• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Bakom molnen

Har precis varit och väckt Mango Det är ju så himla mörkt nu och jag kom hem sent, men ville ändå hälsa på "plutten". Jag avskyr övergångar till och från sommartid! Fram för evig normaltid så vi får lugn och ro i våra stugor och stallar.

• Vigrid
    HALLÅ?    *hallå, hallå....... eko*

Var är ni allsammans?

Idag har jag börjat skissa på dom nya burarna till mina niner. Det blir "boxar" med isolerade hus inne i. Husen kommer att vara 40 cm ovanför backen och en kanin kommer att ha ca 2x2m att hoppa runt i, men som sagt jag har bara börjat skissa.  Boxarna kommer att ha tak och dom kommer att bli nästan 2 meter höga, men det är bara för att det ska vara lätt för mej att gå in till dom.  Kommer alltså att använda mej av det fina golv som ligger där coh bygga väggar av nät. Hoppas det blir bra.......

I morron bär det av ner till Sundsvall och IKEA! *jippi*

Men just nu väntar soffan och en god kopp the!
  • Vigrid

Bakom molnen:
    Hihi..... Jag hann inte se att du skrivit innan jag ropade och fick svar av ekot!

• Bakom molnen

Virgid:
    Vilket underbart kaninstall du planerar. Kaninerna får ju jättestora utrymmen att röra sig på. Och vad bra med ståhöjd inne hos kaninerna. Saknar det i Mangos lekstuga, man får huka sig där.

IKEA - har du råd med det? Jag menar där finns ju inte mycket kaninbursbyggmaterial, men väl många andra frestelser.

• yossis

Vigrid: Mitt tips är att inte isolera husen, utan se till att det finns massor av halm där ist.
    Kondens kan bildas inne i huset & gör det kallare & då fryser kaninen pga fukten

• poesi

Halloj brudar!
    Idag åker jag till Umeå till två kompisar, och tar med mig lilla Theo
    Saga å Alfred får dock stanna hemma, eftersom dom är utekaniner å sådär!
    Kommer hem till helgen nån gång!

Sköt om er!

ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Vigrid
    poesi skrev 2007-10-30 09:18:08 följande:
    Halloj brudar!Idag åker jag till Umeå till två kompisar, och tar med mig lilla Theo Saga å Alfred får dock stanna hemma, eftersom dom är utekaniner å sådär!Kommer hem till helgen nån gång!Sköt om er!
    Ha en underbar semester! Kram
  • Vigrid
    Bakom molnen skrev 2007-10-29 21:05:50 följande:
    Virgid:Vilket underbart kaninstall du planerar. Kaninerna får ju jättestora utrymmen att röra sig på. Och vad bra med ståhöjd inne hos kaninerna. Saknar det i Mangos lekstuga, man får huka sig där.IKEA - har du råd med det? Jag menar där finns ju inte mycket kaninbursbyggmaterial, men väl många andra frestelser.
    Jo jag hoppas att stallet blir bra...... Jag har ju inte gjort nåt sånt här förut, så det blir spännande att se......
    Jo man kan ju undra hur jag har råd att åka till IKEA nu när jag ska bygga stallet..... Men vi var liksom tvungen att ta oss iväg och handla lite smått och gått så vi kan komma  iordning i huset nån gång! Men visst drog det iväg, jisses! Nästan 8.000:- satte vi sprätt på! Men nu har vi allt vi kan tänkas behöva från IKEA, vi har ju 20 mil dit, så nu är det att köpa allt på en gång, vill inte åka ner till Sundsvall för ofta.....

Köpte inte nåt till ninerna...... men hunden fick en bädd, så nu är hon överlycklig!
    yossis skrev 2007-10-29 21:16:06 följande:
    Vigrid: Mitt tips är att inte isolera husen, utan se till att det finns massor av halm där ist. Kondens kan bildas inne i huset & gör det kallare & då fryser kaninen pga fukten
    Ok, det hade jag inte tänkt på...... Men här kan det ju krypa ner till -40 på nätterna, behöver dom inte ha isolerat då menar du? Utan det räcker att huset står på ben och är fylld med halm? Jag har aldrig haft halm heller, jag har ju torvmix  och mycket hö på vintern....... Men jag är sååå tacksam för alla svar......
  • yossis
    Vigrid skrev 2007-10-30 21:25:45 följande:
    Ok, det hade jag inte tänkt på...... Men här kan det ju krypa ner till -40 på nätterna, behöver dom inte ha isolerat då menar du? Utan det räcker att huset står på ben och är fylld med halm? Jag har aldrig haft halm heller, jag har ju torvmix  och mycket hö på vintern....... Men jag är sååå tacksam för alla svar......
    Det är ingen fara bara du ger dom massor av halm i huset så dom kan krypa in i & sova. Kaniner kan klara kyla ner till -50, dom klarar kyla bättre än värme.
    Försök få tag på en rundbal halm eller stor bal så ha du för hela vintern, det kostar en del på en gång men du slipper hålla på att åka & hämta sen resten av vintern. Kontakta annars någon i Jämtlands KAF & hör hur dom gör under vintern, finns ju kontakt uppgifter på SKAFs hemsida & på Kanin-net.
  • Vigrid
    yossis skrev 2007-10-31 07:45:13 följande:
    Det är ingen fara bara du ger dom massor av halm i huset så dom kan krypa in i & sova. Kaniner kan klara kyla ner till -50, dom klarar kyla bättre än värme. Försök få tag på en rundbal halm eller stor bal så ha du för hela vintern, det kostar en del på en gång men du slipper hålla på att åka & hämta sen resten av vintern. Kontakta annars någon i Jämtlands KAF & hör hur dom gör under vintern, finns ju kontakt uppgifter på SKAFs hemsida & på Kanin-net.
    Thank you!
    Mamma till 3 av världens underbaraste barn!
Svar på tråden Kanintråd #3