• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Muminski
    Bebbe2006 skrev 2007-06-27 01:08:43 följande:
    Fan vilken (töntig) attityd det är i vissa trådar.*Skiter i dethär nu*
    Okej, god natt.

Jag ska försöka nanna nu,
    god natt på er
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Är det nån mer än jag som blev förvirrad? Fattade inte det där bebben skrev om.. men jag är trött kanske beror det på det.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • memle

Blev lite fundersam jag med....
    Kollade tillbaka i tråden. Kan det vara 138 & 140 som bebbe blev arg över?

• Odella

Skojar du? Självklart ett barn utan DS. De som önskar sitt barn ett syndrom måste det vara något fel på. Visst, önska dem sjukdomar och ett kämpigt liv, gör det...

• cåbra

Självklart skulle jag om valet finns, välja ett barn utan DS och utan vilket syndrom man än kan tänka sig. Varför ens fråga en sådan sak? Tror du att någon skulle svara annorlunda? Typ, Ja för sjutton, jag vill gärna ha ett handikappat barn, eller två...
    De är ju så söta... *suck*

• Lefo

Bara lite information om DS som är skrivet 2006 (medianlivslängd har nu ökat något) och här redovisas andra siffror än vad som skrivit i andra inlägg.Skrivet av:Barry KarlssonOve AlmkvistGöran AnnerénMonica BjörkmanBarbro CollénBrita Lindahl

Medellivslängden för personer med Downs syndrom (DS) har under 1900-talet ökatdramatiskt, från en medellivslängd på bara 2-4 år vid förra seklets början till idag enmedianlivslängd på 55 år. Så sent som mot slutet av 1960-talet dog mer än hälften av allabarn med DS före ett års ålder (Soc., 2005:6). Detta gör att samhället idag har en ny gruppav individer med ett annorlunda åldrande, som gör att när det gäller vård och omsorg ställsnärstående, boendepersonal och sjukvårdspersonal inför tidigare obekanta svårafrågeställningar och avvägningar vid t.ex. förvirringstillstånd, psykisk ohälsa ochbeteendestörningar.
    Gemensamt för i stort sett alla med Downs syndrom har ett begåvningshandikapp. Dettagör att det ofta är svårt att tidigt uppfatta och tolka tecken på demens vid Downs syndrom.Ett förvirringstillstånd kan kanske också förklaras av depression, hormonell dysfunktion(framför allt sköldkörtel) eller av psykosociala faktorer (som t.ex. sorg) med svårtolkadebeteendestörningar som följd.Det finns inom denna population en väl dokumenterad risk att tidigt utveckla demens.Kliniska tecken på demens vid Downs syndrom ses sällan före 40 års ålder, men ärvanliga efter 45 år, och vid 60 år har upp emot hälften av alla personer med Downssyndrom tydliga tecken på demenssjukdom (Prasher, 2005).

• Farth Vader

cullinan: Såg att du kommenterade mitt svar längre bak i tråden. Jag skrev att jag kanske skulle välja ett barn med DS .

Givetvis vill jag inte ta en bebis utan DS och vifta med ett trollspö så barnet helt plötsligt skulle få syndromet, det vore ju inte precis rättvist eller hur?

Vad jag menade är att jag oerhört gärna skulle ta emot ett barn med DS och skulle känna mej utvald om det blev så. Jag känner att vi har alla förutsättningar för att ge ett handikappat barn ett bra och rikt liv.

På din kommentar lät det som att jag var elak mot barnet som "valde" att det skulle födas med DS istället för utan.

Min tanke är att barnet skulle ha DS från början - alltså inte en "frisk" baby med ett "påtrollat" syndrom.

• Lovley

klart att man vill ha ett friskt barn, vem vill inte ha det, önska att sitt barn mår bra osv, vilken jävla fråga asså

Svar på tråden Downs syndrom