Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Detta tjat om vad en skulle välja, vad barnet nu har. Är inte alla barn värda kärlek ömhet och telit och en massa mer. Jag som försökt få barn i några år.. skulle jubla om jag fick ett litet knyte i min famn.. även om det hade DS.
Den dagen när jag får barn kommer jag älska det barnet till 110% vad det än har, hur det än ser ut.. eller vad det nu skulle va något en del kan diskutera.
Barn har rätt och bli älskat i samhället. Dom har inte valt och bli född.
God Natt gott folk, här ska sovas. Detta var min sista kommentar på ett tag i FL då jag drar mig tillbaka ett tag. Det jag vill säga är att jag kan ej svara på era svar till mig, då jag inte är inne på länge. Detta var dock från min synvinkel. Sen får folk tycka vad ni vill!
Några frågor till till Cullinan:
Vad är det du vill med ditt intresse i ämnet DS?
Jag vet att du en gång har skrivit att du är för abort av foster med DS och att du "jobbar" (kommer inte ihåg vilket ord du använde) för abort av DS foster.
Jag personligt bryr mig inte vad du tycker men det kan ju vara bra att veta när man hela tiden skriver i dessa trådar om DS och som du också alltid gör när ordet Downs syndrom dyker upp.
Sedan får jag också tacka dig för att alla de länkar som jag och andra DS föräldrar sänder som svar på dina inlägg använder du nu innehållet flitigt av.
Tyvärr så finns det en del % tal som jag inte känner igen så dom skulle vara roliga och intressanta att få reda på var du hittat dom.
(Och jag tycker inte personer som inte vill ha DS barn är elaka eller så, det är helt upp till föräldrarna att bestämma vad man ska göra, jag kan bara meddela att jag lever ett toppen liv med min DS tjej och hennes tvillingsyster.)
(Kan tyvärr meddela att min dotter med DS är idag sjuk, snorig, klet i båda ögona och lite feber så just nu klassas hon som sjuk för det blev en vabb dag idag)
Lefo -
Du verkar ha en väldg koll på mig, men likväl har du missat alla andra trådar jag deltar i och startat. Är synen möjligen något selektiv just för att det ska kunna gnällas?
Du får gärna ge mig tips på trådar DU skapat eller deltagit i som INTE handlar om DS.
Jag önskar dig välkommen in i någon de många trådar jag skapat som berör helt andra ämnen. Om det passar damen med något av följande ämnen så inboxa mig så får du länken dit!
* Foundations
* Puder
* Frankrike
* Fransk heminredning
* Marknadsgodis
* Diskussion om snacks
* AHA-behandlingar
* TV-shop
* Franska filmer
* Apotek i Frankrike
* Båtturer
* Kinesiskt silke
* Deodoranter
* Vigselringar
* Vigsel
* Tv-skåp
* Duac Gel
* Trosor
* M.D Formulations
* Propyless
* Rosengård
* Hemlöshet
* Frusna bananer
* Hudkrämer
* Contrakel
* Restylane
* Gympingvideos
* Läppstift
* Giana Sisters
* Tea tree oil
* Spöken
* Födelsemärken
* Thermage
* Dammsugare
* Fruktsallader
* Mascara
* Ansiktsrengöring
* Sötningsmedel
* Husköp
* Shakira
* Frisyrer
* Rymden
* Dragspel (!)
* Datorspel för äldre
* Övningskörning
* Heminredning
* Växter
Osv, osv, osv, osv,.
Hoppas min blomma inte hamnar i din bukett.
Vårutbildningen kanske ska ses över vad gäller vilken människosyn som förmedlas och kunskaper om utveckling och utvecklingsstörning (vilket inte är en sjukdom att bli friskförklarad ifrån. Eller ett statiskt, entydigt tillstånd).
Det handlar inte om att ha SAMMA åsikt. Utan vad man vill framföra.
Du , Cullinan brukar anse dig framföra mer "sanningar" för att folk ska veta vad ds handlar om i praktiken.
Men "praktiken" är inte ett och samma. Levnadsvillkor kan skilja sig beoende på synsätt.
i min verklighet har jag att kämpa emot det som klart utgör det största hindret för mitt barns lycka och möjligheter i livet. Nämligen fördomar och okunnighet.
Möter hon en tro på sin person eller en förment "påläst" misstro?
Hon känner, upplever skillnaden, tro mig.
Vårutbildning?
Det skulle vara en bra utbildning!
Självklart väljer jag ett friskt barn. Det går ju inte att komma ifrån att DS barn behöver lite mer omvårdnad o även kan ha olika följdsjukdommar som hjärtfel osv.
Etik handlar ju om att (tänka kring hur) maximera lycka och goda handlingar.
Slutsatsen med dina (som omsorgspersonal) framställningar om allt ont som kommer med Downs syndrom säger att det bör kunna bli en bättre värld utan människor med dessa kromosomavvikelser.
Slutsatsen med våra (de allra flesta av oss föräldrar eller anhöriga) framställningar är att vi riskerar att får en sämre värld utan människor med dessa kromosomfel. Av många anledningar men bland annat för att en av premisserna handlar om att ett nedvärderande och begränsande synsätt på utvecklingsstörning i allmänhet och Downs syndrom i synnerhet råder generellt. Och att dessa premisser måste förändras för en bättre värld. För alla.
Förlåt, jag behärskar inte citeringen bra.
Cullinan riktade sig mitt inlägg till.