Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Fru vanheden -
Förstår du inte begreppet "en ökad risk för sjuklighet"?
Den extra kromsomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.
Ska vi ljuga och påstå att det inte är så? Blir det bättre?
Om man ej har denna extra kromosom, så löper man således inte lika stor risk att drabbas av dessa olika sjukdomar.
Konstig trâd! Frâgan gäller ju endast att välja hypotetiskt mellan ett barn med eller utan handikapp. Dâ är väl svaret enkelt eller? Men om man nu väntar eller har ett barn med t ex DS sâ är ju det nât helt annat!
Kanske ska starta en trâd och frâga; Om du fâr välja, leva som rullstolsburen eller kunna gâ, vad väljer du?
eller varför inte; - Välj mellan att ha cancer eller var frisk!
Lika dum frâga, eller hur?
Det är nog ingens högsta önskan att fâ ett barn med ett funktionshinder. Men om det nu skulle bli sâ skulle jag varken göra abort eller önska bort mitt barn, utan älska det lika mycket för det. Men det är ju min âsikt. Vad andra tycker och känner fâr stâ för dem.
NI?
Jag har också barn med DS och jag är inte emot abort.
Jag tycker att det är föräldrarna till barnet som bestämmer, men felaktigheter om DS blir jag arg och lessen över och rättar så gått jag kan.
Att du inte vill ha ett barn med DS är helt upp till dig men när personer här på FL säger sig veta mer om mitt DS barn än vad jag gör då reagerar jag.
/Lena
Tyvärr är det sant och det gör ju att man bara måste skriva i sådana här trådar för att få fram att DS inte är det värsta som finns.
Jag skulle så klart vilja att alla kunde gå in på min sida och titta på mina underbara tjejer som är fulla av liv och lever ett vanligt liv med och utan DS.
/Lena
anne h skrev 2007-06-28 13:19:05 följande: