• StinaTina

****Höstmammor i Linköping - Del 9****

Tjoho, vad tiden flyger.......

• Svar på tråden ****Höstmammor i Linköping - Del 9****
  • linfre

Hampus blir för närvarande riktigt bortskämd. Min föräldrar har varit här en vecka och stannar två veckor till för att ta hand om Hampus när både P och jag måste jobba i juli. "Momo" säger han och pekar på mormor. När vi frågar om han kan säga morfar småler han bara.

Snackar gör han nästan hela tiden. Man önskar att man kunde förstå en bråkdel av det han säger. Många ord sToa = stora, sDung = tung, gogel = fågel, apu = Hampus, mä = mer, välling, med (som i ska med), dato = dator är några av orden och naturligtvis värdelöst vetande som han inte skulle behöva kunna pon = tampong

• fröken

Tampong är väl ett superbra ord att kunna Intressant det där med ord.

Hur många av era små går regelbundet på pottan? Vi börjar vänja V nu och han kissar oftast där, men inte bajsar.

Nu ska jag till bm på inskrivning...lite pirrigt

• Elouise

Nu var det längesen jag var här. Kul att komma hit och läsa.
    Vi har varit en hel vecka i Skåne och hälsat på folk. En dag var vi över till Köpenhamn. Mycket trevligt trots regn och en del åska.
    Bilresorna har gått över all förväntan tack vare en DVD-spelare som vi monterade in i bilen.

Lena, vad kul att Tim frågade efter Freja. Känns som om det var längesen nu.

• Bondbruden

Om inte Alice äter något annat så äter hon alltid vindruvor, det var lika dant med Fredrik. Även vid sjukdom har alltid vindruvor gått ner. Nu har iofs varken Fredrik eller Alice haft en riktig maginfluensa, det kan säkert förstöra matlusten för de flesta. Bekanta till oss vars son fick maginfluensa vid ca 1 års ålder vägrade sedan att äta något annat än(ett år enligt egen utsago) hemgjord nyponsoppa och o´boy och är idag en lång och ståtlig 20-åring... (favorit i repris).

Hoppas att allt går bra vid inskrivningen, Fröken!

• fröken

Nu har han faktiskt ätit liiite, ½ farfars pepparkaka med mucho smör o en aning melon också. Nu försöker farmor truga i honom mer, att hon inte fattar att man inte ska truga, alla vi andra säger åt henne...jag blir så irriterad. Egentligen skulle vi ha gått på bio idag men jag vill faktiskt inte åka iväg från min sjukling o lämna honom helt till farmors trug! Så vi blir hemma.

Inskrivningen gick bra, UL om ett par veckor nu. Det känns skitpirrigt, för tänk om det inte är någon därinne, om allt bara är grov inbillning. Hoppas inte det.

Elouise, kul att se att du är tillbaka. Att dvd i bilen funkade var ju bra, vi har också funderat på en sån.

Nu en mycket viktig fråga.......................................:

OM vi inte får någon barnvakt till UL-tiden (30/7 11.00), skulle V få kunna vara hos nån av er då?

• Tezz80

Hej på er, nu har jag hållt mig borta några dagar, så nu var det dags att kika in igen Är supertrött, svärmor var här hela förra veckan och i helgen var vi hemma hos mina föräldrar. Svärmor var här för att passa Saga nu när dagis är stängt. Det fungerade super. Enda gången Saga var sur var på måndag, när jag sa att jag skulle iväg och jobba, då svara hon "vill inte" och gick fram och slog på mig. Men tror det berodde på att hon trodde att jag skulle ta henne till dagis och att hon då inte skulle få vara mer med farmor. Måndag kväll efter jobbet stack Daniel och jag själva ner till Mellbystrand och hade husvagnssemester i nästan ett dygn tillsammans med lite vänner, supermysigt. Sedan var det hem till vardagen igen. Bröt ihop lite smått på tisdag kväll i samband med att min mor ringde från sjukhuset, varit mycket med jobbet det sista, oro inför flytt dagis och allt det och på det fick jag veta att min mor är sjuk, kan vara lungcancer (och mamma som inte ens röker!) men vi vet inte än. Så det var hårt att komma hem till verkligheten. Men efter ett gäng tårar kändes livet bättre igen. Nu har det löst sig på jobbet och det kändes bra att vara hemma hos föräldrarna i helgen. Även om mammsen var väldigt trött, och pappa med.

Saga brukar oxå ta tid på sig att somna om kvällarna, tiden varierar beroende på hur trött hon är. Vi är alltid där när hon somnar, antingen somnar hon i sängen brevid någon av oss (eller båda) eller så somnar hon i någons famn och läggs därefter i sin säng. Dagsömnen påverkar helt klart hur snabbt hon somnar på kvällen, men även hur många timmar hon sover på natten. I onsdags sov hon inte alls på dagen, somnade innan sju på kvällen och vaknade först halv åtta på morgonen, lyxigt värre

• Tezz80

Jenny: har ni testat med jordgubbskräm eller nyponsoppa? Det brukar fungera här. Men det är ju så olika.

• StinaTina

Emma säger någonstans mellan 35 och 40 ord som hon uttalar och använder "rätt". Mamma, pappa, emma, titta, tumme, katt....
    Hon har ett flertal "ord" som är läten eller teckenspråk och "boll" väntar vi ännu på. Tampong tror jag nog vi får vänta ännu längre på

Lena, Emma sover middag vid 13 och 0.5 - 2 timmar framåt. Längre än 2 timmar "får" hon inte sova för då är hon uppe lääääääänge på kvällen. Lite beroende på när hon kliver upp och vad hon gör under dagen hur länge hon sover.

Jag har säkert missat massor men jag återkommer när jag har mera tid......

Natti, natti.

• StinaTina

Tezz, hoppas att din mamma blir bättre fort.  en krya-på-dej blomma till henne och många kramar till dej.

• fröken

Tezz, vad jobbigt med din mamma! Skickar kramar dig hela familjen!

Svar på tråden ****Höstmammor i Linköping - Del 9****