• StinaTina

****Höstmammor i Linköping - Del 9****

Tjoho, vad tiden flyger.......

• Svar på tråden ****Höstmammor i Linköping - Del 9****
  • StinaTina

Ligre, jag svarar här istället.

Emma somnar själv i  sängen. M provade, och helt plötsligt så gick hon med på att somna själv. Förvånad Kvällsrutiner med nattlinne, välling och borst av tänder. Sen går hon själv in och lägger sej, vi går in och säger "god natt". Hon kan ligga och fundera läääääänge men tillslut så somnar hon. Det går fortare för henne att somna om hon är själv än om vi ligger brevid. Idag tog det 7 minuter för att somna middag......

Har ni provat att lämna henne själv? Om hon ligger och pratar och inte är lessen så kan ni prova. Emma ligger oxå och pratar, funderar och gosar med nallen. Jag talar om för henne att "mamma är i köket, du behöver bara ropa så kommer jag" då går det jättebra.

• StinaTina

Man vet att det är en regnig sommar när.........

Emma iförrgår sa: "mamma, titta jegnaj" Hon pekade ut genom fönstret och mycket riktigt så öste det ner ute.
    Lite avigt när "regnar" är ett ord hos en person med väldigt litet ordförråd, då är vädret verkligen illa.

Nä, nu är det snart natti, natti.......

• ligre

Åhh det låter skönt att Emma bara knallar in och ni kan säga gonatt. Höll på en timme....trodde Meja sov och så hojta hon och just nu kör sambon en variant att gå ut från rummet...verkar inte gå så bra . Mycket gråt o rop att han ska komma tillbaka. Imorgon får vi prova erat nattningsknep direkt.
    Men vi ska alla fall vara glada att hon sover gott HELA nätterna*peppar peppar*.

Visst är det härligt när det kommer en hel ramsa ord. Här är det: "Nä mamma inte sova". "Titta många bilar!" "Mimmi ä glad" (menar kaninen när hon har fått mat). "Hejdå Mimi snat tebaka".
    Fågelbajs är väldigt fascinerande just nu fast Meja säger "Gogelbajs".
    Meja är nog lite av en ordsprutarmaskin, kanske därför det tar så långt tid för henne att sova eftersom hon måste berätta vad som har hänt under dagen.

• fröken

Jag är imponerad över hur mycket de små pratar, V säger bara enstaka ord - fortfarande. Fast nåt nytt ord fastnar varje dag. Utom just idag då han är så ynklig o febrig. Hade 39,9 innan kvällens panodil, sen 39,1 efter nån timme. Jag tycker det är läskigt med så hög feber o att han inte kan säga hur han mår. Äter inget gör han heller (vilket iofs känns okej för nu fattar vi ju att han faktiskt ÄTER när han är frisk) o vill inte dricka. Bara liiiite.
    Det är så jobbigt när de små mår så kasst, jag blir så stressad av det.
    Hoppas alla andra är friska o krya i alla fall!

• ligre
    Många krya på dig kramar Vilhelm!
    Hoppas att du mår bättre imorgon
  • Bondbruden

Alice hör också till de fåordiga. Mamma och pappa säger hon förstås. Hon har egna ord på katt (kackakk) fågel (kacka) papper (pappa) och napp (naff). Det som kommer ur munnen är mest "nää!", "dää" och "uäh!" (som man kan säga om något äckligt). Hon är väldigt fåordig med andra ord... Men det märks ju att hon förstår iaf. Så jag har inte blivit så orolig ännu, bara lite...

Nattning med Alice går till så att hon först får välling (eller annan kvällsmat), sedan byta blöja, borsta tänder och pyamas. Sedan frågar man om hon vill gå till sängen med napparna och då nickar hon. Hon kan inte komma fort nog ner i sängen, man hinner knappt pussa henne... Sedan drar man ner persiennerna, säger godnatt, går ut och stänger dörren. Hon somnar inte precis med en gång, men protesterar sällen. Om hon protesterar så vet man att det är kört när man hör henne kasta ut napparna på golvet...

Lenabagare, det är just det jag menar med Harlekin! Tjej träffar på kille, kommer på att hon är kär (oftast motvilligt) de "finner" varandra och på slutet en litet missförstånd när allt verkar förlorat innan de ändå får varandra på slutet Och så är det ju en annan story som löper parallellt också. Ibland kan det vara så skönt att veta vad man får när man läser något, inte en massa elände... Det finns olika "flavors" av harlekin, jag läser mest "Exlusiv" (som är de med högst litterära poäng) och "Historisk" då jag gillar böcker i historiska miljöer (helst sådana där man känner att man lär sig något).

Om det är någon som har missat Marian Keys böcker så kan jag bara rekommendera också, sälj i vanliga bokhandeln, men är inte så olikt Harklekin i uppläggen. Dock känner man ju där att mer krut lagts på bakgrundshistorian, men framför allt ROLIGA böcker!

Nu ska jag nog inte sitta här och smita längre, jag ska ju snikrenovera våra badrum nu när familjen har åkt iväg!

• Lenabagare

Bondbruden - tack för förklaringen om Harlakin. Det var ungefär som jag trodde ju.

Criwi - vad duktig Emma är på att lägga sig själv. Vi får öva mer här hemma. När sover hon middag under en vanlig dagisdag?

Fröken - hoppas V är bättre. Det är värre att vara sjuk när det är sommar och varmt precis som det är denna dag.

Dom sätter dit en splirrans ny cykelkarusell i Trf. Den måste vi ju prova framöver.

Åker till Helsingborg några dagar. Är väl svagt rostig när vi kommer tebaka om vädret inte bättrar sig på västkusten.

• Lenabagare

Elouise - Tim sade "Eja" när vi kom till parken idag och så tittade han överallt. Misstänker att det betydde Freja.

• fröken

V är lite bättre idag. Men inatt har han haft riktig frossa med kräkningar...han hade ätit blåbär Gissa om jag har tvättat idag??

Vi var till doktorn idag eftersom han inte äter nåt alls. Men då jag ger honom hemmagjord vätskeersättning o han dricker den så tyckte läkaren vi kunde vänta ut honom några dagar, innan vi börjar oroa oss. Hm, jag har baske mig inte inte oroat mig sen han föddes.

Nåt tips på något de brukar gilla när inget annat vill ätas?
    Idag har han käkat: ½yohurt,3 blåbär, 2 röda vinbär, 2 bitar torkad frukt och 1 sked makaroner med tomatsås. Lite för lite tycker jag!

• linfre

Trist att Vilhelm inte mår bra. Det som alltid fungerar på Hampus är riktigt mogen avocado. Fast i och för sig ville han inte riktigt ha den när han hade 40 graders feber. I övrigt går avocado ner vid alla tillfällen som ges.

Svar på tråden ****Höstmammor i Linköping - Del 9****