****Höstmammor i Linköping - Del 9****
Tjoho, vad tiden flyger.......
Tjoho, vad tiden flyger.......
Jag har aldrig läst en Harry Potterbok eller sett en Harry Potterfilm. Usch vad jag känner mig utanför.
Oj vad ni läser. Själv tänkte jag gå och se den senaste filmen tillsammans med maken nästa vecka när vi är barnfria (om allt går som det ska) Imorgon ska jag med fritidsgården och se Simpsons.
Junibacken låter mysigt, har aldrig varit där. Däremot var Daniel, Saga och jag på Liseberg i tisdags. Det var mysigt, kul, spännande och lite läskigt tyckte Saga. Sagotåget var rätt läskigt, men ex drakbåtarna var weee (killade nog i magen)
När det gäller mamma går det undan nu. I tisdags kväll ringde de och talade om att hon har en tumör i vänster lunga som är sju cm stor, växer den kan den komma att trycka på hjärtat. Så nu ska den opereras bort. Hon fick en remiss till Uddevalla för att göra fys- och lungkapacitettest. Redan igår ringde de och sa att hon har fått en akuttid för dessa tester redan idag. När operationen blir vet vi inte. Saga ska ju vara där hela nästa vecka, men vi får väl se om det går eller inte. Blir det operation nästa vecka redan, så går det ju inte. Vad det är för tumör vet jag dock inte, men mamma verkar vara inställd på att om tumören bara tas bort så är allt bra sedan, hoppas att det stämmer.
Elouise: skönt att dina kollegor säger att dagiset är bra, då är det nog det. Men jag tänkte på att du skrev att du ska ta inskolningen veckan innan du börjar jobba, alla dagis jag vet om avsätter två veckor för inskolningen. En vecka känns lite lite, har de sagt något om det?
Sofie: Jag slutade med mina p-piller i december och Saga blev till i februari. Jag trodde vi skulle sätta igång verkstan vi med, nu när jag har börjat jobba. Men jag har fått mersmak på att jobba, så nu hoppas jag på att jag får förlägning på min tjänst, i så fall kommer vi att vänta med syskon. Hur länge vet jag inte, men det blir nog ett bra tag.
Läste just i Corren att östergötland blir bland de första i landet att erbjuda nupp-test och blodprov isf fostervattensprov. Dom vill minska antalet fvp för att minimera risker.
Var det någon mera av oss än jag, som fick båda testerna vid graviditeten?
(Då menar jag NUPP & blodprov.)
Tezz, inte kul att höra att det var cancer.
Skönt ändå att hon är under behandling och att det tar det på allvar och gör allt akut isf att behöva gå och vänta.
Hoppas och håller tummar och tår för att allt ska gå bra och att hon snart är frisk igen.
Många kramar!
Tezz: Vad tråkigt att det var en tumör...men skönt att hon får hjälp så snabbt. Vet precis hur det känns när något allvarligt drabbar sin mamma. Kram mängder![]()
Elouise: Inskolning brukar vara 2 veckor. Sedan är det ju inte ovanligt att barnet blir sjukt under den perioden så den förlängs.
Criwi: Vi fick ta blodprovet.
Tezz80 - synd att de hittade en tumör men bra att de har raketfart. Det låter som en kopia av vad som hände min rara mamma 2004 fast det var en stor tumör fastvuxet i hjärtat. Händer tydligen ca 1 person per år på US. Vi var så oroliga (inklusive min mor), men allt gick bra och hon mår fint nu.
Criwi - Har inte något minne av blodprov. FVP´et gick väldigt smidigt i mitt fall. Tack för det duktiga sköterskor.
Soffien - jag lade av med P-piller och blev tjong bong med bebis. Det kanske berodde på att jag aldrig ägnade det en enda tanke och att det var så mycket annat runt omkring såsom arbete, trevliga resor, pyssel hit, jäkt dit osv. Hjärnan måste ha arbetat tillsammans med kroppen och inte emot. Undrar hur det skulle gå en andra gång som sagt. Det vet man ju inte förrän man provar...
Tezz, hoppas allt går bra. Skönt ändå att dem har hittat "felet" så att det finns chanser till att bota henne.
Jag har helt förstått det som att Freja ska ha en veckas inskolning. Men jag ska ringa i morgon och dubbelchecka.
Soffien, här måste det oxå packas som attan. Ja, man har så mycket grejer när man börjar leta i sina gömmor. Ska försöka rensa ut en del. Det är rätt skönt när det väl är gjort.
Soffien, vi hade försökt att få barn i ett år innan jag uppsökte en läkare. När vi äntligen fick hjälp med provrörsbefruktning blev Freja till på första försöket. Nu har vi gjort en till provrörsbefruktning, som också lyckades på första försöket. Freja ska alltså bli storasyster i Februari.
Men ta det bara lugnt. Det kommer! Fem försök är inte mycket.
Tezz, vad kul med Lisseberg, det känns som evigheter sen jag var där. Freja åkte karusell under semestern och hon tyckte att det var så roligt. Det blev stora krokodiltårar när vi skulle gå därifrån.
Therese, hoppas att det blir som din mamma säger, att det blir operation sen är det borta. Hemskt besked att det var en tumör, men bra ändå att de tar tag i det snabbt! Många styrkekramar till er alla!
Marie-Louise, då får jag väl gatulera dig här också
När i februari är det dags?
Vad gäller fostrediagnostik så gjorde vi inget förra gången. Denna blir det enbart NUPP-test, efter vad jag förstår. Vi får väl se vad de säger på måndag!
Här sitter jag mitt i natten o äter banan...konstiga vanor min kropp tagit sig till med.
Ni som har barn som redan går på förskola, vad bör de ha extra av? Extra regnkläder, t.ex. Nåt annat man ska tänka på inför starten?
Elouise:
JÄTTEGRATTIS till att det lyckades så snabbt!!!
Har ni fått tag i lägenhet i Finspång?
Fröken: Det är ju olika hur man gör om man har dubbla uppsättningar av overaller, regnkläder, gummistövlar, mössor och vantar. Skönt att inte behöva släpa fram och tillbaka...men dyrare om man inte har tex en storlek större hemma föratt sedan använda det på förskolan.
Det är bra att ta med extrakläder som finns där, saker till vilan(napp, gosedjur ev eget örngott), blöjor, egen stjärtsalva etc.
Det är ju olika från ställe till ställe vad som ska tas med det bästa är att fråga personalen...till sommaren brukar det vad bra med egen solkräm, kanske en egen pipmugg att dricka vatten när det är varmt.
Sedan är det bra att märka kläder och dylikt föratt att underlätta för alla.