• Dulia

Sollentunamammor!!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra mammor som bor i Sollentuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-08 22:19:00:
    Även gravida är välkomna att delta i tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-17 09:30:12:
    Fika- och presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html
  • Svar på tråden Sollentunamammor!!
  • Dulia

noodle, man får faktiskt inte ha barn på dagis medan man åker och handlar utan det ska enbart vara under tiden man reser till och från jobbet samt när man är på jobbet.
    För mig är dagis inte bara barnpassning och jag tycker det är lite förolämpande mot dom som arbetar där och har utbildat sig inom detta område att kalla deras arbete för att passa barn, sånt gör barnvakter . På Biancas dagis finns en läroplan och en verksamhetsidé som dom följer för att barnen ska utvecklas.

• Kickans mamma

Han fyller 2 år mitten av september.

• BeccaGrodan

Noodle: ang det där att man inte får gå o handla när barnen är på förskola så säger jag inte så mycket om det bara det att jag tror mig hört nånstans att det faktiskt är så att man inte "får" det men sen är ju inte det nått som kollas upp men om jag slutar tidigt på jobbet o möter en förälder i centrum som lungt strosar i affärer o jag vet att dennes barn är kvar på förskolan, kanske tom bland de sista o går väldigt sent då tycker jag faktiskt det är lite dålig stil iaf om det händer ofta...

Förskola/dagmamma är otroligt mycket mer än bara barnpassning, vi följer en läroplan och varje barn har en egen utvecklingsplan, det är mycket mer än bara barnpassning så ja jag blir väldigt uppretad om någon påstår att förskola BARA är barnpassning... då hade precis vem som helst kunnat vara där o passa barnen men det ligger mycket arbete bakom förskoleverksamheten kan jag lova dig så säg inte att det BARA är barnpassning tack

ang att ge med sig när det gäller olika saker så va det inte vad man gav efter för som va själva poängen utan just att många föräldrar idag (sånt jag oxo sett mycket på jobbet) låter barnen bestämma, sen va de bestämmer är inte det viktiga utan att barnen måste veta att det är föräldrarna som bestämmer, det duttas o larvas otroligt mycket med många barn idag tyvärr.. bara en sån sak som att man ska gå hem när mamma/pappa kommer o hämtar på förskolan... säger mamma/pappa att nu ska vi gå hem och barnet protesterar o säger neeej jag vill leka lite till så ger mamman/pappan upp väldigt lätt, vissa barn kan det ta upp till en timme innan de kommer iväg från förskolan o det är inte för att mamma/pappa vill vara kvar... ... ta då ungen under armen o gå om han/hon vägrar..
    ja nu kommer vi ju in på massa andra uppfostringsgrejer här.. jag rycks med så lätt..

för att prata om nått annat kan jag meddela att jag gjorde ett klipp idag.. på pop rean.. köpte vinteroverall till Alvin, skulle aldrig köpa där om det va till fullpris men när den va så mycket nedsatt så slog jag till, vet ju att pop grejor går för bra priser på tradera så det blir till att sälja vidare där sen o då förlorar vi antagligen inte så mycke tpå den... nu hoppas jag bara att Alvin inte växer fööör mycket fram tills det är dags att använda den.. iaf så är den på tok för stor nu
    Alvin drunknar, hoppas den passar i vinter, är inte rädd att den ska va för stor snarare isåfall för liten men den som lever får se :)

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • noodle

Dulia ja jag menade det inte alls som något förolämpande, ser nu att det kunde tolkas så! Dagispersonal är ju precis lika viktiga som lärare, och dagis heter ju egentligen förskola. Och när barnen är i skolan så får man ju handla, så varför får man inte det när de är på dagis? Jag förstår inte riktigt.

• noodle

Och just det, jag menade inte att det är befängt att påstå att man inte får handla när de är på dagis, utan jag menade att det är befängt att ha en sån regel ;)

• BeccaGrodan

Dulia: haha ja vi har ju vart inne på detta förut så vi vet att vi tycker olika men jag gillar dig ändå
    tack för att du säger det du säger om att förskola är mycket mer än barnpassning

kickans mamma: oki jag förstår ja ni måste ha haft det väldans tufft då, att du inte satte storasyster på förskola tidigare i en sån situation.... men härligt ändå gissar jag att få ha henne hemma

• noodle

Beccagrodan ok om det är så att barnen blir kvar på dagis långt efter de normalt brukar gå hem så förstår jag att du tycker att det är dumt, men om de går hem samma tid de brukar så förstår jag inte vad det spelar för roll. Och samma sak till dig, menade inte att förolämpa dagispersonal. Jag vet att det är mer än _bara_ barnpassning, men det är ju till för att passa barnen om dagarna. Sen att det finns en läroplan och att det är utbildad personal är ju jättebra, men huvudsyftet är ju just att passa barnen. Eller? Rätta mig gärna om jag har fel ;)  

Jättesöt overall! :)

• BeccaGrodan

noodle: jag vill ändå inte kalla det att "passa barnen" nej det är pedagogik dagarna i ända o väldigt mycket jobb bakom som kanske inte föräldrarna ser så jag vill absolut inte ens dra in ordet barnpassning i förskolan!

ja fast om man då kommit iväg tidigare från jobbet så kan det väl va trevligt att hämta sitt/sina barn lite tidigare en dag bara sådära!? men det där är inte en jätte viktig grej alla gör som de vill men det finns som sagt en regel som säger att man inte får göra så...

hehe tack ja jag är super nöjd med köpet den hade kostat 1100 o jag fick betala 600, o jag lär nog kunna få några hundra om jag säljer den vidare på tradera sen hoppas jag, som sagt hade aldrig betalat full pris på den utan då hade jag köpt på nått billigare ställe... är inget jätte fan av pop kläder men den här overallen va snygg o verkar bra så! haha jag trodde han skulle protestera villt när jag ville testa den på honom men han låg snällt där o såg gosig ut, haha

Dulia :

• noodle

Beccagrodan ok men strunta i ordet barnpassning, det finns ju andra sätt att beskriva det på. Men hur man än ser på det så är ju det själva syftet med dagis, vilket inte alls gör det mindre viktigt eller på något sätt förolämpande. Det är ju jättebra att barnen blir pedagogiskt mottagna när de är borta om dagarna och att det finns en plan att gå efter, men det är ju inte en obligatorisk utbildning, eller ett jobb, så vad är det? Och som sagt var, jag förminskar inte ditt arbete på något sätt (jissus, jag själv jobbar ju som städerska! ;) ).

Ja folk är verkligen helt galna ibland på tradera vad det gäller POP-kläder, du skulle förmodligen få ut mer än du köpte den för om du sålde den :)

Svar på tråden Sollentunamammor!!