• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Fidelis ad urnam
    jungfu skrev 2007-06-28 23:24:08 följande:
    Vad är det som är så provocerande med DS, egentligen? Om man är lycklig förälder till ett DS-barn så ska man väl inte behöva "försvara" sig? På vilket sätt stör det er andra att det finns människor som älskar sina barn oavsett hurdana de är, och inte ser strävan efter perfektion/normalitet som det allra viktigaste...? Jag är uppriktigt nyfiken och försöker inte vara otrevlig,och det skulle vara väldigt intressant att få några seriösa svar!
    Då tycker jag att vi vänder på frågan och frågar varför det för vissa föräldrar till barn med DS är så provocerande att alla inte vill ha ett barn med DS, att många skulle välja abort vid diagnosen DS osv.

Jag förstår inte varför någon skulle bli provocerad av en förälder som har ett barn med DS, vad finns det att provoceras av? På samma sätt förstår jag inte varför vissa föräldrar till barn med DS provoceras av andras val att avbryta en graviditet eller någons ovilja till att själv få ett barn med DS.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:24:08 följande:
    På vilket sätt stör det er andra att det finns människor som älskar sina barn oavsett hurdana de är, och inte ser strävan efter perfektion/normalitet som det allra viktigaste...?
    Faktum är ju att det ÄR ingen som stör sig.

Det är dock frustrerande när medicinsk fakta bemöts med nonsensprat. Och det är lika i frustrerande i ALLA typer av trådar när folk inte är villiga att lyssna på vedertagen fakta, utan istället blir arga på de som är budbärare till denna fakta.
  • Cullinan

Fidelis ad urnam skrev 2007-06-28 23:26:32 följande:

Då tycker jag att vi vänder på frågan och frågar varför det för vissa föräldrar till barn med DS är så provocerande att alla inte vill ha ett barn med DS, att många skulle välja abort vid diagnosen DS osv.Jag förstår inte varför någon skulle bli provocerad av en förälder som har ett barn med DS, vad finns det att provoceras av? På samma sätt förstår jag inte varför vissa föräldrar till barn med DS provoceras av andras val att avbryta en graviditet eller någons ovilja till att själv få ett barn med DS.
    Instämmer fullkomligt.
  • jungfu

Fast detta enorma engagemang i att hitta argument emot DS-barn tyder ju på att det upplevs provocerande för väldigt många... Detta är ju ingen tråd som DS-föräldrar startat för att hacka på folk som inte vill ha DS-barn. Då måste ni ju också kunna finna er i att svara på varför ni ser det som så oerhört störande, att folk faktiskt kan och vill älska ett DS-barn.

• Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:31:22 följande:
    Fast detta enorma engagemang i att hitta argument emot DS-barn tyder ju på att det upplevs provocerande för väldigt många... Detta är ju ingen tråd som DS-föräldrar startat för att hacka på folk som inte vill ha DS-barn. Då måste ni ju också kunna finna er i att svara på varför ni ser det som så oerhört störande, att folk faktiskt kan och vill älska ett DS-barn.
    Var utläser du att någon tycker det är "störande" att folk älskar DS-barn?

*bläddrar bakåt men finner inget om detta*
  • Atikin65

Cullinan: Men om 98 % har en utvecklingsstörning, då kan man väl inte påstår att

det är inget som hör till vanligheterna ...det är det väl just det är då?
  • jungfu

culinan, det märks ju i tonen hos många inlägg, även om det inte skrivs rakt ut... en lite lätt otålig frustration över att folk inte fattar att ett DS-barn är mindre värt än ett "normalt" barn. märker du inte det? (syftar inte på just dig eller fidelis nu)

• Cullinan
    Atikin65 skrev 2007-06-28 23:33:17 följande:
    Cullinan: Men om 98 % har en utvecklingsstörning, då kan man väl inte påstår att det är inget som hör till vanligheterna ...det är det väl just det är då?
    Nu hängde jag inte riktigt med i ditt resonemang, men:

Om man ställer upp 100 st personer med DS på en rad, så är det ca 1 st av dem som ej är utvecklingsstörd.
  • Cullinan
    jungfu skrev 2007-06-28 23:36:17 följande:
    culinan, det märks ju i tonen hos många inlägg, även om det inte skrivs rakt ut... en lite lätt otålig frustration över att folk inte fattar att ett DS-barn är mindre värt än ett "normalt" barn. märker du inte det? (syftar inte på just dig eller fidelis nu)
    Det har hänt, men det är ytterst få gånger jag sett det fenomenet.
  • Atikin65
    Cullinan skrev 2007-06-28 23:39:11 följande:
    Nu hängde jag inte riktigt med i ditt resonemang, men:Om man ställer upp 100 st personer med DS på en rad, så är det ca 1 st av dem som ej är utvecklingsstörd.
    Jag tyckte du menar att det INTE hör till vanligheten att vara utvecklingsstör vid DS...men du kanske menade tvärtom?För om 1 av hundra är det så anser jag att det ÄR vanligt att vara utvecklingsstörd när man har DS...
Svar på tråden Downs syndrom