• RååSa BuBBlan

Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Just fått vår nya bostad idag, och när vi kommer in är det rent ut sagt ÄCKLIGT!!! Vi träffade säljarna på banken och då frågade vi om det är städat, "ja det är rent säger dom då"
    Det är INTE flyttstädat alls, dammigt, smutsigt, kladdigt, hår i brunnarna i badrum mm mm...
    Ringde mäklaren som säger att han inte kan göra mycket men han ska ringa säljarna..

Vad kan man göra???????????????

Någon annan med samma trista erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-31 18:18:16:
    Stort tack till alla som peppat, tipsat och stöttat mig i tråden :) Det verkar som om denna historia går mot sitt slut(förhoppningsvis)

Om någon annan råkar ut för samma sak, så tveka inte att bråka för din sak!! Så här får det inte gå till!!!
    Hoppas kunna lägga in bilder på en REN lägenhet efter helgen :)

• Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • RååSa BuBBlan
    Äh, de va bara en efterdyning av mäklarens och mitt tidigare samtal. Fick just mail av mäklaren men en massa bla bla...
    ""Efter att jag pratat med säljaren sent på kvällen ville jag inte av hänsyn till era små barn ringa (vi talar om 22.00-tiden).
    De bilder ni visar uppfyller inte det som normalt anses vara en flyttstädning. Några klara konkreta regler om flyttstädning finns inte men sedvanlig tolkning är att det bör vara i nivå med vad en god städfirma åstadkommer. Enligt bilderna tycks de ha missat en hel del "bakom och under".
    Detta är dock något som ligger mellan parterna. Vi gör vad vi kan för att vägleda och skapa ett samförstånd och lösning mellan parter.
    Säljaren hade beställt en låssmed till idag pga den icke återfunna nyckeln till förrådet men har efter sökande funnit fram nyckeln som skickas över till er.
    Jag skall ta upp det här med skåp etc med säljaren.
    Jag gör vad jag kan för att medla er emellan eftersom ni tydligen helt låst er i konflikt. Men jag poängterar att detta är något som helt ligger utanför vårt uppdrag och är en fråga mellan parterna. Kan ni inte samtala på normalt vis finns inte mycket jag kan göra för att ni skall nå någon form av samförstånd. En mäklare kan inte vara någon domare i en konflikt.
    Får ni kostnader för vad ni anser är kontraktsbrott kan ni naturligtvis ställa dessa krav till motparten""
  • Armine

Det där är något av det vidrigaste jag sett. Bakom badkar och tvättfacken är ju sånt som man tänker på när man flyttstädar. Det är ju sånna gömda utor som samlar medst skit.

Jag får panik om det inte kliniskt rent när jag flyttar ur en lägenhet.

Flyttade in i en skitig lägenhet och jag trodde den var den värsta jag sett, men er tog priset.

Stå på er för så där skitigt ska det inte va och även om de är lätta att glömma. Klart att ni blir arga när de inte har städat ordentligt.

• Giz the wiz

2. Diskussioner om enskilda personer.
    Bland läsarnas egna diskussioner är vi försiktiga med att tillåta diskussioner som behandlar enskilda människor. Det går bra att diskutera en enskild person om denna har en utpräglad offentlig yrkesroll, men då endast i relevans med yrkesrollen. Det är under inga omständigheter tillåtet att skriva på ett kränkande sätt eller med nedsättande kommentarer om någon individ, känd som okänd. Det är inte heller tillåtet att sprida rykten eller förtala någon.

• Trinity78

Notera: Det går bra att diskutera en enskild person om denna har en utpräglad offentlig yrkesroll, men då endast i relevans med yrkesrollen.

Alltså är det ok att prata om honom i hans mäklarroll, dock ej nedsättande kommentarer.

--> Patrik, nu räknar vi ner... 1 dag!)
  • jeeri74

När vi flyttade från vår lägenhet fick vi ett bra papper för flyttstädning, vad som vi skulle göra osv. Allt skulle städas, även bakom badkar, avlopp osv.. även allt dolt! Det är ju självklart att även det dolda ska vara rent!
    Vet dock inte om det är "krav". Du har ju fått många råd redan, men ring den mäklare ni använde er av och kolla med henne (tror det var en kvinna..?!).

• RååSa BuBBlan
    men hoppsan då!!! Nu ringde mäklaren upp min sambo och sa att säljarna visst betalar vår flyttstädning, men fakturan måste skickas till mäklaren... ? Om jag får gissa så vill herrn INTE hamna i tidningen, då e de bättre att ta en liten faktura!!
  • Tessou

Glöm inte att göra kopia på fakturan, så han inte kan säga att den kommit bort om ni skickar den o så..

• Giz the wiz

tack för att du förtydliga det

Trinity78 skrev 2007-05-31 15:46:04 följande:
    Notera: Det går bra att diskutera en enskild person om denna har en utpräglad offentlig yrkesroll, men då endast i relevans med yrkesrollen.Alltså är det ok att prata om honom i hans mäklarroll, dock ej nedsättande kommentarer.
Svar på tråden Ej flyttstädat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!