• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Dulia

Hej Jenny, vad jag har förstått så är det några Sollentunabor i tråden som bott här väldigt länge så du kanske känner igen någon Själv har jag bara bott här sen -05.

AnkFisk, Alma är 2 månader och tiden går så fort. Bianca börjar på dagis igen den 27 augusti och jag hoppas det blir lite bättre när hon får leka av sig under dagarna. Hon pratar mycket om dagis så jag tror hon saknar det.

Noodle, jag har Alma i sjalen ibland men jag tycker det är svårt att sitta hemma och leka med Bianca samtidigt som Alma är i sjalen. Dessutom så gillar Alma inte sjalen så där jättemycket och jag måste röra på mig hela tiden när hon sitter där för att hon inte ska börja skrika. Men sjalen är bra ibland Ute är vi mest hela tiden. Vi är ute och går, åker till Sollentuna C eller Stinsen, leker i lekparken, går och tittar på hästar m.m. Alma sover bäst utomhus också så det är skönt att vara ute. Men det är alltid på morgonen eller på kvällen som Bianca ger sig på Alma.

Vi har en syskonvagn och jag hade aldrig klarat mig utan. Bianca älskar att åka vagn och hon älskar sin fina, röda syskonvagn. Fast vi har både en Brio Sitty och en Brio Nova också så det är bara att välja den vagn som känns bäst för dagen

Idag ska jag och Bianca in till Stockholm för att titta på Prideparaden tillsammans med min mamma. Alma får stanna hemma med sin pappa (en av fördelarna med flaskmatning )

• Nisa

Camilla: Jag har provat allt flera gånger, men det kanske är dags att ta en till sådan dag när man gör "allt" :). Eller storstäda hela huset kanske... Åh, vad det lockar...

På tal om syskonvagn så har vi köpt en begagnad UJ. Fick den till ett bra pris och kan säkert sälja den för samma pengar om det visar sig att vi inte behöver den. Oliver är ju 2 år och 3 månader, men en väldigt aktiv kille som ska springa överallt. Kände att en ståbräda kan vara lite knepigt än så länge. Speciellt i affärer... Vi får se.

Hade gärna hängt med på träffen, men hoppas verkligen att jag är/precis har varit på BB då... Idag är det v. 41+1

• noodle

Dulia ok, ja det låter ju som om du testar precis allting. Det är ju så otroligt jobbigt sånt där när man är mitt inne i det, men det kommer förhoppningsvis att bli bättre ju äldre Bianca blir även om det är en liten tröst just nu. :( Va kul att åka in till pride, har aldrig varit och sett på det :)

• Kickans mamma

noodle ella går inte snällt efter Men tänkpå att felix blir äldre och med träning går det!

• BeccaGrodan

hejsan!

kickans mamma: hur gjorde ni då när ni inte hade syskonvagn? sjal? bärsele? 16 månader är ju inte mycket....

dulia: låter jobbigt det dära jag hoppas det blir bättre snart... hoppas det blir bra när hon får gå på dagis sen... vill inte skrämma dig men bara förbereda dig på att det kan bli värre....
    har sett det själv på jobbet där mamman är hemma med lillesyskon o det äldre barnet går några timmar i veckan men är inte alls glad åt det utan blir snarare mer svartsjuk o sotis för att han/hon inte oxo får va hemma med mamma o lillesyskon..... jag hoppas det inte blir så i ditt fall men det kan va bra att förbereda sig på att det KAN bli så...
    kramar till dig!!!

kul med  liv i den här tråden o va skoj att så många skrivit upp sig på träffen till på tisdag...!!!

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Siljelin

I natt sov Jessica 8 timmar i sträck utan att amma!! Tyvärr var det inte mellan 23 och 07 som man skulle kunnat önska, utan mellan 18 och 02. Men man får vara glad för alla framsteg. Och hon somnade om lätt efter 02-amningen, så det var inga problem.

Dulia, beundrar dig som orkar! Jag tyckte det var jobbigt med bara en bebis de veckor jag var ensam. Jag känner däremot som du när det gäller egentid - jag lockas ofta att ta av sömntiden till det. Typ nu. Har också haft vilda planer på att stiga upp extra tidigt alldeles själv, men det har jag inte orkat än.

• AnkFisk

Dulia: Aha! En till som flaskmatar! Båda mina tjejor är ju flaskbruttor!

Jenny: Äh, du kan väl hänga här lite ändå! Husby är ju inte långt bort

På tal om "syskonbråk" så är jag lite småstressad över hur det ska bli när Hanna ska tillbaka till dagis. Har funderat på att det kan bli så som du skriver Becca, att hon hellre vill vara hemma med oss. Jag tror inte att jag skulle ha mage att lämna henne på dagis om hon absolut inte vill. Jag menar, jag är ju ändå bara hemma och varför skulle hon inte få vara det om hon vill?? Om det nu skulle bli så att hon vägrar dagis så hoppas jag att hon inser att det inte är så himla kul att vara hemma med mamma och bebis och att hon själv vill tillbaka till dagis på eget initiativ

• BeccaGrodan

AnkFisk: härligt att du har den inställningen iaf att om Hanna visar att hon hellre vill va hemma med er så får hon va det, ser så många som inte verkar bry sig om vad barnen tycker utan kör iväg dem till dagis så fort lillesyskonet har ploppat ut, de kommer tom till förskolan även fast både mamma o pappa är hemma med nya lilla bebisen, snacka om att storesyskonet känner sig ensamt o utanför

Jag kan förstå varför folk där barnet redan innan syskonet kom gick på dagis får fortsätta på dagis även fast mamma/pappa är hemma med syskon (även fast jag tycker man ska göra precis så som AnkFisk säger o känna av vad barnet trivs bäst med)
    däremot de som får syskon o stora barnet inte börjat förskola än men börjar när mamman/pappan är hemma med lillesyskonet det hajjar jag faktsitk itne varför man ska göra så för (nu pratar jag om barn som är storesyskon som är upp till 3 år)

ett barn som redan gått på förskola innan syskon kom är ju van vid det o det kan nog bli svårt då att ha det barnet hemma för det är inte lika mycket aktiviteter, lekar, kompisar etc där, men har barnet aldrig gått på förskola så kan de enligt mig likagärna vara hemma, vi skaffar ju inte barn för att pedagogerna på förskolorna ska umågs och uppfostra dem, våra små är små så kort tid så varför passar folk inte på att njuta o ha sina små hos sig när de kan!?

oj va långt det blev, hehe en sak jag verkligen "brinner" för eller vad man ska säga...

hoppas nu iaf Dulia att Bianca kommer må bra av att för börja förskolan igen o att hon snart blir snällare mot Alma och att du kommer känna att du får mer energi och ork när Bianca är iväg lite och leker av sig på dagarna....

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • noodle

kickans mamma ok, tyckte hon gick så snällt när jag var med :) och jo han blir ju äldre, men jag har svårt att tro att han bara på några månader kommer förändras så mycket att vi plötsligt inte behöver vagn till honom när vi behöver det dagligen nu :)

Beccagrodan fast i vissa fall så kan ju barnet må bättre av att gå på dagis också även om det gnäller och gråter på morgonen när man ska lämna. För det gör väl i stort sett alla barn nån gång. Om mamma lr pappa blir totalt slutkörda och tålamodet är på noll så kanske det är bättre att få leka av sig på dagis några timmar. Det är ju inte länge man får ha på dagis när man är mammaledig ändå.

• AnkFisk

Becca: Jag håller med dig. Jag menar, dagis ska ju vara till för barnets bästa och inte för mig som förälder. Visst kan barn gråta vid lämning i perioder, men skulle jag märka att Hanna verkligen var förtvivlad skulle jag nog som sagt inte ha mage att lämna henne eftersom jag ändå är hemma och inte har något jobb att gå till.

Nu vaknar lilla sömntutan, måste få i henne lite mat. Hej!

Svar på tråden Sollentunamammor!!