• Lady Sylvana

Downs syndrom

Om ni fick välja ett barn, antingen utan downs syndrom, eller med downs syndrom.

Det utan kommer då vara helt friskt, inga syndrom, inga sjukdomar.

Det med kommer ha downs syndrom.

Vilket barn väljer ni?

• Svar på tråden Downs syndrom
  • HjärtePrinsen Filip06
    Sofia7912 Offline
    Jag skulle välja att få ett barn, ett som jag kan hålla i min famn, snusa på, busa med och känna värmen av.

Vad är det för fråga egentligen? Ingen ställs ju inte för det valet. Antingen får man ett friskt barn eller så får man inte det, men valet kan ju inte göras innan man blir gravid.

ÅÅÅ va bra sagt stor eloge till dig

Jag har ett barn med ett kromosomfel som kallas q22 eller va man ska säga. Han har ett hjärtfel med men min Filip är mitt allt finns ingen vackare person en honom.
    Mammas älskling nr 1 helt enkelt.
    finns mer i min blogg och ett forum här inne.
    visste inget när jag var gravid med honom fick reda på det 1 dag efter.

ja de är bara som de är...

Filip min lille sötnos fast han har q22 och hjärtfel....
  • mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:49:39 följande:
    Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara funktionshindrad.Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
    Så om hundra personer på FL plötsligt tycker att din hårfärg är en avvikelse och därmed en sjukdom så accepterar du det?
    Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • Granada

Sara1986: jag vet inte var du läst att ds är en sjukdom men det är fel. Sjukdom och funktionshinder/handikapp är inte samma sak. Sjukdom är tex förkylning eller cancer, en âkomma som har ett sjukdomsförlopp som kan förbättras eller försämras. Ett funktionshinder är ett permanent tillstând som varken blir bättre eller sämre. Att sitta i rullstol är ingen sjukdom likväl som DS inte är det. Däremot kan en person med funktionshinder ha lättare att drabbas av vissa sjukdomar men det kan vem som helst ha av olika anledningar....

• mammapuh
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:32:44 följande:
    Ta inte detta så himla personligt! Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
    Varför skulle jag inte ta det personligt det är ett barn som mitt som du påstår är sjukt när hon inte är sjuk. Om du hade ett barn med bruna ögon och jag sa att alla barn med bruna ögon är sjuka skulle du acceptera det då? Downs syndrom är ingen sjukdom. Min dotter har ingen konstaterad utvecklingstörning och hon har inga kända sjukdomar heller och inte ens någon fyrfingerfåra har hon så på vilket sätt är min dotter sjuk? Är man sjuk för att man har något sneda ögon? Är man sjuk för att man har lite grovmotoriska problem och kanske inte springer lika fort som andra och ena foten gärna vill peka innåt osv.....

Är man sjuk om man dyslexi? Är man sjuk om man har ett missbildat ytteröra?
  • mammapuh
    Granada skrev 2007-07-10 19:24:10 följande:
    Sara1986: jag vet inte var du läst att ds är en sjukdom men det är fel. Sjukdom och funktionshinder/handikapp är inte samma sak. Sjukdom är tex förkylning eller cancer, en âkomma som har ett sjukdomsförlopp som kan förbättras eller försämras. Ett funktionshinder är ett permanent tillstând som varken blir bättre eller sämre. Att sitta i rullstol är ingen sjukdom likväl som DS inte är det. Däremot kan en person med funktionshinder ha lättare att drabbas av vissa sjukdomar men det kan vem som helst ha av olika anledningar....
    Precis!
  • sara1986
    Granada skrev 2007-07-10 19:24:10 följande:
    Ok. Då är det väl ingen sjukdom då. Blev lite osäker.
    mammapuh skrev 2007-07-10 19:26:16 följande:
    Varför skulle jag inte ta det personligt det är ett barn som mitt som du påstår är sjukt när hon inte är sjuk. Om du hade ett barn med bruna ögon och jag sa att alla barn med bruna ögon är sjuka skulle du acceptera det då? Downs syndrom är ingen sjukdom. Min dotter har ingen konstaterad utvecklingstörning och hon har inga kända sjukdomar heller och inte ens någon fyrfingerfåra har hon så på vilket sätt är min dotter sjuk? Är man sjuk för att man har något sneda ögon? Är man sjuk för att man har lite grovmotoriska problem och kanske inte springer lika fort som andra och ena foten gärna vill peka innåt osv.....Är man sjuk om man dyslexi? Är man sjuk om man har ett missbildat ytteröra?
    Jag pratar inte personligen om någons barn, jag pratade om sjukdomen, men har nu fått veta att det faktiskt inte alls är en sjukdom, även om den infon finns på internet-sidor, och klassas/pratas som om det vore en sjukdom.
  • anne h

DS är ingen sjukdom, det är ett syndrom. Ett syndrom är inte heller någon sjukdom, lika gott att påpeka det direkt.

Har man DS kan man vara frisk/sjuk, precis som alla andra, men själva syndromet som orsakas av en extra kromosom innebär ingen sjukdom.

sara1986 skrev 2007-07-10 17:52:28 följande:
    Nej man är inte fullt frisk om man har DS, just för att man har DS.
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:32:44 följande:
    Ta inte detta så himla personligt! Jag säger att man inte är frisk om man har ett handikapp, jag och mitt barn är fullt friska, dvs vi är inte sjuka. Det är inget fel i att vara sjuk, men det är bara fakta att ds är en sjukdom.
    sara1986 skrev 2007-07-10 18:49:39 följande:
    Får jag en sjukdom som har ett namn så är jag ju sjuk, inget mer med det. Skulle mitt funktionshinder vara en sjukdom, ja då är jag ju sjuk, så är det vare sig jag vill eller inte, man måste lära sig inse och inte bara tycka synd om sig själv.DS ÄR en sjukdom, det står skrivet, och ingenting jag bara påstår.Men jag vet inte om alla handikapp är sjukdom, om man brutit benet eller så, då är man ju bara funktionshindrad.Om man has ds, men visar inga symtom, hur vet man då att man har det och hur kan man få diagnos på det?
    sara1986 skrev 2007-07-10 19:03:49 följande:
    Jag har läst om att ds ÄR en sjukdom, och jag utgår från att det verkligen är det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • HjärtePrinsen Filip06
    22q11 syndromet är en massa saker han KAN få med de syndromet. men just nu är det bara ja bara hjärtat inget mer som min son har jobbigt med.

men man kan få ADHD/DAMP,
    känslig för kyla,
    klarar inte stark mat,
    ledverk,
    han kunde inte suga från mitt bröst,
    tål ej alkohol
    stamma
    förstora organ i kroppen
    lågt blodvärde
    kalkbrist
    ja mer går o läsa på www.22q11.se .
    Detta är ärfligt så min man har fått reda på att han har detta. varannat barn kan få det alltså 50% av varje födsel kan ha 22q11.. hoppas ni fick lite svar ..

MVH Hanna i skövde
    *Livet gör en starkare, Filip du är min bästa lycka som finns*
  • anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2007-07-10 17:28:47 följande:
    Måste vara jobbigt att inte kunna acceptera att alla inte tycker och tänker som en själv.Om folk skriver att de inte skulle välja ett barn med DS, varför inte bara acceptera det och låta dem tycka som de vill?
    Vem är det som inte kan acceptera att andra inte tycker som dem?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lillan7704
    mammapuh skrev 2007-07-10 18:26:00 följande:
    Det var ett ganska bra svar faktiskt! För visst är det ju enklare pga samhället vi lever i att födas utan ds och man vill ju inte att ens barn ska behöva tampas med en massa fördomar så det bästa är ju att barn inte föds med annorlunda färg, sexuell läggning, downs syndrom osv........... *S*
    Nej, precis! Fy och tvi för allt som inte är som alla andra!
Svar på tråden Downs syndrom