• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Lefo
    Odella skrev 2007-06-27 18:20:29 följande:
    Vad jag ville säga med min post var att det visst finns skillnad mellan barn utan ds och de som har ds, även fastän ni med barn med ds får det att låta som det inte är så. Jag vill inte vara elak eller komma med förhastade slutsatser, men de är ju faktiskt annorlunda och det är väl inget mer med det. Men att säga att de är precis som alla andra köper jag inte. Och nej jag vänder mig inte om på stan efter de som har DS, jag har också vänner som har barn med downs syndrom. Men de inser iaf att det är mycket jobb bakom.

DS barn är olika, en del behöver mycket träning en del mindre och min dotter tillhör det senare än så länge i alla fall. I min familj är den som behöver mest dottern utan DS men hon börjar lugna ner sig som tur är.

Jag har också den stora turen att slippa följdhandikapp och sjukdomar för min DS tjej.

Men sedan är ju också föräldrar olika.
    Det jag tycker är lätt kan andra tycka är svårt eller tvärt om.

• anne h
    Cullinan skrev 2007-06-27 18:08:38 följande:
    anne h skrev 2007-06-27 17:18:21 följande: ...men när/om forskarna väl blir färdiga med den vetenskapliga klarläggningen så kommer det att kunna klassas som sjukdom/mentalsjukdom.Så länge får det kallas "syndrom".
    undrar varför du så ivrigt försöker få det till att det är en sjukdom? Spelar det någon egentlig roll för din del som inte ens har barn med DS? Bara en stilla fundering...
    Why put such lovely locks on such free spirits
  • AnnBrittS

Jag tycker att en del här kan gå in på Socialstyrelsens sida och titta och inse att det finns mängder med andra diagnoser oxå inte bara DS.

Vår Ds tjej 11 år är väldigt frisk,så frisk så hon har papper på att hon är hjärtfrisk , undrar hur många som har det.

Försök att förstå att DS inte är en sjukdom för om det vore en sjukdom ,vad blev det då när sjukdom tillkommer.

Alla tilläggssjukdomar som räknades upp är ju sådana som vi alla kan drabbas av blixtsnabbt.

• lizzi

Precis!! Inte skall man "sortera" bort barn,med tex ds,för att det inte "passar en"...

Shirley skrev 2007-06-27 17:48:23 följande:
    vilken fråga... man ska vara lycklig över de barn man kan få överhuvudtaget.
  • Farth Vader

Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .

Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!

• Zaria

Mamma Mona: Har hört att en del mammor vars barn har DS fått ganska taskiga kommentarer här på FL, kanske är därför...

Så himla sorgligt, man undrar ju vad det är för puckon som gör såna saker, min son (som inte har DS men en mörkhyad mamma) har också fått idiotiska kommentarer om att vara en "ful negerunge"...

• Lefo
    Farth Vader skrev 2007-06-28 10:16:08 följande:
    Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!

Tyvärr är det så.
    Det finns tillexempel ett annat forum där det finns en tråd som heter mongotråden (eller liknande) där man uppmanar att ta egna foton på personer med DS. Tyvärr har det förekommit ”snodda” bilder på ”våra” barn.
    Jag har personligen också fått hemska meddelanden i gästboken men dom klarar jag så klart av men att utsätta mina barn för att bilder på dom ska snurra runt på hemska sidor vill jag inte.

Så är det med detta.

/Lena

• fru vanheden
    Farth Vader skrev 2007-06-28 10:16:08 följande:
    Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!
    Dels har det varit kommentarer i gästböcker från medlemmar och sen cirkulerar det idioter från flashback forumet som har snott bilder på våra barn och lagt ut dem i sin tråd där som de kallar för den mongoloidiska bildtråden..Där kan de fritt garva och håna våra barn helt lagligt...!

Därför har de flesta av oss låst våra sidor..:Är det någon som vill komma in till mej tex så kan de hojta i en tråd eller skicka till min inbox så släpper jag i dem
    dsmammor rules
  • FlisaLina

Setr var en av de dummaste frågor jag sett ställas här inne på länge!!
    Det är ju inte barnen med ds det är något fel på, det är ju vi, det "normala" samhället som skapar deras handikapp och, ofta negativa, unikhet! Seriöst, om vi i det normalstörda samhället inte varit så snabba att kategorisera människor vilka inte faller innanför vå egna mall av hur människor bör se ut, uppträda, tänka och leva, skulle vi få ett trecligare och mer inkluderande samhälle!
    Alla människor är ju individer med olika behov och olika sätt att se på världen. Även de med ds är individer med egna unika förutsättningar precis som alla andra!!

• delfinen80
    Shirley skrev 2007-06-27 17:48:23 följande:
    vilken fråga... man ska vara lycklig över de barn man kan få överhuvudtaget.
    Kan inte annat än hålla med...

Och skulle jag bli gravid igen skulle jag gladeligen ta emot ett till barn med Ds !!!
Svar på tråden Downs syndrom