• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Cullinan
    aiz skrev 2007-06-29 00:26:07 följande:
    Åh, förlåt mig Cullinan. jag ska genast avvika.jag drog bara några paralleller.Tänkte att de skulle visa min ståndpunkt; Vad är normalt? vad är friskt?Är en kromosomavvikelse sjukt - vad är då inte sjukt?
    På vilket sätt skulle det bli några paralleller dragna av att jämföra ett DS-barn med ett gosse-barn?
  • Röda

Kromosomavvikelsen ger en hämning av hjärnans utveckling. Men hjärnan är ett mycket dynamiskt och inte statiskt organ.
    Utvecklingsstörning är alltså inte något fixerat eller statiskt.

Sociala hinder kan det inte reduceras till eftersom det sker påverkan på hjärnan och hindrar hjärnans utveckling om ett barn lever utan stimulans och kommunikation.

Att nå kommunikation är en brytpunkt vad gäller många funktionshinder, utiffrån varje förutsättning.

• Röda

Här sätter jag punkt.

En förutsättning för samtal är också att man försöker sätta sig in i ett resonemang.

• Cullinan
    Röda skrev 2007-06-29 00:36:46 följande:
    Kromosomavvikelsen ger en hämning av hjärnans utveckling. Men hjärnan är ett mycket dynamiskt och inte statiskt organ.
    Dock inte så pass dynamiskt att man kan bli friskförklarad från utvecklingsstörning. Hjärnan har begränsningar för vad som är möjligt.
  • aiz

Vad är det som säger att en extra kromosom skulle vara sjukare än skillnad på x och y kromosomer?

• Cullinan
    Röda skrev 2007-06-29 00:38:20 följande:
    Här sätter jag punkt.En förutsättning för samtal är också att man försöker sätta sig in i ett resonemang.
    Men det gör ju inte du?
  • Cullinan
    aiz skrev 2007-06-29 00:42:36 följande:
    Vad är det som säger att en extra kromosom skulle vara sjukare än skillnad på x och y kromosomer?
    Det faktum att den extra kromosomen påverkar hjärnans utveckling negativt, och påverkar en rad andra organ och system i kroppen negativt?

Googla lite på DS så finner du fakta.
  • aiz

Cullinan, jag har massor av fakta, tro mig.

Jag funderar mer filosofiskt. Gå utanför dina resonemang och fundera från andra sidan lite.

• Cullinan

Nu gott folk är det dags att sova.

Natti.

• Röda

Och jag kan inte låta bli att kika in:

Jag får ju inte följa resonemanget i klartext!

Godnatt gott folk - från en som gärna väljer utvecklingsstörning! Stör mig inte alls!

Svar på tråden Downs syndrom