****Höstmammor i Linköping - Del 9****
Tjoho, vad tiden flyger.......
Tjoho, vad tiden flyger.......
Grattis Hampus!
Jag röstar för att kalaset infaller en helg på en udda vecka. Jag är nämligen ledig på fredagar udda veckor men jobbar till midnatt på fredagar jämna veckor. Så ska vi kunna komma så bör det vara en udda vecka.
Saga älskar sötsaker. I godisväg har hon nog bara smakat choklad i olika former, förutom att hon snodde en sur napp häromdagen, men den tyckte hon inte om
Under sommaren har hon blivit extremt bortskämd av både mina föräldrar och Daniels mor. Inte lätt när man lämnar ifrån sig henne. Men de får skämma bort henne lite tycker jag. Hon har förvisso ätit en del onyttigheter även innan, men hos mina föräldrar var det elvakaffe med bulle eller vetelängd VARJE dag. Sedan var det ju inte ovanligt med glass på bryggan på eftermiddagen... Hon fick dessutom testa marknadsgodis. Innan Saga kom var jag inne på att hålla mina barn borta från godis länge, men ack så fel jag fick. Äter vi vill ju såklart Saga oxå smaka. Godis är det sällan, men glass och kakor/bakverk kan det ju bli ibland. Men nu har vi försökt att gå tillbaka till att det enbart blir sötsaker vid speciella tillfällen och ev. en dag på helgen
Maria: vi flyttar i övermorgon
lägenheten är samma storlek, men vi slipper bo i ett dåligt område och vi har nära till jobben
Jag trivs jättebra på jobbet, men än så länge har vi inte hunnit dra igång med kvällsverksamhet. Börjar med det till veckan... så jag kanske ska vänta till dess med att uttala mig
Grattis på namnsdagen Hampus!!
2-årskalas - jodå det finns lediga tider på Villervalla att boka. För vår del är en udda helg funkis. De datum som då är aktuella är 13, 14, 27, 28 oktober
Jag börjar på en lista så kan ni fylla i när ni kan
Samuel kan 13, 14, 27, 28 oktober
Mat och bio är lockande men någon annan får gärna ordna med det så kan jag hjälpa till med planering av 2-årskalas.
Godis - Vi har inte gett Samuel godis men han har norpat åt sig lite mörk chaklad och visat att han gillar det. Kakor och bullar är smaskens liksom vaniljsås, russin, konserverad frukt, popcorn och glass. Dessa saker får han enast vid speciella tillfällen och om vi kan försöker vi ge honom en knäckemacka först så han inte ska äta sig mätt på sötsaker.
Ohoj! När kan vi komma på kalas då? Vi kan inte den där helgen 13-14:e oktober. Annars har vi nog möjlighet alla helger!!
Ugh, nu börjar magsjukan härja här på skolan
...jag vill inte ha den! Det räcker med att gravidkräkas, tycker jag. det smittar ju inte i alla fall
Någon som hört nåt från Elouise, förresten, det var ett tag sen!
Jag tror jag sätter igång att göra en lista över biokvällar också, när jag ändå bara sitter här o slöar på arbetstid ![]()
Jag tar mig friheten att göra om kalaslistan en aning ![]()
Förslag på datum för 2-års kalas:![]()
13/10 Samuel
14/10 Samuel
27/10 Samuel, Vilhelm
28/10 Samuel, Vilhelm
Förslag på biokväll (Harry Potter)![]()
6/9 Jenny
11/9 Jenny
12/9 Jenny
13/9 Jenny
17/9 Jenny
18/9 Jenny
19/9 Jenny
20/9 Jenny
Ni märker att jag inte har mycket att göra va? Har lyckats få en timma till förfogande som jag inte hade en aning om. Skönt, men jag slöar till så lätt
Hur går det för era barn på dagis, ni som nyss skolat in? Hur funkar det på era förskolor, får de frukost/frukt/mellis? Jag har fattat att det är olika, vi får frukost, men den serveras så tidigt att vi inte har lämnat än (6.50 ska de vara där) och frukt får man ta med sig själv. Det fungerar bra, mellis får de i alla fall, o V äter faktiskt en hel macka då (om man räknar bort kanterna
)
Det är i alla fall skönt att han trivs o att han faktiskt fixar att sova där oxå. Hemma sover han sämre, dock. Vill inte alls sova på kvällen. Men tillslut somnar han o sover gott, fast vi har ju varit så bortskämde med att bara kunna lägga ner honom o gå därifrån!
Hampus tackar för gratulationerna på namnsdagen.
Här har vi råkat ut för våra första dagisbassilusker. Inte värre än att han kan vara på dagis. Han har dock lite sämre temprament. Dagis och inskolning har fungerat bra för oss, dock har han bitit några av barnen, stora som små, oprovicerat vilket inte är så roligt. Han får mellanmål, lunch och mellanmål på dagis (går 8.30-15.30). Han har dock inte ätit så mycket när han är på dagis. Slickar av smöret från mackan typ. Han får sova ute i sin vagn för han vill inte sova inne på madrass med de andra barnen. Denna vecka som är den första riktiga veckan med långa dagar har han dock varit lite ledsen, kan ju även vara kopplat till att han är lite förkyld. Vi hyser hopp om att det går bättre framöver.
Jag skulle kunna hjälpa till med 2-års kalaset om vi har någon mer som ställer upp. Jag jobbar ju inte heltid så det ska ju kunna funka.
Min farmor fyller 80 år den 28 oktober och vi ska fira henne den 27:e så det är inte så bra för oss. Skriver upp där vi kan.
Förslag på datum för 2-års kalas:
13/10 Samuel, Hampus
14/10 Samuel, Hampus
27/10 Samuel, Vilhelm
28/10 Samuel, Vilhelm, Hampus (eventuellt)
Förslag på biokväll (Harry Potter)
6/9 Jenny, Linda
11/9 Jenny, Linda
12/9 Jenny
13/9 Jenny
17/9 Jenny, Linda
18/9 Jenny, Linda
19/9 Jenny, Linda
20/9 Jenny, Linda
Vi har ännu så länge hållit Alice borta från godis och det går till på det viset att vi helt enkelt får låta bli godis när hon är vaken (och med oss)! Det har ju positiva effekter även för oss andra!
Själv har jag slutat äta godis helt, ser det som ett första steg i att gå ner i vikt. Tror på fullt allvar att jag ALDRIG ska äta godis/glass mer! (tror vi på det...)
Dagisbasilusker är inte skoj, hörde på radio att vinterkräksjukan dragit igång redan...jag bävar![]()
Barn som bits är svåra, vi har jobbat o jobbat med vår bitare o numera bits han sällan, mest biter han i grejer nu när han blir arg. På dagis har han än så länge inte visat nåt, där bara kramas han med alla.
Skriver dit oss på ett ställe till i listan!
Förslag på datum för 2-års kalas:
13/10 Samuel, Hampus
14/10 Samuel, Hampus, Vilhelm
27/10 Samuel, Vilhelm
28/10 Samuel, Vilhelm, Hampus (eventuellt)
Förslag på biokväll (Harry Potter)
6/9 Jenny, Linda
11/9 Jenny, Linda
12/9 Jenny
13/9 Jenny
17/9 Jenny, Linda
18/9 Jenny, Linda
19/9 Jenny, Linda
20/9 Jenny, Linda
Nina, jag kommer föresten inte heller åt din sida. Tänkte också titta på kortet på Emma. Fick precis hjärnsläpp då jag tänkte att "Varför skriver jag det här? Bättre jag skriver det i gästboken så slipper alla läsa." :-P Dööh!
Nu far jag hem från jobbet, till mitt dystra hus
Vi har ingen dator hemma o tv:n är ur funktion...jäkla åska!!![]()