• Svar på tråden Kanintråd #3
  • anne h

Kul med en kanintråd.

Vi har just nu bara två kaniner, dvärgvädursflickor på 4 år, systrar som går tillsammans och är såååå söta med varandra.. -förutom när den ena ska visa att det minsann är hon som bestämmer, då springer den andra undan..  Men så länge de har stort nog så är det inga problem.

Läste det ni skrev om mat/hö:
    Jag köper hö av en som har hästar, 10 kronor för en bal på ca 10 kg. Brukar passa på att handla 3-4 balar, plus nån bal halm, så det räcker nån månad.
    Hö blir inte dåligt om det förvaras på rätt vis.

Våra ninisar går ute året om, gräver rejäla hålor/bon i backen.. och smiter ur hagen närapå dagligen, de har fått smak på friheten men vad gör väl det, de springer aldrig så långt bort så det är bara att driva in dem igen. De har ett gott liv iaf.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Vigrid
    anne h:
    Dina kaniner har smak för livet ser jag! Skönt att dom stannar nära hemma så ni får tag i dom när dom smiter......

Mina bor i stooora burar på ca 1,5-2 m2 eller i boxar på ca 4 m2. Och har rastburar ute som dom får skutta omkring i nästan varje dag.......
  • poesi
    Vigrid skrev 2007-08-21 23:46:17 följande:
    poesi:Det låter som om att det går bra för Elsa.......  Katter och hundar har jag varit med när dom fått sina bebbar och då spänner ju magen sej när dom har en värk, samma som för oss människor.  Ta det lungt och sov gott!
    det lät uppifrån, så jag sprang upp, nyfiken som jag är
    då hade hon bara vänt på sig.. men hon ligger å typ gapar å andas jättejättemkt å är blöt runt lilla nosen! å när jag kom in så kollade hon värste mkt på mig, så jag började klappa hon på nosen, då låg hon å blundade länge.. men jag gick igen, för jag vill inte störa så mkt.. men ååh.. lilla vännen! huuur ska jag kunna sova nu? haha!
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • yossis
    Vigrid skrev 2007-08-21 23:43:31 följande:
    yossis:Hur reggar man sej i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund då? Vill ju göra det nu när jag har sååå vackra kaniner med stamtavlor!!

Gå in på svenskidrott.se/Organisation.asp (SKAF:s hemsida) under medlemskap står det hur du går med & sen fyller du i dina uppgifter under medlemsanmälan.
  • anne h
    Vigrid skrev 2007-08-21 23:53:03 följande:
    anne h:Dina kaniner har smak för livet ser jag! Skönt att dom stannar nära hemma så ni får tag i dom när dom smiter...... Mina bor i stooora burar på ca 1,5-2 m2 eller i boxar på ca 4 m2. Och har rastburar ute som dom får skutta omkring i nästan varje dag.......
    våra ninisar har en hage -av kompostgaller, gissa varför de smiter.. bara lyfta lite på det med huvudet om den inte ligger dikt mot marken..- som är allt mellan 20-50 m², beroende på om det är jag eller barnen som varit där sist.
    Barnen ökar ut hagen, jag drar ihop den.. tycker att vi kan ha lite gräsmatta utan ninisar på också (nu har vi iofs 2.000m² trädgård, så det räcker gott och väl till åt alla)

De börjar vandra över på grannens tomt ibland, men när de blir skraja så kommer de som en rem efter backen in under grinden, fort går det. Måste få dem att sluta gå utanför staketet, de får gärna vara lösa, men inte gå från gården.. finns gott om räv och andra rovdjur här (falk, vråk, björn osv)
    poesi skrev 2007-08-21 23:59:09 följande:
    det lät uppifrån, så jag sprang upp, nyfiken som jag är då hade hon bara vänt på sig.. men hon ligger å typ gapar å andas jättejättemkt å är blöt runt lilla nosen! å när jag kom in så kollade hon värste mkt på mig, så jag började klappa hon på nosen, då låg hon å blundade länge.. men jag gick igen, för jag vill inte störa så mkt.. men ååh.. lilla vännen! huuur ska jag kunna sova nu? haha!
    Jag skulle inte klara av att sova iaf
    Vigrid skrev 2007-08-21 23:43:31 följande:
    yossis:Hur reggar man sej i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund då? Vill ju göra det nu när jag har sååå vackra kaniner med stamtavlor!!
    http://svenskidrott.se/Organisation.asp?OrgElementID=-999997&CatId=421156
    mina döttrar har varit medlemmar där i flera år, de har varit på utställning flera gånger med ninisarna, kul. Nu får dock ninisarna hellre vara ute och bli solblekta/kritvita, något de inte fick förr när de skulle ha rätt täckning, än vara på fler utställningar, de har gjort sitt på den fronten.
  • anne h
    yossis skrev 2007-08-22 00:31:48 följande:
    Anne H: vad har ni för kaniner ?
    två dvärgvädurssystrar på 4 år
  • poesi

4 eller 5 små kaninbebisar är födda!

• LuMa
    poesi skrev 2007-08-22 09:09:30 följande:
    4 eller 5 små kaninbebisar är födda!
    Ooo! Vad roligt!
    Grattis!
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • poesi
    LuMa skrev 2007-08-22 09:20:36 följande:
    Ooo! Vad roligt!Grattis!
    tack så mkt

var upp nu igen, å förra gången jag var upp noterade jag att en unge var mkt mindre än dom andra, men alla levde å så.. 
    sen när jag kom upp så låg det en unge typ bredvid elsa å tänkte att hon kanske födde den nu nyss å lägger väl in den i boet.. men nu när jag gick upp igen så låg den fortfarande kvar, å elsa höll på att fixa mer med boet å päls å sådär.. sedan la hon sig på typ andra sidan buren, å den där lilla ungen ligger ju kvar där.. h*n lever å sådär, för jag tänkte annars att den kan ju vara död, å då skulle jag lyfta ur den, men så såg jag att den låg å rörde på sig..
    ska vänta ett tag till å se ifall hon bara blev trött helt enkelt, men kanske lägger h*n i boet snart.. vad ska jag göra annars?
Svar på tråden Kanintråd #3