• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Lady Sylvana

Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom.

Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom. Om barnlöshet är en sjukdom, så borde ju downs syndrom vara en sjukdom med.

• maddiz
    Lady Sylvana skrev 2007-06-27 15:21:58 följande:
    Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom. Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom. Om barnlöshet är en sjukdom, så borde ju downs syndrom vara en sjukdom med.
    Då har du fått fel uppgifter
    ♥Har en drös med ungar♥
  • Lady Sylvana

Då är inte barnlöshet en sjukdom heller, egentligen.

• Mamma till tre kottar

Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom. Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom.
    Så allt som avviker från det normala är sjukdom?

Ange gärna källa till uppgifter; inte bara "på internet".
  • Lady Sylvana

Mamma

Varför skulle annars barnlöshet vara en sjukdom?

• Mamma till tre kottar

Lady Sylvana skrev 2007-06-27 16:01:13 följande:

MammaVarför skulle annars barnlöshet vara en sjukdom?
    Jag har ingen kunskap i problematiken kring barnlöshet och kan därför inte yttra mig i den frågan.
  • anne h
    Jag har dock läst på internet att downs syndrom är en sjukdom. Det avviker ju från det normala, så det borde ju vara en sjukdom. Om barnlöshet är en sjukdom, så borde ju downs syndrom vara en sjukdom med.
    Ett syndrom är en beteckning inom medicinen, och betecknar ett antal symptom som ofta uppträder tillsammans, men vars inbördes samband och orsaker inte är vetenskapligt  klarlagda, och därför inte kan klassas som sjukdom eller mentalsjukdom. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Odella

Ok så downs syndrom-barn är helt normala precis som alla andra, eller anne h?

• Snottan

eftersom ds ändå är ett syndrom som stigmatiserar personen som har det så skulle jag välja ett barn utan.

• anne h
    Odella skrev 2007-06-27 17:22:31 följande:
    Ok så downs syndrom-barn är helt normala precis som alla andra, eller anne h?
    Klart de är normala, vad skulle de annars vara? Trehövdade? *ironisk*
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Downs syndrom