• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • fru vanheden
    Cullinan skrev 2007-06-28 11:34:23 följande:
    De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.Det finns anledningar till varför det är så. Exempelvis:Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.Osv.Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
    Du skriver att "vanliga"människor inte har denna extra riskfaktor vid olika sjukdomar...
    Har dem inte?
    Har inte alla människor olika rikser för att få olika sjukdomar?
    En del mer än andra och en del mindre!

Ska vi ta reda på ALLA risker vårt blivande barn kan ha att få olika sjukdomar så kan vi bara föda fram de som har minst risk till något menar du?

Att jag ska döda mitt barn innan h*n fötts bara för att det finns en ökad risk till att han kan bli sjuk när han är i medelåldern???

En av min dotters bästa kompisar dog i år i en olycka!!!
    Men han var frisk!
    Vi vet inte framtiden för någon av oss!
    Jag kanske själv är död i morgon...Det kan hända alla mina barn något, ds eller inte ds!

Varför denna fanatiska jakt på just ds?
    Flera av er har inga barn, några av er kommer inte att skaffa barn!
    Varför bryr en del av er så mycket om hur vi tycker och tänker?
    Kanske snart nästan ta detta personligt....
    Finns annat  i livet än att diskutera om huruvida barn med ds borde få födas eller inte...
    jag blir snart orolig
    dsmammor rules
  • Cullinan

Fru vanheden -

Förstår du inte begreppet "en ökad risk för sjuklighet"?

Den extra kromsomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.

Ska vi ljuga och påstå att det inte är så? Blir det bättre?

Om man ej har denna extra kromosom, så löper man således inte lika stor risk att drabbas av dessa olika sjukdomar.

• Granada

Konstig trâd! Frâgan gäller ju endast att välja hypotetiskt mellan ett barn med eller utan handikapp. Dâ är väl svaret enkelt eller? Men om man nu väntar eller har ett barn med t ex DS sâ är ju det nât helt annat!

Kanske ska starta en trâd och frâga; Om du fâr välja, leva som rullstolsburen eller kunna gâ, vad väljer du?
    eller varför inte; - Välj mellan att ha cancer eller var frisk!
    Lika dum frâga, eller hur?

Det är nog ingens högsta önskan att fâ ett barn med ett funktionshinder. Men om det nu skulle bli sâ skulle jag varken göra abort eller önska bort mitt barn, utan älska det lika mycket för det. Men det är ju min âsikt. Vad andra tycker och känner fâr stâ för dem.

• Lefo

Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:19:43 följande:
    fru vanhedenJust det att ni blir upprörda över att en del inte vill ha barn med ds, så tyder ju det på att barn med ds är likadana. Om de inte är det, varför bli upprörd? Jag anser inte det är fel att göra abort, och det är lagligt i Sverige att göra abort i vecka 17.Jag ser det inte som att man sorterar sina barn, då måste man vänta tills efter de är födda.

NI?
    Jag har också barn med DS och jag är inte emot abort.
    Jag tycker att det är föräldrarna till barnet som bestämmer, men felaktigheter om DS blir jag arg och lessen över och rättar så gått jag kan.

Att du inte vill ha ett barn med DS är helt upp till dig men när personer här på FL säger sig veta mer om mitt DS barn än vad jag gör då reagerar jag.

/Lena

• Lefo
    Cullinan skrev 2007-06-28 11:34:23 följande:
    De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.Det finns anledningar till varför det är så. Exempelvis:Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.Osv.Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
    Och det vet alla och detta finns beskrivet på dom flesta sidor som handlar om DS.
    När det avser Alzheimers och demens så har jag tidigare i denna tråd skrivit om detta och där är % talet mindre än vad dina siffror var.
    Många av DS föräldrarna här på FL har barn som opererats för hjärtfel, flera har barn som opererats för tarm fel (namnet på detta fel har jag tappat bort), många har lite mer förkylnings dagar än andra barn men den största % av barnen mår bra och det är väl det som är det viktigaste tycker jag.

Jag tror att alla DS föräldrar är väldigt medvetna om vad för tilläggshandikapp deras barn har eller inte har och vad som DS personer kan ha.

Mitt barn är överrörlig men inte så hon lider, hon har muskeltonus men med träning så blir det bättre och bättre och hon lider inte, min dotter har rör i båda sina öron och troligen kommer hennes syster utan DS också få de nu på grund av öroninflammation varannan månad (DS tjejen har haft en öroninflammation), sedan kan jag inte komma på något mer. 
  • Muminski
    fru vanheden skrev 2007-06-28 10:27:34 följande:
    Dels har det varit kommentarer i gästböcker från medlemmar och sen cirkulerar det idioter från flashback forumet som har snott bilder på våra barn och lagt ut dem i sin tråd där som de kallar för den mongoloidiska bildtråden..Där kan de fritt garva och håna våra barn helt lagligt...!Därför har de flesta av oss låst våra sidor..:Är det någon som vill komma in till mej tex så kan de hojta i en tråd eller skicka till min inbox så släpper jag i dem
    VAAAA??? Man häpnar!! Förstår verkligen att ni har låsta sidor, men avskyr anledningen till det.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Lefo
    Muminski skrev 2007-06-28 12:50:17 följande:
    VAAAA??? Man häpnar!! Förstår verkligen att ni har låsta sidor, men avskyr anledningen till det.

Tyvärr är det sant och det gör ju att man bara måste skriva i sådana här trådar för att få fram att DS inte är det värsta som finns.
    Jag skulle så klart vilja att alla kunde gå in på min sida och titta på mina underbara tjejer som är fulla av liv och lever ett vanligt liv med och utan DS.

/Lena

• anne h
    Muminski skrev 2007-06-28 12:50:17 följande:
    Nu kanske du förstår varför jag inte klarade av att låta bli att skriva häromdagen.. nåt som visst blev raderat, lika gott det
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lefo
    anne h skrev 2007-06-28 13:19:05 följande:
    Nu kanske du förstår varför jag inte klarade av att låta bli att skriva häromdagen.. nåt som visst blev raderat, lika gott det
    För dig också! ?
  • Cullinan

anne h skrev 2007-06-28 13:19:05 följande:

Ni måste rikta er ilska mot rätt personer, annars skjuter ni er i foten.
Svar på tråden Downs syndrom