• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Some Say Love

Hej flickor!

Idag har jag städat 5 av burarna, orkar inte ta de sista 5.. dom får vänta till imorgon.

Håller på att försöka tämja en livrädd lejonflicka, någon som har tips? Hennes klor ser för jävliga ut, och måste så klart klippas. Men jag vill inte bara ta henne och göra det när hon redan är sååå rädd. Eller "rädd" känns fel att säga, hon kliver upp i knät på mej med frambenen och är nyfiken, men så fort man närmar sej hennes huvud så backar hon och skuttar undan. Likadant om man försöker bära henne, hon blir jätterädd!

Tar tacksamt emot ALLA tips jag kan få.. hon är så söt och gullig så jag vill inte lämna bort henne. Men att ha en kanin som inte går att handskas med är omöjligt.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • yossis

Mrs Bean: Mitt tips är att ge henne något gott när hon kommer fram till dig, så hon får posetiva upplevelser ihop med dig, matte = mat/godis
    Att hon blir rädd när du försöker klappa henne på huvudet beror nog på att rovdjur tar kaninen ovan ifrån det är en ren reflex för en kanin att fly när något okänt kommer från ovan. Testa att visa henne din hand hela tiden, ha handen i knät här hon kliver upp i ditt knä, testa att klappa hennes kind medans du ger henne en godis bit.

• Bakom molnen

Idag var jag hemma på lunchen och passade på att ge Mango lite grönt. Hittade fyra maskrosblad - inte mycket. Kersen frös i natt, så det är också slut. Vi hade den första "riktiga" frostnatten så det hade verkligen frusit. (Fick tom skrapa bilrutan i morses ) Jag antar att Mango får nöja sig med hö nu. Och så något björnbärsblad då och då så länge bladen räcker. Frukt får han naturligtvis en liten bit om dagen för vitaminbehovet och för att han ska få godis när vi är tillsammans.

• Vigrid
    Bakom molnen skrev 2007-10-31 18:46:30 följande:
    Idag var jag hemma på lunchen och passade på att ge Mango lite grönt. Hittade fyra maskrosblad - inte mycket. Kersen frös i natt, så det är också slut. Vi hade den första "riktiga" frostnatten så det hade verkligen frusit. (Fick tom skrapa bilrutan i morses ) Jag antar att Mango får nöja sig med hö nu. Och så något björnbärsblad då och då så länge bladen räcker. Frukt får han naturligtvis en liten bit om dagen för vitaminbehovet och för att han ska få godis när vi är tillsammans.
    Nattfrost???? Här har det snöat som bara sjutton idag!   Så jag har varit ute och "sladdat" för första gången den här säsongen! Första halkan är aldrig rolig, det känns som om det var igår man tog körkort! Men efter nån kilometer så började man slappna av lite....

Och i morse när jag kom ut till kaninerna så möttes jag av en jätte glad Sigge! Han har på nåt sätt fått upp buröppningen och hoppad ut! Så nu i natt så fick jag stänga ordenligt, drog nåra stripes och ställde upp en fraktbur med två fyllda vattenflaskor uppe på, så nu ska han INTE lyckas ta sej ut..... Vi måste komma igång med boxbygget nu, kaninerna kommer att gå i strejk snart!
    Stolt mamma till Anton, Arvid och Elna
  • LuMa

Morning!

Skulle behöva lite stöd..
    Vår ena katt är försvunnen sen kanske fem dagar nu och jag vet inte var han är. Igår var jag och gick och letade i dikena men hittade honom inte, ska gå åt andra hållet idag.
    Inget kul att gå här och vara orolig.

• Vigrid
    LuMa skrev 2007-11-01 07:16:27 följande:
    Morning!Skulle behöva lite stöd.. Vår ena katt är försvunnen sen kanske fem dagar nu och jag vet inte var han är. Igår var jag och gick och letade i dikena men hittade honom inte, ska gå åt andra hållet idag.Inget kul att gå här och vara orolig.
    Åh, vad jobbigt...... Våran lille Karl försvann ju också nu i höstas, jätte jobbigt att inte veta vad som hänt. Jag skickar över en "it-kram" till dej! *KRAM*
    Jag hoppas att du hitar igen han....... Sen är det ju bara att hoppas att du hittar han vid liv....... Ska tänka på dej i dag, du vet var jag finns!
  • LuMa
    Vigrid skrev 2007-11-01 09:14:43 följande:
    Åh, vad jobbigt...... Våran lille Karl försvann ju också nu i höstas, jätte jobbigt att inte veta vad som hänt. Jag skickar över en "it-kram" till dej! *KRAM*Jag hoppas att du hitar igen han....... Sen är det ju bara att hoppas att du hittar han vid liv....... Ska tänka på dej i dag, du vet var jag finns!
    Tack vad söt du är!
    Har just varit på promenad och tittat i dikena men hittade honom inte. Har pratat med svärfar (polis) som var på jobb men ingen katt-relaterad olycka har raporterats här.
    Har tittat på djurskyddsföreningens hemsida men där fanns han inte heller bland upphittade djur.
    Det är lite läskigt då en granne här påstås ha haft ett lodjur hemma på gården jagandes på hans katt så man vet ju aldrig..
  • Vigrid
    LuMa skrev 2007-11-01 10:43:59 följande:
    Tack vad söt du är!Har just varit på promenad och tittat i dikena men hittade honom inte. Har pratat med svärfar (polis) som var på jobb men ingen katt-relaterad olycka har raporterats här.Har tittat på djurskyddsföreningens hemsida men där fanns han inte heller bland upphittade djur. Det är lite läskigt då en granne här påstås ha haft ett lodjur hemma på gården jagandes på hans katt så man vet ju aldrig..
    Mmmm, visst är jag gudomlig??
    Men usch vad otäckt, ett lodjur.... Hoppas att din kisse kommer hem.......
  • LuMa
    Vigrid skrev 2007-11-01 17:24:45 följande:
    Mmmm, visst är jag gudomlig?? Men usch vad otäckt, ett lodjur.... Hoppas att din kisse kommer hem.......
    Jaa.. Det ska ju liksom inte finnas lodjur här egentligen men det har kommit över en par över isen för nåt år sen så det finns en par här tyvärr.
    Åland är ju liiite för litet för ett lodjur men det verkar inte ha förstått det.

Ingen kisse ännu i alla fall..
  • Bakom molnen
    LuMa skrev 2007-11-01 17:27:36 följande:
    Jaa.. Det ska ju liksom inte finnas lodjur här egentligen men det har kommit över en par över isen för nåt år sen så det finns en par här tyvärr. Åland är ju liiite för litet för ett lodjur men det verkar inte ha förstått det. Ingen kisse ännu i alla fall..
    Stackars. Hemskt att behöva gå och oroa sig. Vet hur jag kände mig i Murres ungdom när han var borta 4-5 dagar i sträck ibland. Sen kom han hem och var hungrig och lycklig. Nu är han 16 år och går inte längre på långvandringar.
    Hoppas, hoppas att din kisse bara är ute och friar.
Svar på tråden Kanintråd #3