****Höstmammor i Linköping - Del 9****
Tjoho, vad tiden flyger.......
Tjoho, vad tiden flyger.......
Criwi: Tänk på mig då, som har läst en civilingenjörsutbildning med PBL!!! Jag tyckte det funkade jättebra! Faktum är att det har stora likheter med projektarbete. Märktes när vi började läsa kurser och ha projekt med folk från andra utbildningar som inte läst PBL, de kom inte en millimeter framåt i själva projektarbetet, utan harvade på om HUR... Nåja, det tog en termin att lära sig PBL, så det låter lite kort för din del...
Synd att Emma blev prickig. Vi får bara hoppas på att hon inte blir hyperallergisk mot soja...
Jag frågade förresten en allergiläkar om det där som vi hade diskussion om för länge sedan, huruvida utläkningen försenades om barnet blev utsatt för allergenet "i förtid". Han menade att det var känt att utläkningen INTE påverkades. Dock hänvisade han inte till några forskningsresultat.
Sonja: Jag hoppas du bli bättre snart! Man häpnas hur snabbt livet kan förändras... Det är sådant som man inte vill tänka på.
Fröken: Jag läste en artikel i DN om barn som är kinkiga med mat, det stod att det var genetiskt, ett sorts skydd för att inte få i sig livsmedel som var farliga för en. Men det handlade väl iofs mer om att barnen bara åt ett fåtal livsmedel, inte att mängden var liten. Försök att söka styrka i att han är pigg och glad, det borde inte kunna vara så mycket som är fel då.
Nina vad tråkigt med reaktionerna, hoppas sojan i alla fal försvinner.
Försöker just nu skriva med en son som tycker jag ska snurra på kontorsstolen och tjatar om svampbob och svampar, har ju varit och plockat svamp i skogen. Det måste vara lite förvirrande svampbob är ju inte precis likt en kantarell!
Nina jag läste först matte på tekniska och sen gick över till hälsouniversitet och PBL det var inte helt lätt som sagt tog en termin att komma in i det. Jag är som du 1+1=2 och inget om och men.
Australien dit åker man gärna tillbaka....
Vi längtar varje dag efter att resa men dit vi vill åka känns så långt för L.
Håller tummarna att det inte är soja. Sojaallergi kan inte vara kul att ha. Hur var det med ägg? Var där någon reaktion?
Hampus skrek tydligen hela vägen till dagis idag. Inte för att han inte ville dit utan för att P tog honom i vagnen och inte på cykel som tidigare dagar. Han älskar att cykla, men personalen bad oss ta dit vår vagn för Hampus somnar inte inne hos de andra barnen och tydligen tyckte Hampus att det blev tokigt att sova i dagisvagnen så i en övergångsperiod för att underlätta för Hampus så testar de först rummet där alla barn sover, fungerar inte det går de ut med honom i vagnen.
Gulp, vår semester är snart slut. Ska börja jobba nästa vecka.
ligre: eftersom att vi har bytt kommun så var vi tvugna att ställa oss i ny barnomsorgskö, får inte ha någon plats i annan kommun. men igår fick jag ett samtal om att ebba har fått en plats på ett dagis i mantorp, jättebra. vi jobbar för övrigt heltid båda två just nu, nästan samma tider och i två skift så det har vart en hel del pusslande med vart ebba ska vara. men jag jobbar bara nästa vecka med sen blir jag arbetslös igen. ebba är med överförtjust i pippa, hon har kollat på den tecknade varianten så här hemma sjungs det "här kommer pippi jag, kalas, hurra" och ibland lägger hon in apa, morfar eller ebba istället för jag. och så skäller hon på sin lilla herr nilsson mjukis "nej hej nisson, inte så" säger hon med en arg blick "inte bussa". hoppas det blir en fika snart så de små kan disskutera pippi ihop
tezz: ja nu har man väl börjat att komma lite på plats, det är mest tavlor och andra småsaker som inte har kommit upp. så ni ska flytta igen, gud vad jobbigt! jag ska alsdrig mer flytta för fy vad mycket saker man har.
Humöret är inte riktigt på topp idag.....
Allergitestet var inte alls kul att få svar på
ALLA pricak gav utslag
På en 3-gradig skala så är hon:
1.5:a på ägg, läkaren tyckte dock att det såg bra ut och att det såg ut att vara på väg bort.
2:a på mjölk
och sist och värst då jag trodde att det sista skulle vara utan utslag, den sattes mera som "säkerhet" bara en liten koll
2:a på soja.............. *skiiiiit, svordomar och tandagnissel*
Vi får absolut INTE provocera allergierna på något sätt! Om 1 år så blir det nytt test och sen får vi ta det där ifrån
*mera svordomar*
Inte nog med det så har hon ikväll haft "aj, aj där", pekat på magen och bajsat rejält
PBL är säkert ett bra och väldigt effektivt sätt att studera på OM gruppen kan inse HUR det SKA gå till.
Våran grupp är lite förvirrad i den frågan och har genomgång vid varje kunskapsinhämtning "så att alla har samma svar"
Hmmmmm, då faller liksom lite av det hela
Syftet är ju att alla INTE ska ha samma svar iom att vi ska disskutera ämnet imorgon. Då alla kommer ha samma kunskap så blir det inte riktigt rätt
Ylva, enligt läkare på både VIN och US så fördröjs "läkningen" om barnet utsätt för det ämne som ger allergiskreaktion. När det handlar om att tarmen/magen är det "organ" som reagerar. Men jag kan inte hänvisa till någon forskning heller
Skit, inte VIN det är gamla namnet LIN heter det väl numera, Lasarettet i Norrköping
(annars så tycker jag att VIN passar som namn på ett sjukhus
)
Saga har flyttat över från spjälsäng till riktig säng, hon är ju en stor tjej nu. Har funkat kanon, andra kvällen var hon lite förvirrad och pekade mot sin spjälsäng, men Daniel sa bara, men du är ju stor nu, vill du inte sova här? Och det ville hon såklart. Idag fick jag dock äta upp det där med att hon är en stor tjej. Skulle sätta henne i vagnen för att gå till dagis. Men nejdå, hon svarade bara, "Saga stoj, Saga gå" Fick hålla mig för skratt och svarade att även stora tjejer åker vagn ibland. I affären upprepade sig händelsen, då hon gick runt och kikade sa hon "Saga stoj, Saga gå (tittade upp på mig och fortsatte) mamma stoj också"
Flytten som vi gör nu är den flytt som jag nämnt innan, så ni inte tror att det är ännu en flytt
Nu bär det av till Mölndal, vilket innebär normalt avstånd till jobbet. Lite väl långt att gå, det går att cykla (men jag hatar att cykla) bussen tar typ 20 minuter och med bil är det max 10 minuter. Tror det är 5-6 km för oss båda till våra jobb. Dagis är gångavstånd till, har fått allt det klart idag. Ny inskolning den 3 september. Men de lät trevliga på telefon, så det ska nog gå bra
Nina: vad trist. Hoppas att det hinner "växa" bort under detta året.
Hehe, jo, får nog bli byxa och klänning. Köpte lite finare tights idag som jag tror fungerar kanon under jeansklänning. Får testa efter tvätten... hon är ju så liten, så det mesta kan ju bli sött eller lite småcoolt
och du... det finns inget svart eller vitt, allt är stort, grått och luddigt
Det där är jag expert på... finns både för och nackdelar, men kan tänka mig att det är lite svårt att tänka om.
Skit med Emmas pricktest då´. Hoppas på bättrning i framtiden.
Vart har ni flyttat, Soffien? Vad kul med semester i Australien. Jag har fem släktingar där och vi har en stående inbjudan, MEN det blir aldrig av.
Har börjat smygjobba lite. Känns ovant att inte ha Tim i hasorna hela tiden - den lilla sötnosen.
Var och tittade på sommarstuga vid Lönö, Arkösund i eftermiddags. 18 mil på 2 tim och 20 min varav tre minuter gick åt att titta på huset/tomten. Det sade inte klick som ni förstår av den snabba titten. Suck.
stort, grått och luddigt
När klockan var 17.20 ikväll så kom Emma och sa "Mamma, Emma sova" och så tittade hon på mej med sina "hundvalpsögon"
Panik!
Sova, tjugo över fem?? GLÖM DET!! Jag lyckades hålla henne aktiv till 19 med mat och bad
Det har varit en jobbig dag med resa till norrköping, läkarbesök och bara en liten stund med middagslur.
lena: vi har flyttat till hus i sya(ca 5 km utanför mantorp). min sambos syster bor i australien så det är lite därför vi åker dit, det är bra så bor man billigt ett tag iaf, vi kommer att resa runt en del så helt fria från boende kostnader blir man tyvärr inte
dessutom så berättade svärmor precis att hon tänker stå för biljetterna eftersom att hon har hjälpt peters syster ekonomiskt ett tag nu eftersom att hon har flyttat och bytt jobb och så och har då haft det lite svårt att få ihop det, så vll hon avskriva den skulden och göra nått för oss också. så det var en välkommen överraskning.
nina: jobbigt med emmas test, hoppas att der har växt bort till nästa år.