• Svar på tråden Kanintråd #3
  • poesi

Haha! Minsta lilla ljud så är jag å kollar till henne.. men ingaaa ungar!
    Hallååååå.. vart äääär dom!?

Nu måste jag sova iaf! Vi hörs imorgon brudar!

ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Vigrid
    Mrs Bean:
    Vilka härliga färger! Så mycigt med små ulltussar att goa med sen när dom blir lite större.......

Jag har idag parat Lolly, hon som stötte bort ungen, med Uffe igen. Jag har ju hört att om en hona mister ungar eller stöter bort dom på det här sättet så ska man para dom så fort som möjligt......... Så nu är det bara att vänta i 4 långa pirriga veckor!
  • poesi

Nu ska jag strax iväg på jobbet, men det är inga ungar ännu iaf!
    Å hon ser piggare å gladare ut idag. Skuttade fram till buren å var jättenyfiken å glad då jag kom!
    Kanske för att det är morgon eller nått annars som hon är såhär! ;D
    Får se om det är kaninbebisar när jag kommer hem! :)

• Momsie

Oj, 4 dagar bara, vad har du för monsterkanin?? ; )
    Jag känner tvärtom faktist, höet hinner bli dåligt om jag köper för mkt, så jag är glad att det finns småpåsar, våran första påse räckte i 2 månader drygt, men så var ju iofs Dino inte så stor när han kom : )

MayaS skrev 2007-08-20 18:20:34 följande:
    Åh va roligt att se att det är så många somhar skrivit idag... kul att sitta och läsa igenom allt!Idag var jag på lantmännen för att handla hö, halm och kutterspån... är så trött på djuraffärernas överpriser.....Visst finns det säkert ställen som är billigare än lantmännen med men jag känner tyvärr ingen som jag kan handla privat ifrån... men jag är nöjd och det är det viktigaste...Istället för att betala 30 spänn för en skitliten påse med hö som räcker i 4 dagar så kunde jag köpa en bal på 20 kg för 117 kr.... något billigare... halmen kostade 60 kr för 16 kg och spånen kostade 75 kr för 25 kg... nu har jag iaf så det räcker ett tag. Vi ahr ju bara en kanin
    Någon som kan svara på om dom ändrar sig i temperamentet när könsmognaden "satt sig" i brist på bättre ord ; )
    Dino är fortfarande helt orädd och kelig som bara den, men han går inte ur köket fast dörrarna står öppna och han hittar hellre på bus än gosar med oss på kvällen, kommer han blir mer social eller ska han fortsätta att vara hemlig kökskanin med uppdrag att ta sig in i omöjliga utrymmen och sabotera?

Kul förresten att se att så många hittat hit igen : )
    Såå kul med massor att läsa och spännande med ungar på gångm, hur har det gått Poesi??
  • yossis

Momsie: Han kanske är nöjd med att ha köket som sitt revir. Om han hittar på bus så försök stimulera honom, köp en katt tunnel som han kan springa igenom eller gömma sig i.  Skönt att höra att det är fler än jag som har en kanin med förkärlek till skåp & skrymslen där man kan pressa sig in & möblera om & gärna sabotera lite. Kiwi älskar skåp, finns inget bättre speciellt om man kan sitta där inne i mörkret & hitta på otyg. Har lyckats stänga in henne i kastrull skåpet en gång Generad
    Bygg en låda med ett par öppningar i som han kan hoppa upp på, såg att dom hade bra pris på aktiverings bollar på Djurmagazinet just nu det kanske skulle vara något för Dino.

• Momsie

Vilket bra tips med lådan!!
    Tror att Dino är lite av Kiwis själsfrände då, han är ju värre än värsta kattungen, kan pressa in sig och hoppa in omöjliga skrymslen och vrån, vi bygger för med alla möjliga hinder men nog tusan letar han sig in, han är mkt påhittig och kan dra och baxa hindren så han kommer in i sina små gömställen : )

Han har en aktiveringsboll men den blir han mest arg p åför att han inte för ut godiset på en gång ; ) och tunneln köpte vi i USA och den har han sprungit i sen han var ute första ggn, den älskar han!!

Men kommer han aldrig lämna köket då??
    Jag vill ju ha en soffkanin att gosa med på kvällarna i min ensamhet! ; )
    Han var i v-rummet när vi bar honom dit, men vi håller på att vänja honom nu vid att bli buren och det går inget vidare ska jag säga, just nu övar jag honom mest på att komma fram till mig så jag kan klappa honom när han är lös, förut gömde han sig för att han var rädd att bli lyft : (

yossis skrev 2007-08-21 10:29:22 följande:
    Momsie: Han kanske är nöjd med att ha köket som sitt revir. Om han hittar på bus så försök stimulera honom, köp en katt tunnel som han kan springa igenom eller gömma sig i.  Skönt att höra att det är fler än jag som har en kanin med förkärlek till skåp & skrymslen där man kan pressa sig in & möblera om & gärna sabotera lite. Kiwi älskar skåp, finns inget bättre speciellt om man kan sitta där inne i mörkret & hitta på otyg. Har lyckats stänga in henne i kastrull skåpet en gång Bygg en låda med ett par öppningar i som han kan hoppa upp på, såg att dom hade bra pris på aktiverings bollar på Djurmagazinet just nu det kanske skulle vara något för Dino.
  • MayaS
    Momsie skrev 2007-08-21 09:42:43 följande:
    Oj, 4 dagar bara, vad har du för monsterkanin?? ; )Jag känner tvärtom faktist, höet hinner bli dåligt om jag köper för mkt, så jag är glad att det finns småpåsar, våran första påse räckte i 2 månader drygt, men så var ju iofs Dino inte så stor när han kom : ) Någon som kan svara på om dom ändrar sig i temperamentet när könsmognaden "satt sig" i brist på bättre ord ; )Dino är fortfarande helt orädd och kelig som bara den, men han går inte ur köket fast dörrarna står öppna och han hittar hellre på bus än gosar med oss på kvällen, kommer han blir mer social eller ska han fortsätta att vara hemlig kökskanin med uppdrag att ta sig in i omöjliga utrymmen och sabotera?Kul förresten att se att så många hittat hit igen : )Såå kul med massor att läsa och spännande med ungar på gångm, hur har det gått Poesi??
    Njaaa har väl ingen direkt monsterkanin *S*... det visar bara hur små och dyra påsarna var....
    Det må hända att den bal jag nu köpt evt blir dåligt efter ett tag men det blir ändå billigare för mig att köpa en hel bal jämfört med djuraffärens pyttepåse..
    Sedan vet jag inte om hållbarheten påverkas av hur man förvara höet... vi har vårt i ett kallföråd i en papperssopsäck. Det borde inte bli dåligt....
  • yossis

Momsie: Kan tyvärr inte svara på om han aldrig kommer att lämna köket, men låt honom bestämma takten en dag kanske han bestämmer sig för att resten av er lgh inte är så stor & skrämande som han först trodde. Han är ju inte så gammal än, så han hinner nog växa i era lgh ska du se & då är det inte ni som bestämmer längre ;)
    Kiwi tror att hon bestämmer från dörrhandtagen & ner *s* hon sitter gärna i soffan men bara på sina vilkor, det går inte att lyfta upp henne då hoppar hon ner igen & lägger sig på sin favoritplats på mattan ist. Inte heller får man flytta på henne när hon väl satt sig i soffan för då blir hon sur *s*
    Kiwi älskar pappers påsar, brukar lägga en på golvet så hon kan krypa in i när vi varit & handlat.

• Momsie

Papperspåsar, just det!!
    Har itne tänkt på att han ju borde behandlas som den kattunge han tror att han är!!
    Tack för tipset igen'! : )

Kiwi låter ju precis som Dino så då är det ju hoppfullt eftersom jag läst om henne förut och tyckt att hon verkar vara en sån personlighet, både jag och dottern har suttit och läst och tittat här i tråden innan vi fick honom och hoppats att vi skulel få en liten kelgris, men vi fick iaf en kanin med stooor personlighet! : )

yossis skrev 2007-08-21 11:48:25 följande:
    Momsie: Kan tyvärr inte svara på om han aldrig kommer att lämna köket, men låt honom bestämma takten en dag kanske han bestämmer sig för att resten av er lgh inte är så stor & skrämande som han först trodde. Han är ju inte så gammal än, så han hinner nog växa i era lgh ska du se & då är det inte ni som bestämmer längre ;) Kiwi tror att hon bestämmer från dörrhandtagen & ner *s* hon sitter gärna i soffan men bara på sina vilkor, det går inte att lyfta upp henne då hoppar hon ner igen & lägger sig på sin favoritplats på mattan ist. Inte heller får man flytta på henne när hon väl satt sig i soffan för då blir hon sur *s* Kiwi älskar pappers påsar, brukar lägga en på golvet så hon kan krypa in i när vi varit & handlat.
  • poesi

Åh. Haha. Mina kaniner är som era, ääälskar små vrår som dom kan gömma sig i, eller hitta på bus i. Hela vinterhalvåret är ju Saga å Alfred lösa inomhus, å ja.. Bus kan dom ju hitta på. Värst var när jag hörde dom hoppa omkring på övervåningen å jag tänkte att va bra att dom leker typ, sen kommer jag upp å jäääättemkt tapet har dom rivit bort från väggen. Då var det inte lika roligt längre

Fortfarande inga ungar på Elsa. Hon är mkt piggare å gladare idag, igår låg hon bara hela dagen förutom då hon byggde boet å såg lixom.. trött ut. Nu har jag ju jobbat hela dagen, men jag hann sitta å gosa med henne imorse, å nu när jag kom hem gick jag ju upp på direkten, å då skuttade hon fram å nosade å var glad lixom.. Funderar att försöka bära hon lite försiktigt å ha henne i famnen, så jag bara försiktigt kan kolla igenom boet så att det inte ligger nån unge där. Typ peta med nån pinne eller nått..
    Tror ni hon mår dåligt ifall jag sätter mig ute en stund med hon, å hon får ligga i min famn å jag sitter å läser lite eller nått? Skulle vara sååå mysigt

Svar på tråden Kanintråd #3