Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Har inte läst tråden men jag skulle vilja vrida på frågan:
ett barn med ds eller inget alls?
då skulle jag iaf välja barnet, och detta utan att lägga mina egna värderingar i andras val då det inte angår mig.
Jag tycker det verkar som det är _omgivningen_ och inte barnet som är "problemet" vid DS. Fördomar, kämpa för bra habilitering, förskola osv.
Ett märkligt argument jag hört till varför folk skulle välja abort vid DS är barnets äldre syskon! Antar att det handlar om att man inte tror sig kunna ge det äldre barnet den tid det behöver om lillasyskonet har DS. Efter som jag ännu så länge bara har ett barn i magen vet jag inte hur mycket tid varken barn med eller utan DS tar. Men jag skulle faktiskt tycka det vore horibelt om mina föräldrar skulle berätta att de gjort en sen abort av ett livsdugligt foster för _min_ skull! Dessutom skulle jag vilja vända på det och säga att kanske är det rent av positivit att få ett syskon med DS och lära sig på nära håll vad det innebär, att man blir ödmjuk för olikheter osv.
Välja?
Tja då väljer jag ett barn utan ds.