• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Cullinan
    Farth Vader skrev 2007-06-27 10:17:19 följande:
    cullinan: Såg att du kommenterade mitt svar längre bak i tråden. Jag skrev att jag kanske skulle välja ett barn med DS .Givetvis vill jag inte ta en bebis utan DS och vifta med ett trollspö så barnet helt plötsligt skulle få syndromet, det vore ju inte precis rättvist eller hur?Vad jag menade är att jag oerhört gärna skulle ta emot ett barn med DS och skulle känna mej utvald om det blev så. Jag känner att vi har alla förutsättningar för att ge ett handikappat barn ett bra och rikt liv.På din kommentar lät det som att jag var elak mot barnet som "valde" att det skulle födas med DS istället för utan. Min tanke är att barnet skulle ha DS från början - alltså inte en "frisk" baby med ett "påtrollat" syndrom.
    Då formulerade du dig nog en aning snurrigt, för så lät det inte på det första inlägget.

Nåväl, faktum kvarstår att det finns ett par personer på FL som faktiskt SKULLE "trolla på" DS på ett normalt barn om de kunnat. Och det är i mina ögon direkt elakt ja.

Som sagt, att FÅ ett barn med DS är en sak, att ÖNSKA sig ett barn med DS är något helt annat.
  • Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-27 11:53:58 följande:
    Nåväl, faktum kvarstår att det finns ett par personer på FL som faktiskt SKULLE "trolla på" DS på ett normalt barn om de kunnat.
    Det har jag aldrig stött på. Har du några exempel på det - alltså nåra inlägg där detta framkommer?
  • Lefo
    Mamma till tre kottar skrev 2007-06-27 12:00:22 följande:
    Det har jag aldrig stött på. Har du några exempel på det - alltså nåra inlägg där detta framkommer?
    Är också nyfiken på vilka som vill trolla på DS på en "normalt" barn.

Jag har i alla fall bara skrivit att jag tar mot ett barn med DS men att i efterhand "fixa" till ett barn utan DS så de får DS har jag aldrig skrivit och ej heller läst att någon vill.
    Men jag hinner i och för sig inte heller läsa allt som skrivs här på FL.
  • Cullinan

Det finns mängder med exempel på det i trådar som handlar om DS, och det brukar vara samma personer som har denna åsikt.

Ni får bläddra er runt.

Själv ska jag gå och plugga franska. Au revoir!

• memle

Nu har jag inte sett de trådarna om DS som Cullinan pratar om... Men kan det inte vara så att "de som vill ha DS-barn" egentligen bara menar att de inte skulle ta bort det? Att de har, precis som jag, träffat så många barn med DS, autism, och olika handikapp att man känner sig säker på att kunna klara av en sådan situation? Att de barnen är så underbara på sitt sätt? Eller?

Det kan ju tex inte finnas trådar som säger : Såhär gör du för att få ett DS-barn..

• Mamma till tre kottar
    Cullinan skrev 2007-06-27 12:16:18 följande:
    Det finns mängder med exempel på det i trådar som handlar om DS, och det brukar vara samma personer som har denna åsikt.Ni får bläddra er runt.Själv ska jag gå och plugga franska. Au revoir!
    Tänk, mängder med exempel och jag och flera andra har aldrig sett något och du kan inte hänvisa till en enda...
  • Lefo
    memle skrev 2007-06-27 12:23:29 följande:
    Nu har jag inte sett de trådarna om DS som Cullinan pratar om... Men kan det inte vara så att "de som vill ha DS-barn" egentligen bara menar att de inte skulle ta bort det? Att de har, precis som jag, träffat så många barn med DS, autism, och olika handikapp att man känner sig säker på att kunna klara av en sådan situation? Att de barnen är så underbara på sitt sätt? Eller?Det kan ju tex inte finnas trådar som säger : Såhär gör du för att få ett DS-barn..
    Det som menas är troligen att jag tillexempel har skrivit några gånger "chansen" att få ett DS barn och då har någon tolkat detta som att jag önskar mig ett DS barn till.
    Det jag menade och har också försökt förklarar är att jag inte ser något hinder i att få ett barn till med DS, för mig spelar det ingen roll, jag är inte rädd för detta.
    Jag vill så klart ha ett barn som är friskt och inte kommer lida och det gör inte mitt barn med DS.Tyvärr blir man feltolkad här på FL men jag har tyvärr mig själv att skylla på för jag skriver som en kratta.
  • J3NNY

Väljer såklart det friska barnet..
    Ganska enkelt val faktiskt..

• Mamma till tre kottar
    J3NNY skrev 2007-06-27 14:29:35 följande:
    Väljer såklart det friska barnet.. Ganska enkelt val faktiskt..
    Visst är det enkelt - särskilt som båda är friska!
  • Lady Sylvana

Mamma

Jag skrev dock det ena är friskt och utan syndrom.

Svar på tråden Downs syndrom