Downs syndrom
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.
Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.
Det med kommer ha downs syndrom.
Vilket barn väljer ni?
Barn väljer man inte! Man får helt enkelt ta emot det barn man får och älska det för den person det är och sörja det som det inte är!
Here we go again!
Alltså... jag har delvis stått inför det valet. Som gravid givetvis och då bli inte frågan hypotetisk.
Jag har många gånger funderat över varför tanken på ett barn med Downs syndrom inte alls skrämde mig. Att jag inte ens blev ledsen över beskedet. Innan besked eller misstanke var jag lite nyfiken på "vem" som bodde där egentligen. Det var någon speciell trodde jag. Alltså på ett annat sätt än med mina andra graviditeter.
Vid undersökning ställdes vi inför något vi aldrig hört talas om - trisomi 13 och 18, avvikelser som inte är förenliga med liv.
Då blev jag oerhört rädd. Och sedan dess var allt som innebar ett fortsatt liv utan död och ett hål av sorg livet ut samma som ETT UNDERBART LIV.
Och det är det jag lever. Med mina barn. (och deras fantastiska pappa förstås).
Fidelis!
Jag skulle inte välja! Jag skulle ta emot det barn jag fick som jag skrev innan! Förstår inte hur man ens kan ställa en sån fråga!
Om du fick välja en rödhårig unge med krulligt hår eller en med blondt lockigt hår vilken hade du valt då?
Jag tycker att frågan är så himla värdelöst dålig. Ett barn som har DS är inte på ett speciellt vis. Även där är alla olika. De har väl också olika personligheter som andra barn. Fy vad fult frågat. Varför skulle jag vilja välja ett barn utan DS? Finns det garantier för att mitt friska barn inte blir psykiskt sjuk och kommer att bli en mördare längre fram? Hur är ett friskt barn? Är det dom som vandaliserar i lekparker och dyl? Jag har jobbat på ett ställe där jag har haft många både vuxna och barn med DS runt mig. Kan faktiskt inte säga att dessa personer är vare sig si eller så. Alla människor har sina egenskaper så är det bara. Det enda möjliga tänkbara likheten kan vara att jag aldrig har varit på något annat ställe som det varit så många glada och positiva människor samtidigt. Jag skulle aldrig i hela mitt liv göra en abort om det visade sig att mitt barn hade DS. Hellre ser jag att man gör nogranna undersökningar på fostren och tar bort de blivande mördarna, går det med dagens teknik? Eller så tar vi bort dom med uppnäsa för dom skrattar på ett speciellt vis. Jag vet det för jag känner en person med uppnäsa.
mammapuh! Min tredje unge har rött krulligt hår! En prins minsann......
och fram för fler med uppnäsa (tack karres)!
Har ett barn med DS..
Jag hade valt DS.
Menar ni att barn med DS har en sjukdom? Vilken isåfall?
Så vanliga barn har inga sjukdomar?
Min dotter har inget hjärtfel, tarmfel, synfel.. Vad lider hon utav för sjukdom?
Down Syndrom? Är hon döendes?
Tala om det för mig är du snäll!!
Tycker att det är så J*a mycket sk*tsnack om DS här på FL...
Tragiskt..
Jag klankar inte ner era "friska" ungar. Har man ingen respekt för andra borde man inte få vara en förälder.