• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Lady Sylvana

Jag anser inte att det är fel att göra abort om man kommer på att det barn man väntar har ds, jag skulle göra det.

Det handlar inte om era barn, eller om era liv. Det handlar om mitt liv, och om att jag vill inte ha ett barn med ds. Om jag vet att det är något som inte stämmer med barnet, så tar jag bort det, då jag vill ge det de bästa förutsättningarna.

• fru vanheden
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:03:55 följande:
    Jag anser inte att det är fel att göra abort om man kommer på att det barn man väntar har ds, jag skulle göra det. Det handlar inte om era barn, eller om era liv. Det handlar om mitt liv, och om att jag vill inte ha ett barn med ds. Om jag vet att det är något som inte stämmer med barnet, så tar jag bort det, då jag vill ge det de bästa förutsättningarna.
    Har någon här sagt att detta handlar om våra barn?
    Men däremot så har du startat en tråd som handlar om barn som är födda med samma syndrom som mitt!

Trådens egentliga fråga är ju om man verkligen vill ha ett barn med samma syndrom som mitt barn ....Om man nu hade fått välja....Alltså är väl frågan...Vill man verkligen ha ett sådant barn?

Jag vill också ge alla mina barn de bästa förutsättningarna i livet..Det är därför som jag ger dem livet och inte tar det ifrån dem!
    dsmammor rules
  • Lady Sylvana

fru vanheden

Men att andra inte vill ha barn med ds, varför är det så upprörande? Ni säger ju hela tiden att barn med ds är individuella, att de inte är syndromet osv, men så fort någon säger att de inte vill ha barn med ds, då är alla barn med ds lika, eftersom då vill man inte ha ett barn som ditt barn, som har ds. Kan ni bestämma er?

Jag har inget emot abort, så ditt argumenat om att du ger dem livet funkar inte på mig. Ett foster på 17 veckor t.ex. är inte levnadsdugligt.

• fru vanheden
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:11:09 följande:
    fru vanhedenMen att andra inte vill ha barn med ds, varför är det så upprörande? Ni säger ju hela tiden att barn med ds är individuella, att de inte är syndromet osv, men så fort någon säger att de inte vill ha barn med ds, då är alla barn med ds lika, eftersom då vill man inte ha ett barn som ditt barn, som har ds. Kan ni bestämma er? Jag har inget emot abort, så ditt argumenat om att du ger dem livet funkar inte på mig. Ett foster på 17 veckor t.ex. är inte levnadsdugligt.
    Vem har sagt att barn med ds är lika av oss som har barn med ds?
    Visa mej gärna ett sånt inlägg...!

Jag är emot sena aborter på barn som hade haft en chans till bra liv...
    Jag är emot selektiva aborter på barn som hade haft chans till ett bra liv..

Att göra en sen abort som i tex vecka 17 är ett mord tycker jag.
    Det borde inte vara lagligt.

Och detta tyckte jag också innan jag fick ett barn med ds..
    Har aldrig gjort fvp och kommer aldrig att göra.

Alla mina barn är välkomna till mej!
    Jag sorterar inte ut mina barn!
    dsmammor rules
  • Lady Sylvana

fru vanheden

Just det att ni blir upprörda över att en del inte vill ha barn med ds, så tyder ju det på att barn med ds är likadana. Om de inte är det, varför bli upprörd?

Jag anser inte det är fel att göra abort, och det är lagligt i Sverige att göra abort i vecka 17.

Jag ser det inte som att man sorterar sina barn, då måste man vänta tills efter de är födda.

• Cullinan
    AnnBrittS skrev 2007-06-28 02:11:49 följande:
    Alla tilläggssjukdomar som räknades upp är ju sådana som vi alla kan drabbas av blixtsnabbt.
    De med DS löper en väsentligen större risk att drabbas av dessa sjukdomar, vanliga människor drabbas ej i lika hög utsträckning.

Det finns anledningar till varför det är så.

Exempelvis:

Att många med Ds får alzheimers redan i unga år beror på att det amyloidprotein som avlagras i hjärnan vid Alzheimers sjukdom styrs av gener på samma kromosom som är rubbad vid Downs syndrom.

Anledningen till att många barn med DS föds med hjärtfel beror på att den extra kromosomen skapat denna missbildning, då den utgör en generellt ökad risk för just missbildningar.

Osv.

Dvs, vanliga människor har inte denna EXTRA riskfaktor, som DS innebär vid dessa olika sjukdomar. De med DS har en, som det heter, "ökad risk för sjuklighet". Den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling, men även en rad andra organ.

Varför är det så känsligt att tillstå? Tycker det är lite märkligt att DS-föräldrar inte är medvetna om detta sammanhang?
  • anne h
    Farth Vader skrev 2007-06-28 10:16:08 följande:
    Här kommer en fråga som är helt OT. Varför har så många föräldrar till DS barn skyddade konton här på FL? Jag vill ju så gärna kika på sötisarna .Hoppas fan att det inte är för att ni fått onödiga kommentarer av besökare. Då har då världen gått utför!
    Jag har låst min sida pga Flashback, där de stjäl bilder från trådar/pres här på FL och lägger sedan i sina egna trådar och garvar.. Utan att de ansvariga på FB ens reagerar.
    Dessutom har det förekommit här på FL att folk gått in i andras GB och skrivit om hur fula barn med DS är! Dem unnar jag helt enkelt inte att få glädjen att se min son.

Vill någon in hos mig så släpper jag in dem efter att jag vet vilka de är, går ju fortfarande att inboxa fast sidan är låst.
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:03:55 följande:
    Jag anser inte att det är fel att göra abort om man kommer på att det barn man väntar har ds, jag skulle göra det. Det handlar inte om era barn, eller om era liv. Det handlar om mitt liv, och om att jag vill inte ha ett barn med ds. Om jag vet att det är något som inte stämmer med barnet, så tar jag bort det, då jag vill ge det de bästa förutsättningarna.
    Vem har ifrågasatt ditt val? Det är ditt val, ingen annans. Det jag ifrågasätter är alla fördomar och falsk info som sprids om personer med DS. Sådant skrämmer bara folk som söker relevant info om DS, vilket 30 år gammal forskning inte alltid är..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lady Sylvana

anne h

Du tycker inte det är fel att göra abort om barnet man väntar har ds då?

• Lady Sylvana

Maline

Nejdå.

Men nu skulle båda vara ditt barn, men du kan välja om barnet kommer att ha ds eller att vara friskt utan syndrom.

• anne h
    Lady Sylvana skrev 2007-06-28 11:40:08 följande:
    anne hDu tycker inte det är fel att göra abort om barnet man väntar har ds då?
    Vad jag tycker hör inte hit, det är ditt val vad du gör med det barn du väntar. Det är du som får leva med det valet.
    Maline skrev 2007-06-28 11:40:51 följande:
    Undra om inte trådstarten klassar in som en av årets dummaste?JAG skulle inte välja, jag skulle inte bry mig. Mitt barn skule vara mitt barn!
    Precis vad jag sa i början av tråden..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Downs syndrom