämligen. Vi flyttade in dagen före nyårsafton och det var ej städat. Eftersom man inte kunde få dit en städfirma då så städade vi själva och skickade ett brev till honom och krävde honom på 4000kr som skulle betalas till vårt konto. Så kan man ju inte alltid göra så det bästa är att anlita en städfirma. Såhär står det i mina papper från mäklaren:

"Skulle köparen vara missnöjd med städningen finns olika utvägar. Lämpligt är att köparen reklamerar bristerna till säljaren som att denna kan åtgärda dessa. Vägrar säljaren får köparen själv ta kontakt med med en städfirma och ge dem uppdraget att utföra en flyttstädning. Köparen kan sedan kräva säljaren på ersättning motsvarande städfirmans kostnad."

Detta SKA sedan mäklaren hjälpa dig med!

• mallansprallan

Vägrar mäklaren hjälpa dig med detta så meddela honom att du tänker anmäla honom! Tror det hjälper faktiskt. Finns gott om skumma mäklare tyvärr...

Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!