• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Maria R

Tack Skydiver, just friskis kollade jag upp och dom verkade fortfarnde inte ha nåt. Men simhallen kan ju vara värt ett försök. Men å andra sidan kommer jag nog aldrig längre än till datorn där jag sitter och dricker kaffe och äter godis ändå

• Maria R

BeccaGrodan - men som en kompis till mig sa, "det är ju alltid jobbigt med barn, oavsett om man har tätt eller inte. Det är bara olika problem" (om man nu inte väntar typ tio år på att skaffa syskon, då kanske det flyter på )Men det är ju jätte roligt att ha barn också, det känns som att man glömmer det ibland i allt "problemprat". Men jag tipsar nog ändå om att ställa dig i dagis kö och ha i reserv, om ni märker att ni skulle behöva det. Jag hade ju tänkt att ha båda hemma, men nu känns det som att jag är jätte glad att vi fick plats hos dagmamma, både för Samuel och min skull.

• BeccaGrodan

Maria R: han står i förskole kö men nej jag vill inte sätta honom i förskola när jag är hemma med en liten (iaf inte så länge han är under 2½-3 år) o nä jag kommer inte ändra mig på den punkten

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Maria R

Nä, jag satte min gräns vid tidiagst två år Fast hade vi fått plats på dagis hade jag nog tänkt annorlunda och inte velat att han skulle börja så tidigt. Men dagmamman bor tjugo meter från oss, i ett exakt likadant hus som vi bor i och alla barnen inklusive Sam verkar stormtrivas så jag har omvärderat det hela lite. Hur var det, jobbar du på dagis?

• BeccaGrodan

Maria R: jepps jag jobbar på förskola. Alla gör vi ju olika men har vi möjlighet att ha våra barn hemma för att jag eller maken är hemma o de är så pass små som alvin kommer vara (typ upp till 2½-3 år) så vill vi ha dem hemma hos oss, de har tid att gå i förskola sen o vi tycker inte att de behöver förskola tidigare utan att jag o min man kan ge dem det som behövs, självklart kommer vi inte bara sitta hemma utan det blir väl mycket öppnis besök etc o jag säger inte att det kommer bli en dans på rosor absolut inte, vi är nog mycket mer realistisk än många andra verkar va som får barn, vi hajjar att det kommer bli tufft men det är ändå på det stora hela en så kort tid i våra liv. hade vi kännt att vi inte orkade ha två så små barn hemma hade vi väntat o inte skaffat barn så tätt, och nej det är inte ett påhopp utan bara så som vi har valt att göra! (känner att jag vill påpeka det då det i vissa trådar här på fl inte går att säga vad man tycker utan att folk tycker man hoppar på dem) nu har ju vi fördelen att min man pluggat det här året då alvin varit plutt, jobbar det här året o kommer sen plugga igen. både när han jobbar o pluggar har han väldigt bra tidier o vi har väldigt mycket tid tillsammans alla tre just nu o det kommer som det ser ut bli så även när vi är fyra i familjen o det underlättar ju säkerligen en hel del att man inte har en man som är borta från 7-18 om dagarna typ...

• Maria R

Becca grodan -Om fler tänkte som du tror jag att det varit lättare att vara hemma med två eller flera barn, men jag märkte bara på ÖF att Sam liksom växt ur den, finns inga barn över ett och ett halvt år och väldigt få hemma föräldrar som har barn hemma som är lite äldre så det är väldigt svårt att låta Sam få träffa andra i hans ålder. Och Sam älskar verkligen att träffa andra barn, och jag vet inte vart jag ska ta honom för att erbjuda honom det, det finns liksom ingenstans, parkerna är tomma, och ÖF har bara bebis träffar.

Och så visst, det är lättare om båda två kan vara hemma ganska mycket, så hade vi det när Samuel var mindre och fram tills nu men min sambo har varit tvungen att byta jobb så han kommer att vara bort mycket mera nu. Men pappaledig kommer jag tvinga honom att vara förr eller senare .(Fast han vill själv, jag får det att låta som han är nåt monster) Han var föräldra ledig i åtta månader med Sam, och jag tycker att det är så häftigt att se vilken kontakt dom fick under den tiden.

• BeccaGrodan

Maria R: ja det blir ju lite ond cirkel där att folk tänker att ja men ingen annan med barn i den åldern är hemma.... det är jädrigt synd tycker jag...  o ja jag förstår att öppnis inte har hur stora barn som helst, det blir ju så när de går i förskola men man får väl försöka lösa det på nått vis oxo när den dagen kommer!

jo det underlättar ju en hel del o är mysigt att vi som familj hinner umgås så mycket o inte bara kvällar o helger..

nä nu måste vi börja göra oss i ordning här, äta mellis o sticka iväg på babysim!

• strojes

Maria R: På Tureberg Familjecentrals öf brukar det vara en del äldre barn också. Jag gick där mycket med dottern när vi bodde på Bagarbyvägen tills våren förra året. Har varit dit ett par gånger sedan vi flyttade också. Tycker de som jobbar där är jättetrevliga och mysiga.

• BeccaGrodan

skydiver: vilket bra tips då vet jag vart jag ska leta sen när Alvin blir lite större o håller på att bli tokig på alla bebisar på alla öppnisar

• Maria R

BeccaGrodan - Nä, det är intressant det där hur samhället är uppbyggt och ur mycket värderingar styr. Nu "ska" alla barn vara på dagis efter att dom är typ ett och ett halvt, och då blir det svårare får den enskilde individen att vara hemma med större barn. Ha det så bra på babysimmet!

Skydiver, det är faktiskt på familje centralen vi brukar hänga, Sam är stammis där Och dom är jättetrevliga! Men jag tycker nog att det bara är äldre barn där på fredag och måndagar, när alla "15-timmars" barn ändå är hemma från förskolan. Och då kommer vi väl också att vara där, för då kommer Sam att vara hemma

Svar på tråden Sollentunamammor!!