• RååSa BuBBlan

Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just fått vår nya bostad idag, och när vi kommer in är det rent ut sagt ÄCKLIGT!!! Vi träffade säljarna på banken och då frågade vi om det är städat, "ja det är rent säger dom då"
    Det är INTE flyttstädat alls, dammigt, smutsigt, kladdigt, hår i brunnarna i badrum mm mm...
    Ringde mäklaren som säger att han inte kan göra mycket men han ska ringa säljarna..

Vad kan man göra???????????????

Någon annan med samma trista erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:18:16:
    Stort tack till alla som peppat, tipsat och stöttat mig i tråden :) Det verkar som om denna historia går mot sitt slut(förhoppningsvis)

Om någon annan råkar ut för samma sak, så tveka inte att bråka för din sak!! Så här får det inte gå till!!!
    Hoppas kunna lägga in bilder på en REN lägenhet efter helgen :)

• Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • RååSa BuBBlan
    kanske kan höra med mäklaren som sålde vår lägenhet va hon hade gjort... Å va tråkigt när de blir så här... Va städar inte folk för  :(
  • RååSa BuBBlan
    mallansprallan--- men vår säljare vill ju inte ens komma och titta på de vi tycker är fel, och mäklar eländet (jag han är ett ELÄNDE) känns totalt ohjälpsam..

Å vi måste ut härifrån där vi bor nu senast lördag morgon, och nu vågar vi ju inte gå in i den nya och förstöra "bevis"
  • lilltrillan

när vi köpte vårat hus och var på banken för att skriva de sista papperen och få nycklarna till vårat hus, sa farbror vi köpte av, att det enda som var kvar var ett skåp som skulle tas med! han skulle hämta det på em!
    men städat skulle det vara!
    hm, dom hade inte ens börjat att flytta möblerna, enda som var borta var matbordet och stolarna, men i alla garderober var kläderna kvar, i varje låda i köket var alla grejor kvar, kylen och frysen otömt, källaren otömd mm mm mm mm mm mm! allt var kvar och där stod vi utan bostad med 3 barn ett fullt hus med farbrorns grejer och möbler och ostädat!
    panik! vi fick lov att hjälpa han att flytta ut och att städa, var bara att hämta lastbilen och börja bära, vilken helg
    ringde mäklaren men han kom inte ens och kollade, sa att det fick vi göra upp med säljaren, vi fick 3000kr för att tömma hela huset på grejor och möbler och köra det till gubben+ städa hela huset! 
    hade inte vi sån panik så hade vi aldrig gjort det, utan krävt av mäklaren och fixa det!
    lite ot men!
    nä anlita städfirma och skicka fakturan till säljaren!

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Trogga

Be en granne komma in och vara vittne, eller någon annan som ej är nära vän eller familj

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • Trogga
    Angelinah skrev 2007-05-30 15:45:27 följande:
    kanske kan höra med mäklaren som sålde vår lägenhet va hon hade gjort... Å va tråkigt när de blir så här... Va städar inte folk för  :(
    Be mäklaren som ni anlitade komma och titta som vittne
    För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • RååSa BuBBlan
    Jag skulle vilja att vi, säljaren och mäklaren träffas i lägenheten och så kan vi få visa vad vi tycker är dåligt, sen åtgärdar dom det, har de ej tid eller möjlighet att städa så få dom se till att någon annan gör detta!
    Är det ett alldeles orimligt krav?

Nåväl... Vår hantverkare avbokade vi iallafall... Får skjuta på det några veckor tills detta är löst!

• Hannah76

Men ni måste ju kunna kräva av er mäklare att han/hon kommer o tittar? Verkar helt knasigt. Ring till den som ansvarar för firman o be denna k9omma o titta. Så dåligt att ni får lida för nån annans slarv.

• RååSa BuBBlan
    Enligt vår mäklare är detta något mellan köpare och säljare, han kan endast medla mellan oss, ej tvinga någon till något.
    Jag påpekade för honom att detta är ett kontraktsbrott iom att flyttstädningen är skriven som säljarens ansvar. "Ja, det är ett mindre kontraktsbrott säger han bara då"
    Jaha!! Och sen då???
    Och förrådsnyckeln som vi inte fick lär vi ju aldrig få se heller... Äh, snart struntar jag i de hela och städar själv, har inte tid med detta mitt i allt..
  • PitraPi

Det bästa är nog att man inför en affär träffas i huset/lägenheten och går igenom småsaker, får kvitton o liknande, och därefter åker till banken. Det är nog så jag ska försöka få till det iaf när vi ska tillträda vårt hus 1/9. Som huset sett ut på visningarna känns det som om dom kan vara slarviga med städningen... Å andra sidan gör jag rent lampknappar med tandborste när jag flyttar...

Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!