• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • noodle

Beccagrodan att skaffa barn tätt kan ju vara ett val man gjort, men man kan nog aldrig förutspå hur det kommer att bli. Ingen mår bättre av att mamma är helt slut och bara står och skriker till slut för att hon bara inte orkar längre. Att sätta barn på dagis måste väl inte _bara_ vara för barnet skull? Barn mår bra av att få vara med andra barn och få utlopp för sin leklust även under 3 år, och om det gör att mamma och bebis får lite egentid så är det väl bara bra? Och sen det där med att gå i affärn, det kan ju vara så att barnen är helt hopplösa att gå i affärn med och att mamma/pappa inte har en chans att lämna dem hemma. Då borde det väl inte spela nån roll om de får vara på dagis en halvtimme längre om de ändå har roligare där?

Krodan håller fullständigt med dig ;) Förr hade man mycket mer stöd från övriga familjen, jag är glad om vi får en barnledig kväll i kvartalet så då är tiden när Felix är på dagis väldigt värdefull. Och då är jag ändå "hemma" för det mesta eftersom jag delvis är arbetslös. Men hade Felix varit hemma med mig så hade jag inte kunnat söka ett enda arbete. Plus allt annat som aldrig blir gjort här hemma när Felix är här. Och visst har jag själv valt att skaffa barn, men för det måste man inte försaka sig själv helt och hållet.

Kickans mamma ja det är helt fruktansvärt hur ni har blivit bemötta, hoppas verkligen att de lärde sig något på bvc och inte behandlar nästa mamma med samma problem på samma sätt.

• noodle

Och att man vill ha lite egentid betyder inte att man älskar sitt barn mindre lr är en sämre mamma. Det är väl snarare bra att man vill ta hand om sig själv så att man kan vara en bättre mamma den tiden man har sina barn hemma?

• Krodan
    Beccagroda: Jag kan på ett visst sätt förstå ditt resonemang. mitt mål har aldrig vart att ha barnen så mycket som möjligt på dagis, jag ville inte ens sätta in henne först trots att hon ändå var 1,5 år då. Jag kommer inte ha henne där heltid när vi väl börjar men med restid och så som man har till jobbet är det nog svårt att ha kortare tid än typ 8:30-15:30 men mer än så hoppas jag att vi slipper ha dem borta. Fast dte går ju inte att säga nu hur dte blir. Vi bor i en liten lägenhet 67 Kvadrat och fyra personer. Vi har inte semetrat i år heller för att barnen ska få vara hemma så länge som möjligt. jag tar ut 2 dagar/veckan och dte går för att allt annat är nedprioriterat. men ibland önskar jag att man kanske hade dag mamam som kunde stötta upp mer när man har ett ökat behov av avlastning. Ibland så kan man ju ha barnen hemma och dte går kanon, andra ggr behöver man mer hjälp. På ett dagis så blir dte ju mer inrutat (vilket är självklart det måste ju fungera för personalen oxå) men det är jävligt svårt att få ihop det ibland. Att få saker gjorda med barnen hemma är inget problem, men tålamodet kan bli kort när man är kroniskt jättetrött! Jag har en sambo som går hemmifrån redan 5:20 vissa dagar och kommer då hem vid 18 andra dagar går han 6:20 och kommer hem vid 18. En dag i veckan försöker vi få till att han lämnar på dagis så jag får sova nån timma på morgonen men då kommer han sent på kvällen istället. Till det så jobbar han rätt ofta extra på helger och alla röda dagar. Så det stöd jag får, tar jag tacksamt emot!
    Angelina och Athena är mina sessor
  • AnkFisk

Kickans mamma: OJ vilket liv ni haft!! Och att dessutom bli ifrågasatt av BVC på det!? Fast för mig betyder inte bvc så mycket mer än ett ställe att väga och mäta mina barn på. Jag tycker de är rätt svamliga och inte speciellt pålästa.

Så bup säger att man kan vänja alla barn vid att åka vagn?! Jo tjena. Där försvann deras status i mina ögon. Har iofs ingen erfarenhet av dem alls, men de ska ju vara experter... Fy faan för att låta barn ligga och skrika

• Krodan
    Ankfisk: Jagh ar haft mycket kontakt med bup (för jag var på väg att prommenera raka vägen in i en depression när det vart så tungt) och den kontakt jagh ar haft har aldrig vart så. Jag har alltid fått underbart stöd från min kontakt, visst är de lite mer "hårda" och tycker att barn kan lära sig saker (som att sova i egen säng osv, men det gör man ju vad man villmed) men överlag är de väldigt förnuftiga Så döm dem inte på förhand om du behöver hjälp

Kickans mamma: Fy sjutton vilken start i livet han och ni fick
  • BeccaGrodan

lillmondinos mamma: precis så !!!
    alltså jag är absolut inte emot förskola o tror att barnen tar skada av att vara där, jag jobbar ju faktiskt själv på en när jag inte är mammaledig!

krodan: jag förtsår dig det som har fått mig att tycka som jag gör är det som lillmondions mamma pekar på o jag vill absolut inte dra alla över en kam så jag förstår dig som har angelina där o du låter ju sund o smart o vill ha henne hemma ibland när det funkar o inte ha henne fulla dagar.. helt oki o jag klankar absolut inte ner på dig för det !

själv hoppas jag att jag klarar att ha båda mina barn hemma när jag väl blir två barns mamma för så vill jag ha det o alla ska ju göra som det passar bäst för dem.. det jag stör mig på är de som producerar barn efter barn o sen sätter de i förskolan så fort de bara går o har dem där så långa dagar som möjligt o själv är de hemma med nya bebisen.. alltså de som utnyttar förskolan till max heela tiden, aldrig låter barnen vara hemma fast de är det!!!

noodle: det där att barn även under 3 år behöver förskolan har ju folk olika uppfattning om, jag anser inte att de behöver förskolan utan att de klarar sig bra med stimulansen de kan få hemmifrån.. bara för att de är hemma sitter de väl förhoppningsvis inte inne hela dagarna o träffar aldrig andra barn...
    det är först vid 3 år ungefär som de flesta barnen börjar leka ordentligt med varandra, innan leker de mest brevid varandra eller själva... (erfarenhet från jobbet)
    men som sagt det är ett omtvistat ämne och alla får ju tycka o tänka som de vill.
    självklart älskar man inte sitt barn mindre bara för att man vill ha egentid ibland men jag tycker inte att barnomsorgen ska stå för "barnpassningen" för att man ska få egentid jag tror inte ens man "får" gå o handla innan man hämtar hos dagmamma/förskola tiden barnen är där ska vara resa till o från jobb samt när man arbetar, det här är jag inte säker på men tror mig ha hört att det är så iaf...

he, gick visst hett till här idag men är väl bra att man kan diskutera... i vissa trådar här på fl blir det alltid bara smutskastning o personalpåhopp så fort folk tycker olika, väldigt synd, tycker det är bra att folk är olika o har olika åsikter för det skulle bli jädrigt trist om alla bara tyckte lika!!!

kickans mamma: ojojoj det låter inte lite kämpigt det dära hur mår han nu?

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Krodan
    Beccagrodan: Klart man får diskutera, alla får ju ha olika åsikter och jag tyckte som du innan jag fick barn nr2 Det går ju, men vill man ge sina barn dte bästa så är dagis ett undrebart kompliment till hemmet. Angelina längtar till dagis varje dag och är lika glad när hon går dit som när hon går hem. Men jag tror oxå så här, att det finns kanske ett dolt behov av att få mer stöd som förälder. Gud vad jag hade önskat att nån frågat hurjag verkligen mådde, för det var hemskt. Hellre att barnen får vara någon annanstans om mamman faktiskt mår dåligt och dte kan ingen annan än mamman veta. Mamman kanske har bohov för att orka vara en bra mamma som inte syns utåt. Jag försöker att inte dömma nån, utan fråga om man kan stötta nån jag möter. Erbjuder alltid att ställa upp och ta med deras barn, för ibland behöver de kanske bara gå på toa ifred så känns det bra. För mig räkte det med att nån höll mig sällskap såjag inte somnade stående, för att dte skulle kännas bättre. Sen är dte ju så märkligt att så många andra kommuner (som stockholmskommun) har 30 timmar i veckan istället.
  • BeccaGrodan

krodan: det är så sant så att man faktiskt inte kan veta hur andra har det eller mår för det är ju inte direkt nått man kanske går o säger rakt ut att det är jätte körigt o man mår dåligt...
    sen är ju alla olika som personer o alla barn är olika så det är ju massa saker som spelar in hur man känner att det funkar med 2 barn hemma jag hoppas som sagt att jag kommer känna att jag orkar o att det funkar bra att ha 2 barn hemma (ja om det nu går vägen o så) men jag kan ju faktiskt inte veta nu hur det kommer kännas o funka jag vet bara att det är en sån sak jag vill lägga kraft o energi på för att verkligen försöka få att funka så jag kan ha två älskade barn hemma hos mig på dagarna men som sagt vi får se när den dagen kommer... men det är iaf mitt mål!

• AnkFisk

Krodan: Nej, självklart kan jag inte döma Bup utan egna erfarenheter, jag överdrev . Men jag blir faktiskt förvånad över att de kommer med sådana förslag som Kickans mamma fick. Sen lär det ju förstås beror på vem man får träffa också!

Becca: Jag kan hålla med dig till viss del om att barn under 3 år inte behöver förskola, men som samhället ser ut idag så är det svårt att ge dem stimulans när "alla andra" i samma ålder går på dagis! Det finns inte lika mycket hemmamammor som när vi var små utan de flesta 2-3 åringar har ju faktiskt någon sorts barnomsorg. Och hur roligt är det i längden för Hanna 2,5 år att gå till Öppna förskolan och leka med bebisar?
    Så det är ju en balansgång det där med, för att bara bli underhållen av mamma fungerar inte i längden.

Sen är jag också av den uppfattningen att för alla familjer ser det olika ut, med tanke på diskussionen om dagis eller inte dagis för storasyskon. För vissa familjer är förskolan räddningen för att få vardagen att gå runt, medan andra klarar sig bra utan.
    Men jag håller helt med i ditt resonemang Becca om folk som verkligen utnyttjar systemet. Därmed inte sagt att ALLA föräldralediga gör det

• BeccaGrodan

AnkFisk: näe självklart gör inte alla det men de är de som gör det som har fått mig att tycka som jag gör men jag ska inte dra alla över en kam...
    dock blir det där en ond spiral tyvärr för om folk som är mammalediga tänker att ja men mitt stora barn får gå på förskola för inga andra har sina hemma, ja då blir det ju inga andra hemma, jag önskar att flera kunnde ha sina större barn (fram till 3 år iaf) hemma oxo för då blir det ju lättare att träffas o umgås med andra barn i samma ålder...

Svar på tråden Sollentunamammor!!