• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Fidelis ad urnam
    Ylvisen skrev 2007-06-28 21:13:17 följande:
    Kan ni inte lägga ner dom här förbannade trådarna, är så less på dom! Samma människor hela tiden som startar dom bara för att jävlas. Skaffa något vettig att göra istället!
    Men egentligen, varför skulle en tråd av detta slag jävlas med någon?
    Jag skulle inte kunna bry mig mindre om det poppar upp tråd efter tråd om hur fula överviktiga människor är och hur de inte borde existera, varför skulle jag bry mig?
    Vidare skulle jag inte bry mig i om det startades hat trådar mot katter och kattägare, varför skulle jag?

Så varför är detta en tråd som endast är till för att jävlas med andra, enligt dig.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Fidelis ad urnam
    Ylvisen skrev 2007-06-28 21:13:17 följande:
    Kan ni inte lägga ner dom här förbannade trådarna, är så less på dom! Samma människor hela tiden som startar dom bara för att jävlas. Skaffa något vettig att göra istället!
    Då jag inte kan svara i din GB svarar jag här.
    Oavsett vad folk tycker om barn med DS, oavsett folk medvetet väljer bort barn med DS ska du ALDRIG ta åt dig som om det vore ditt barn de avskyr och väljer bort!
    Alla människor är fria att välja hur de vill leva sina liv och om de inte vill ha ett barn med DS ska de kunna välja bort detta barn utan att vissa försöker skuld belägga dem över deras beslut.
    Att man sedan absolut ska bemöta felaktiga fakta som vissa skriver som om det vore sanning är för mig en självklarhet, men om denna person kontrar med en källa till den fakta de har tycker jag att man ska kunna acceptera det.
  • Mellvis

Cullinar.

Jag tycker att du har hamnat utanför tråden.

• Lefo
    Fidelis ad urnam skrev 2007-06-28 21:39:15 följande:
    men om denna person kontrar med en källa till den fakta de har tycker jag att man ska kunna acceptera det.
    Visa då denna nya fakta då, ingen blir gladare än mig att få reda på nya saker om DS.
    Men den ska vara ny och inte information som jag och andra här har lämnat i andra liknande trådar som denna. En sak till, jag vet att min dotter troligen är utvecklingsstörd, men jag vet också att min dotter lever ett rikt och lyckligt liv.Jag vet också om alla tilläggshandikapp som finns och som DS personer kan få och kan ha, men jag vet också att många av dessa går att bota och medicinera så att man lever normala liv. Idag lever våra DS barn ett mycket aktivt liv på vanliga dagis och leker med ”vanliga” barn och fler och fler av DS barnen börjar också i vanliga skolor med ”vanliga” barn.Detta kommer göra att utvecklingen för DS personer kommer gå framåt hela tiden och jag lovar att många kommer bli förvånade i framtiden. (Och jag vet också att personer med DS kan bli dementa men jag vet också att det inte är 50 % vid 30 år plus att jag vet att flera personer med DS som har klassats som dementa inte har varit detta utan har varit deprimerade, har haft sköldkörtelfel eller rent av varit understimulerade.) 
  • Fidelis ad urnam
    Lefo skrev 2007-06-28 22:06:02 följande:
    Visa då denna nya fakta då, ingen blir gladare än mig att få reda på nya saker om DS.Men den ska vara ny och inte information som jag och andra här har lämnat i andra liknande trådar som denna. En sak till, jag vet att min dotter troligen är utvecklingsstörd, men jag vet också att min dotter lever ett rikt och lyckligt liv.Jag vet också om alla tilläggshandikapp som finns och som DS personer kan få och kan ha, men jag vet också att många av dessa går att bota och medicinera så att man lever normala liv. Idag lever våra DS barn ett mycket aktivt liv på vanliga dagis och leker med ”vanliga” barn och fler och fler av DS barnen börjar också i vanliga skolor med ”vanliga” barn.Detta kommer göra att utvecklingen för DS personer kommer gå framåt hela tiden och jag lovar att många kommer bli förvånade i framtiden. (Och jag vet också att personer med DS kan bli dementa men jag vet också att det inte är 50 % vid 30 år plus att jag vet att flera personer med DS som har klassats som dementa inte har varit detta utan har varit deprimerade, har haft sköldkörtelfel eller rent av varit understimulerade.) 
    Som jag skrev, jag har inga fakta eller direkta åsikter om personer med DS.
    Jag vet hur jag ställer mig till att få ett barn med DS, men jag har inga fakta eller åsikter OM personer som har DS.
    Jag har inga åsikter om ditt barn eller någon annans barn oavsett de har DS eller inte.
  • Cullinan
    Mellvis skrev 2007-06-28 22:01:41 följande:
    Cullinar.Jag tycker att du har hamnat utanför tråden.
    Utanför tråden?

Tråden handlar om DS, och jag diskuterar DS.

Om det är någon/några som hamnat utanför tråden så är det dom som klampade in här och förstörde diskussionen med sina personliga påhopp.
  • Atikin65

har inte läst hela tråden, men undra över två saker...varför är DS ingen sjukdom (för vad kallas det annars då?) och såg att det påstås att barnen med DS inte är utvecklingsstörd...var helt hundra på båda saker, så om någon insatt vill förklara för en mindre påläst.....

• Cullinan

1-2 % av de med DS har ingen utvecklingsstörning. Så det är inget som hör till vanligheterna om man säger så.

• jungfu

Vad är det som är så provocerande med DS, egentligen? Om man är lycklig förälder till ett DS-barn så ska man väl inte behöva "försvara" sig?
    På vilket sätt stör det er andra att det finns människor som älskar sina barn oavsett hurdana de är, och inte ser strävan efter perfektion/normalitet som det allra viktigaste...?

Jag är uppriktigt nyfiken och försöker inte vara otrevlig,och det skulle vara väldigt intressant att få några seriösa svar!

Svar på tråden Downs syndrom