• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 17:52:28 följande:
    Nej man är inte fullt frisk om man har DS, just för att man har DS.
    Säger vem?

Du säger att man inte är fullt frisk och jag säger att MIN dotter är fullt frisk men att hon har Downs syndrom som är ett funktionshinder/handikapp!
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • mammapuh
    Lillan7704 skrev 2007-07-10 18:18:42 följande:
    Hade jag fått välja hade jag valt ett barn utan DS, men jag hade INTE gjort abort om jag fick veta att bebisen i magen hade DS.Dom barn och vuxna med DS som jag har träffat är underbara människor!
    Det var ett ganska bra svar faktiskt! För visst är det ju enklare pga samhället vi lever i att födas utan ds och man vill ju inte att ens barn ska behöva tampas med en massa fördomar så det bästa är ju att barn inte föds med annorlunda färg, sexuell läggning, downs syndrom osv........... *S*
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Vårsolen

Har inte läst tråden men jag skulle vilja vrida på frågan:
    ett barn med ds eller inget alls?
    då skulle jag iaf välja barnet, och detta utan att lägga mina egna värderingar i andras val då det inte angår mig.

• sara1986
    mammapuh skrev 2007-07-10 18:23:48 följande:
    Säger vem?Du säger att man inte är fullt frisk och jag säger att MIN dotter är fullt frisk men att hon har Downs syndrom som är ett funktionshinder/handikapp!
    Ta inte detta så himla personligt!

Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
  • snöstjärna71

Jag tycker det verkar som det är _omgivningen_ och inte barnet som är "problemet" vid DS. Fördomar, kämpa för bra habilitering, förskola osv.

Ett märkligt argument jag hört till varför folk skulle välja abort vid DS är barnets äldre syskon! Antar att det handlar om att man inte tror sig kunna ge det äldre barnet den tid det behöver om lillasyskonet har DS. Efter som jag ännu så länge bara har ett barn i magen vet jag inte hur mycket tid varken barn med eller utan DS tar. Men jag skulle faktiskt tycka det vore horibelt om mina föräldrar skulle berätta att de gjort en sen abort av ett livsdugligt foster för _min_ skull! Dessutom skulle jag vilja vända på det och säga att kanske är det rent av positivit att få ett syskon med DS och lära sig på nära håll vad det innebär, att man blir ödmjuk för olikheter osv.

• Lakritsmums
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:32:44 följande:
    Ta inte detta så himla personligt! Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
    Måste bara få fråga av ren nyfikenhet om du skulle vara med om en bilolycka och förlora vi säger en arm eller ett ben, du blir då funktionshindrad  i diagnos sammanhang är det då ok att vi  går omkring och kallar dig sjuk???
  • sara1986
    Lakritsmums skrev 2007-07-10 18:41:23 följande:
    Måste bara få fråga av ren nyfikenhet om du skulle vara med om en bilolycka och förlora vi säger en arm eller ett ben, du blir då funktionshindrad  i diagnos sammanhang är det då ok att vi  går omkring och kallar dig sjuk???
    Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.
    DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.
    Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara funktionshindrad.

Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
  • Lakritsmums
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:49:39 följande:
    Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara funktionshindrad.Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
    Ds är ett funktionshinder ingen sjukdom men man ställer diagnosen ds utifrån symptomen PRECIS  som man måste ställa diagnos på alla andra funktionshinder innan man får det fastställt.

Och du funktionshinder som funktionshinder.

Förlorar jag ett ben måste läkaren ställa diagnosen funktionshindrad.
  • Avstängd

Välja?

Tja då väljer jag ett barn utan ds.

I´m lost in space.
  • sara1986
    Lakritsmums skrev 2007-07-10 18:53:11 följande:
    Ds är ett funktionshinder ingen sjukdom men man ställer diagnosen ds utifrån symptomen PRECIS  som man måste ställa diagnos på alla andra funktionshinder innan man får det fastställt.Och du funktionshinder som funktionshinder.Förlorar jag ett ben måste läkaren ställa diagnosen funktionshindrad.
    Jag har läst om att ds ÄR en sjukdom, och jag utgår från att det verkligen är det.
Svar på tråden Downs syndrom