****Höstmammor i Linköping - Del 9****
Tjoho, vad tiden flyger.......
Tjoho, vad tiden flyger.......
Vilka är vi som ses i afton kl 18 vid Stora Torget?
Jenny
Linda G
Linda F
Nina
Fröken: Jag har BF 3/11 så kalaset 28/10 låter lite väl nära men vi får se.
Jag hjälper gätna med kalaset om det är ngt att göra innan men själva 28/10 har jag svårt att lova ngt!
Vilka är vi som ses i afton kl 18 vid Stora Torget?
Jenny
Linda G
Linda F
Nina
Ramesh
Tack för trevlig middag och uj vilken god mat
"nam-nam" med friterad banan och glass
![]()
Jisses, vad tiden går fort när man har roligt. Nu blidde det en sen kväll igen ![]()
Nu ska jag skrypa ner i den mysiga, gosiga sängen och sova någon timma.
Här kommer det smarriga receptet.......
Bakom varje ingrediens har jag skrivit inom parentes vad jag bytte ut mot för att få den i mjölkfri variant. Sist kommer ett recept på mjölkfri kolakräm.
BANOFFEEPAJ!
200 gram digestivkex (mjölkfria , finns flera sorter)
125 gram rumsvarmt smör eller margarin (mjölkfritt)
1 burk kondenserad mjölk (koka en mjölkfri kolakräm)
Bananer
2,5 dl vispgrädde (Gogreens mjölkfria vispgrädde)
ca 50 gram riven choklad (markattas mjölkfria)
Smula kexen och blanda med smöret. Tryck ut det i en pajform och ställ kallt.
Koka den oöppnade burken med kondenserad mjölk i en kastrull i 3 timmar. Se till att vattnet täcker burken ordentligt och att det det kokar hela tiden! (Det blir kola)
Bred ut "kolan" över digestivbotten. Skiva banan och lägg på, bred över vispad grädde och strö slutligen över riven choklad.
Klar att servera! Smarrigt värre
Jag kokade den här kolakrämen:
Mjölkfri Kolakräm.
2 msk kakao
2 msk sirap
4 msk strösocker
4 dl Oatly´s iMat
ca 30 gram mjölkfritt smör
1 - 2 tsk vaniljsocker
Blanda ihop allt och låt det koka till en kräm.
Tack själva för en riktigt trevlig kväll. Vi var nog de babbligaste och gladaste gänget Ming Palace hade haft på länge
.
Nina, det smarriga receptet måste jag bara prova![]()
Tack för en trevlig kväll. Jag trodde jag skulle explodera av all mat jag proppade i mig. Bananen var så onödig men ack så god
tack för receptet igen, Nina. O till dem som inte provat...det är en underbar paj!
Näpp, nu ska här jobbas!
Tack för trevlig sällskap igår kväll. TackNina för receptet, jag ska försöka baka pajen de närmaste dagarna.
Det visade sig idag att Alma inte hade vattkoppar utan höstblåsor som de kallade det på BVC så hon fick gå på dagis. Enligt BVC är inte smittsamt om blåsorna inte har sprukit. Alma var hur glad som helst när hon fick se de andra barnen och hade nästan inte tid för att säga hejdå.
Så bra att det inte var vattenkoppor Alma hade. Fast det lät ju inte så roligt med höstblåsor heller! Inte om de gör ont i alla fall!
Ja det var jättebra att det inte var vattenkoppar för att vi ska åka till Göteborg imorgon. Hon verkar inte ha så mkt ont av blåsorna. Jag ringde dagis och frågade hur Alma mådde och de sa att hon är som vanlig och allt är bra. Det var skönt att höra.
Hej tänkte på kalastiden? Hu rsover era barn nuförtiden? L sover fortfarande 2 timmar efter lunch. Kalas vid ca 10??( tidigare går bra för oss för är vakna
) eller efter 14??
Babyminnie: Har ni någon tid över för en fika får ni gärna säga till. Jag är ledig på fredag
Malin: jag röstar på kl. 10. Saga brukar oxå sóva en stund efter lunchen/på eftermiddagen. Brukar bli 1-2 timmar.