• Svar på tråden Kanintråd #3
  • yossis
    Mrs Bean skrev 2007-08-20 12:12:07 följande:
    Ja dom är renrasiga lejonhuvade dvärgvädurar. Jag har inte stamtavla på dem i o m att jag inte har någon registrerad kaningård.. men härstamningsbevis, övergångsfoder och infoblad följer med.
    Man behöver inte ha registrerad kaningård för att skriva stamtavla, men man måste ha ett uppfödar nr & vara med i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund.
  • poesi
    Mrs Bean skrev 2007-08-20 12:12:07 följande:
    Ja dom är renrasiga lejonhuvade dvärgvädurar. Jag har inte stamtavla på dem i o m att jag inte har någon registrerad kaningård.. men härstamningsbevis, övergångsfoder och infoblad följer med.
    Eftersom du inte har stamtavla på dem, så skulle jag nog ha sålt dem för 200 kr.
    Fast jag vet inte, folk kanske köper det ändå för 300 också. SÅ svårt att veta!
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • poesi
    Vigrid skrev 2007-08-20 11:54:52 följande:
    poesi:Om det är hennes första kull så kanske hon inte boar över huvetaget, så ha koll och hjälp henne med att boa när ungarna kommit om hon inte boar själv. Min Vera boade INTE själv, hon ryckte päls men inte att hon boade ner sina bebbar, det fick jag göra...... Men sen klarade hon det själv! Men visst kan hon boa samma dag hon ska ha, till och med timmarna innan....... Lycka till!
    Åh.. okej. Jag håller koll!
    Hon är verkligen jätteslö nu, även om hon är nyfiken.
    Hon låg ju i min famn typ hela lördagkväll, sedan igår låg hon i buren bara hela dagen,
    men skuttade glatt fram då man kom med sallad å sånt. Sen lixom markerade hon ju, å var liiite aggressiv. Hon högg inte eller nått, men ja.
    Så jag vågade inte hålla på med henne så mkt alls, men jag går upp å kollar med jämna mellanrum..

Idag har jag varit barnvakt till min brorsson mellan 7 tills nu, men jag satt uppe ett tag när han sov. Då satt jag länge å bara pratade med hon, så att hon ska börja känna igen min röst lixom. Å efter ett tag började jag ge henne maskrosblad, å då kom hon fram och åt när jag gav henne. Sen la hon sig ner bredvid min hand, så jag låg å kliade henne jättelänge. SÅ mysig!

Å så har jag ingen bolåda.
    Eftersom hon bor inomhus å sådär, tror ni att det behövs iaf då?
    Å vart får man tag på en iså fall?
    Det är jättevarmt i rummet där hon är, solen ligger på i princip hela dagen, trots att det aldrig blir solljus just på själva buren. Har fönstret öppet nu hela tiden, men när ungarna kommer kan jag ju stänga så att det blir lite varmare å så att dom inte utsätts för nån blåst alls lixom..
  • poesi

Två bilder till på min nya skönhet!
    DSC07633.JPG  PICT2224.JPG

• poesi

Hon boar nuuuu

• Vigrid
    poesi:
    Vad menar du med en "bolåda"...... Det har jag då sldrig hört förr....... Mina boar med spån, hö/halm och sin päls i ett hörn i buren. Du behöver inte ha nån bolåda! Ännu bättre ju att hon bor inne, då fryser ju inte ungarna ihjäl i alla fall....... Det kan ju mina göra om dom hamnar utanför boet........
  • poesi
    Vigrid skrev 2007-08-20 17:20:14 följande:
    poesi:Vad menar du med en "bolåda"...... Det har jag då sldrig hört förr....... Mina boar med spån, hö/halm och sin päls i ett hörn i buren. Du behöver inte ha nån bolåda! Ännu bättre ju att hon bor inne, då fryser ju inte ungarna ihjäl i alla fall....... Det kan ju mina göra om dom hamnar utanför boet........
    Åh va bra. På en annan kaninsida, är det flera st som har bolådor till deras kaniner.
    Dock vet jag dom där som inte har det också.. men jag tänkte bara =)
    Men det kanske är om dom är utomhus å vinter typ, eller nått.

Hon håller fortfarande på att boa å sådär iaf!
  • MayaS

Åh va roligt att se att det är så många somhar skrivit idag... kul att sitta och läsa igenom allt!

Idag var jag på lantmännen för att handla hö, halm och kutterspån... är så trött på djuraffärernas överpriser.....
    Visst finns det säkert ställen som är billigare än lantmännen med men jag känner tyvärr ingen som jag kan handla privat ifrån... men jag är nöjd och det är det viktigaste...

Istället för att betala 30 spänn för en skitliten påse med hö som räcker i 4 dagar så kunde jag köpa en bal på 20 kg för 117 kr.... något billigare... halmen kostade 60 kr för 16 kg och spånen kostade 75 kr för 25 kg... nu har jag iaf så det räcker ett tag. Vi ahr ju bara en kanin

• LuMa

Fasen..
    Vill ni hålla tummarna för att våra småttingar Kalle och Hobbe inte tänker börja slåss riktigt ännu?
    Såg idag att Hobbe (han som blev påsatt för nån dag sen) har tagit över den biten och sätter nu på Kalle. Jag har inte tid eller möjlighet ikväll och kanske inte imorron heller att fixa ena buren dit en av dom får flytta. :-/

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
Svar på tråden Kanintråd #3