• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Mondino

Siljelin: Theo är väldigt skiftande på dagarna, ena dan har han ingen ro alls, och sover bara nån kvart, tjugo minuter efter varje matning, och är då rätt grinig mer eller mindre hela den vakna tiden. Verkar klart "övertrött". Andra dagar har han tydliga sovperioder, oftast en lång stund på morgonen mellan 9-11 och sen kortare sovstund runt 13 tiden, sen en längre senare på eftermiddagen typ mellan 15-17, lagom till pappa kommer hem så börjar det bli stökigt. Oftast äter han med 1½ timmes intervaller på kvällen med rätt mycket gnäll däremellan, för att sen somna för natten runt åtta. Sen sover han väldigt bra fram till runt 5, vaknar för en snabb påfyllning och somnar om till ca 7-8.
    Alltså inte alltid så nöjd på dagarna men en ängel på nätterna och då är det ju ändå lätt att orka en inte alltid så glad bebis.

• Armino

Siljelin --> Jag läste på barntotal.se att 3 månadersbebisar ska sova 15 timmar per dygn och det gör inte Armica. Jag tror att det är väldigt individuellt vid den här åldern. Armicas dygn ser ut som följer: Vaknar mellan 8 och 10. Tvättar och byter blöja. Ammar. Sover till 11, 12. Vaknar och ammar. Gymmar i gymet, går promenad eller hittar på nåt kul (om mamma orkar. Ibland kan "nåt kul" innebära att vi tittar på MacGyver på tv Fundersam) Eftermiddagarna är väldigt olika eftersom vi oftast gör olika saker då. Men hon brukar sova en stund vid 14, 15 och ibland kan hon sova 10, 15 minuter åt gången under eftermiddagen. Vid 18, 19 får Sköldpaddan en flaska mjölkersättning och sen har vi som sagt skrikmarathon. Vi varvar amning med promenader runt lägenheten och åkturer i bilen. Om det behövs får hon en flaska till och sen somnar hon vid 23, 00, och sover hela natten.

Idag fick Armica sin 3 månadersspruta. Det var inte roligt Gråter Usch vad hon grät och det var nära att jag började också kan jag säga. Men jag bet ihop. Det är ju för ett bra ändamål. Men det innebar i alla fall att hon inte sov nåt alls på förmiddagen. Så när vi kom hem vid 15.45 så ammade hon i 10 minuter och sen däckade hon och sover fortfarande. Lilla snuttan...  Bvc-Lisa sa förresten att hon eventuellt kan få feber av sprutan och nu undrar jag: Hur ser man om hon får feber? Jag har liksom aldrig tänkt på hur det yttrar sig på så här små bebisar...

Det man förlorar på morötterna får man ta igen med piskan.
  • AnkFisk

Camabo: Lite svårt att se kanske, men du borde känna det!
    Om hon är varm har hon feber

Jag tycker inte heller att sprutorna är roliga
    Hur är Lisa förresten? Det är vår nya sköterska men vi har inte hunnit träffa henne än. Nu när Ida föddes var hon på semester så då var det Kerstin som kom hit.

Dulia: Visst kan du ha röda mössor och vantar till den där! Det tycker jag funkar. Även om jag är en extrem matchare och nog skulle letat mig tokig efter något rosa eller brunt

• Dulia

AnkFisk, grejer är att vi har köpt en massa röda grejer (vantar, mössor mm) eftersom jag var så säker på att vi skulle ha en röd overall. Det finns även en röd overall som liknar den jag länkade till men jag gillar denna.

Lisa är jättetrevlig tycker jag. Av dom 3 vi haft så känns hon bäst.

camabo, förlåt att jag inte svarade dig utan bara skrev om mitt eget Generad Percis som AnkFisk skriver så känner du om Armica får feber och dom kan lätt bli väldigt griniga då också.

Svar på tråden Sollentunamammor!!