• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • Cullinan

Gela - Dvs cirka 1-2 % av de med DS har en IQ över 70.

• Cullinan

Gela - Det är absolut vanligast att vara utvecklingsstörd om man har DS. De flesta med DS har ett IQ under 70.

• soffiplopp

för att komma in mitt i denna tråd får jag nog sköta mina ord väl...
    jag har inte läst igenom ordentligt, men jag har jobbat med en kille med DS. han var helt underbar! så mycket lycka och energi, så mänsklig. jag som trodde innan att dom var dumma i huvudet och inte förstod ett skit...
    men ser ni jag fick lärt mig mycket av denna enastående kille som skulle vinna många fler priser i mod och styrka än många andra "icke hadikappade" eller vad jag ska kalla oss??
    ända sen jag jobbade med honom har min syn på livet helt ändrats. vad skulle göra ett barn mindre värt för att det råkar ha ett syndrom av nåt slag?? jag har en väldigt bra syn på mitt liv iaf, får mitt nästkommande barn (e inte gravid nu) dowm syndrom eller något annat....ja då får vi göra det bästa av situationen! det finns så många hjälpmedel ute idag att jag faktiskt helhjärtat kan säga at jag inte är ett dugg orolig!

så ni som har en familjemedlem med DS eller nåt annat:
    var starka och tack för att ni finns där för era nära!!!!

• Atikin65
    Cullinan skrev 2007-06-28 23:48:36 följande:
    Gela - Det är absolut vanligast att vara utvecklingsstörd om man har DS. De flesta med DS har ett IQ under 70.
    Ok, då är vi överens och jag missuppfattade ditt första inlägg!
  • Cullinan

Gela -

Angående din andra fråga så är det såhär att ett syndrom är en beteckning inom medicinen, och betecknar ett antal symptom som ofta uppträder tillsammans, men vars inbördes samband och orsaker inte är vetenskapligt klarlagda, och därför inte kan klassas som sjukdom eller mentalsjukdom.

Dock kan det ju vara så att när sambanden och orsakerna blivit vetenskapligt klarlagda så kan det komma att klassas som sjukdom/mentalsjukdom. Den som väntar får se.

• Cullinan
    Atikin65 skrev 2007-06-28 23:50:50 följande:
    Ok, då är vi överens och jag missuppfattade ditt första inlägg!
    Japp.
  • Röda

Cullinan m fl

Vart vill ni komma? Får man höra delar av vad som eventuellt är ett resonemang vill man gärna få höra det förlösande (och helt logiskt följdriktiga, den deduktiva slutsatsen av premissern)
    - Alltså.....

• aiz

har inte läst inläggen i tråden men undrar;
    - varför en sådan fråga? vad är syftet?

• Cullinan
    Röda skrev 2007-06-28 23:57:17 följande:
    Cullinan m flVart vill ni komma? Får man höra delar av vad som eventuellt är ett resonemang vill man gärna få höra det förlösande (och helt logiskt följdriktiga, den deduktiva slutsatsen av premissern)- Alltså.....
    Vadå "vart vill ni komma"?

Vi sitter och talar om DS, vilket är trådens syfte.
  • Röda

Inlägg 2

Utvecklingsstörning är på intet sätt ett statiskt tillstånd. Störning implicerar att det sker utveckling, men att den störs eller hämmas. Delar av det som stör kan överbryggas. En långsammare kopplingsförmåga gör att hörselpersception kan försvåras. Då kan alternativa och förstärkande kommunikationssätt användas.

Det finns en väldig massa kunskap om det här. Som inte minst personal inom omsorg av funktionshindrade borde tillgodogöra sig, för att se kapacitet istället för hinder.

Ett barn med helt normala förutsättningar blir om det förvägras kommunikation och stimulans utvecklingsstört.

Svar på tråden Downs syndrom