Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
DS barn är olika, en del behöver mycket träning en del mindre och min dotter tillhör det senare än så länge i alla fall. I min familj är den som behöver mest dottern utan DS men hon börjar lugna ner sig som tur är.
Jag har också den stora turen att slippa följdhandikapp och sjukdomar för min DS tjej.
Men sedan är ju också föräldrar olika.
Det jag tycker är lätt kan andra tycka är svårt eller tvärt om.
Jag tycker att en del här kan gå in på Socialstyrelsens sida och titta och inse att det finns mängder med andra diagnoser oxå inte bara DS.
Vår Ds tjej 11 år är väldigt frisk,så frisk så hon har papper på att hon är hjärtfrisk , undrar hur många som har det.
Försök att förstå att DS inte är en sjukdom för om det vore en sjukdom ,vad blev det då när sjukdom tillkommer.
Alla tilläggssjukdomar som räknades upp är ju sådana som vi alla kan drabbas av blixtsnabbt.
Precis!! Inte skall man "sortera" bort barn,med tex ds,för att det inte "passar en"...
Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .
Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!
Mamma Mona: Har hört att en del mammor vars barn har DS fått ganska taskiga kommentarer här på FL, kanske är därför...
Så himla sorgligt, man undrar ju vad det är för puckon som gör såna saker, min son (som inte har DS men en mörkhyad mamma) har också fått idiotiska kommentarer om att vara en "ful negerunge"...
Tyvärr är det så.
Det finns tillexempel ett annat forum där det finns en tråd som heter mongotråden (eller liknande) där man uppmanar att ta egna foton på personer med DS. Tyvärr har det förekommit ”snodda” bilder på ”våra” barn.
Jag har personligen också fått hemska meddelanden i gästboken men dom klarar jag så klart av men att utsätta mina barn för att bilder på dom ska snurra runt på hemska sidor vill jag inte.
Så är det med detta.
/Lena
Setr var en av de dummaste frågor jag sett ställas här inne på länge!!
Det är ju inte barnen med ds det är något fel på, det är ju vi, det "normala" samhället som skapar deras handikapp och, ofta negativa, unikhet! Seriöst, om vi i det normalstörda samhället inte varit så snabba att kategorisera människor vilka inte faller innanför vå egna mall av hur människor bör se ut, uppträda, tänka och leva, skulle vi få ett trecligare och mer inkluderande samhälle!
Alla människor är ju individer med olika behov och olika sätt att se på världen. Även de med ds är individer med egna unika förutsättningar precis som alla andra!!