• RååSa BuBBlan

Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just fått vår nya bostad idag, och när vi kommer in är det rent ut sagt ÄCKLIGT!!! Vi träffade säljarna på banken och då frågade vi om det är städat, "ja det är rent säger dom då"
    Det är INTE flyttstädat alls, dammigt, smutsigt, kladdigt, hår i brunnarna i badrum mm mm...
    Ringde mäklaren som säger att han inte kan göra mycket men han ska ringa säljarna..

Vad kan man göra???????????????

Någon annan med samma trista erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:18:16:
    Stort tack till alla som peppat, tipsat och stöttat mig i tråden :) Det verkar som om denna historia går mot sitt slut(förhoppningsvis)

Om någon annan råkar ut för samma sak, så tveka inte att bråka för din sak!! Så här får det inte gå till!!!
    Hoppas kunna lägga in bilder på en REN lägenhet efter helgen :)

• Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • RååSa BuBBlan

Man blir så jäkla ledsen! När vi sålde vår lägenhet tog vi dit en städfirma och besiktade städningen noggrant innan vi betalade, en ren självklarhet att man lämnar den ren efter sig...

Men här är det alltså så vidrigt...

Svarta ventilationer, kladdig diskmaskin, kyl o frys, element, fönster, dörrar, luckor JA ALLT ÄR SMUTSIGT!!!

ÅH jag e bara sååå ledsen..

• AnneSophie
    Angelinah skrev 2007-05-30 13:08:27 följande:
    Den här mäklaren ville INTE se något, han sa bara att han inte kan göra så mycket! Det är så smutsigt och äckligt att man inte ville vara där :(  Så kul va de att komma till sitt nya hem!

Fast mäklaren borde ju vara intresserad eftersom det är en form av kontraktsbrott ju. Som han dessutom är inblandad i.

Hittade detta:

Vad händer då om köparen tycker att städningen är dåligt utförd? - Enklast är om köparen tar kontakt med säljaren och kanske kommer överens om att viss ersättning eller om att säljaren skickar dit en städfirma, säger en jurist vi talat med. Det är inte ovanligt med sådana här tvister påpekar han. Men i de flesta fall kommer man överens. Det är sällan köparen går så långt att han stämmer säljaren. Den köpare som inte är nöjd kan dock inte själv städa och i efterhand kräva pengar. Man måste först bevisa att huset inte var ordentligt städat när man flyttade in.   

Mäklarsamfundet skriver:
    Städning - Kraven på avflyttningsstädning är mycket höga. Städningen är en del i överlåtelsen och har inte annat avtalats ska bostaden vara väl städad och rengjord vid köparens tillträde.
    Läs:
    http://www.maklarsamfundet.se/upload/Köpa%20&%20sälja/Pdf/Städning.pdf

Jag tycker att ni ska fotografera röran. Kontakta säljarna och säga att bostaden inte är städad på ett tillfredsställande sätt enligt Mäklarsamfundets rekommendationer och att ni vill att dom skickar en städfirma.
    Kanske funkar det.
    Om inte så maila Mäklarsamfundet och be om råd.

--> Patrik, nu räknar vi ner... (2 dagar)
  • Trogga

Flyttstäd ska även godkännas av köparen, kontakta mäklaren igen. Fota skiten, och tala om för mäklaren att ni kommer kontakta en jurist om inte mäklaren hjälper er.

Jag hade problem med en hyresgäst som inte städade vid utflyttande, hon fick betala vad en städfirma skulle ta för att städa min lägenhet.
    När vi flyttade in i vår nya lägenhet skulle vi renovera då gjorde vi en deal med de som sålde att vi fick flytta in tidigare utan att betala hyra för denna tid.

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • RååSa BuBBlan

Å va jag önskar jag kunde lagen om detta  :( Vi har dessutom bokat hantverkare som ska in på nedre plan och måla ett par rum, men nu måste vi väl avboka de  då vi annars förstör bevisen!?

Jag tycker också det är kontraktsbrott!! Men mäklaren bryr sig inte ett dyft!! Han tycker det är mellan oss och säljaren...

• Jennnie

Faktiskt så har mäklaren här ett ansvar! Tar han inte sitt ansvar här så kan man anmäla honom till mäklarsamfundet, det är jätteviktigt att man anmäler sådant här då det är bra för andra köpare/säljare att se vilka mäklare som är bra och sköter sitt jobb riktigt.

Kram Jennie

• Hannah76

Ring till säljaren o säg att antingen kommer de o städar NU eller så ringer du en firma o de får betala.

• RååSa BuBBlan
    Mäklaren har ringt säljaren och sagt att han ska kontakta oss, vilket han ännu inte gjort! Men antingen så kommer de och städar efter sig eller så tar jag dit en städfirma, å vi har verkligen inte tid med detta just nu  *suck* Men de lär väl bli vi som får betala för städningen i slutändan ändå, varken mäklare eller säljare verkar ju vara intresserade :(
Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!