• Svar på tråden Kanintråd #3
  • LuMa
    Emmsan skrev 2007-08-05 20:23:08 följande:
    åhhhå ni anar inte va glad jag är att jag har hittat er som nybliven kaninägare kanske man skulle kunna få lite svar på sina kanske "dumma" frågor ??;)
    Välkommen och självklart, här är inga frågor dumma frågor.
    Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 20:23:08 följande:

åhhhå ni anar inte va glad jag är att jag har hittat er som nybliven kaninägare kanske man skulle kunna få lite svar på sina kanske "dumma" frågor ??;)
    Självklart ställer vi upp & svarar på frågor om stort & smått ang våra pälsklingar. Det finns inga dumma frågor.
  • Emmsan

ok då "kör" jag då o hoppas på tips.. nr1 han har ett öga som rinner har gjort det ett tag inte geggigt utan mer klar vätska?
    * när vi skaffade honom i maj  köpte vi samma foder som han va uppfödd på dvs ren pellets.. det tråkiga är han äter BARA det o knäckebröd aldrig ngr grönsaker  iallafall inte de vi har provat typ gurka,morot äpple mm varför??? trodde ju att alla kaniner va glada i sånt hihi men räcker det med pellets för honom eller behöver han annat? jo hö har han ju givetvis oxå ;)

• Momsie

Oj jisses, jag det var avstånd det, men ni är bägge uppifrån då?
    Blev visst lite OT så här i nya tråden, kan inte du förresten länka till den gamla i TS? : )

Våran Dino har nu växt till dubbla storleken och är en riktig liten personlighet, han älskar att välta tomma Ramlösa flaskor som han rullar omkring och sen kastar han grejer, som t.ex. leksaker och tomma hushållsrullar, har aldrig sett en kanin kasta grejer på det viset, men kul är det och dottern skrattar och tycker han är helknäpp : )

Oppsse, detta blev visst inte ivägskickat på dagen idag, trycker på Posta nu istället då...kan inte du länka till gamla tråden också om man vill kolla ngt i den gamla? : )

Vigrid skrev 2007-08-05 12:23:15 följande:
    Nu bor vi ju utanför Göteborg och vi ska flytta en bit utanför Östersund, så det är ca 78 mil mellan här och det nya........
  • yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 20:38:19 följande:

ok då "kör" jag då o hoppas på tips.. nr1 han har ett öga som rinner har gjort det ett tag inte geggigt utan mer klar vätska?* när vi skaffade honom i maj  köpte vi samma foder som han va uppfödd på dvs ren pellets.. det tråkiga är han äter BARA det o knäckebröd aldrig ngr grönsaker  iallafall inte de vi har provat typ gurka,morot äpple mm varför??? trodde ju att alla kaniner va glada i sånt hihi men räcker det med pellets för honom eller behöver han annat? jo hö har han ju givetvis oxå ;)
    Testa att badda ögat med kallt kammomillte, kan vara så att han fått något skräp i tårkanalen, ett annat alt. är att han suttit i drag, då kan dom får rinniga ögon med. Annars får ni vända er till vetrinär om det inte går över.

Jag skulle försöka introdusera nån frukt alt. grönsak, dels för vitaminerna & sen för att låta tänderna få jobba lite. Kaninens tänder växer hela livet & behöver slitas ner för att inte bli för långa.
    Kolla så det inte är något fel på hans tänder.Testa att ge honom nån gren från ett frukt träd, ibland får man truga dom lite när man introduserar ny mat.

Hur mycket pellets får han & vad för sort ?
  • Emmsan

pelletsen vi har nu heter stampe o är köpt från lantmännen han älskar att äta grena o läv från lönn glömde jag säga.. hmm ang hur mycket han får så ser vi till att det alltid finns mat är det fel?? o vatten oxå såklart

• Vigrid
    Monnie:
    Jag la den här nya tråden under "Blandat" så INGENTING är OF TOPIC!!!!!   Smart eller hur??
  • yossis

Emmsan skrev 2007-08-05 21:34:53 följande:

pelletsen vi har nu heter stampe o är köpt från lantmännen han älskar att äta grena o läv från lönn glömde jag säga.. hmm ang hur mycket han får så ser vi till att det alltid finns mat är det fel?? o vatten oxå såklart
    Nja, jag skulle ge krftfoder (pellets) 1 gång om dagen ist, kan vara därför han inte vill äta grönsaker & frukt, ge honom ca 0,75 dl med pellets 1 gång om dagen & nån grönsak till det, se om han äter det.
  • Emmsan
    yossis skrev 2007-08-06 07:39:49 följande:
    Emmsan skrev 2007-08-05 21:34:53 följande: Nja, jag skulle ge krftfoder (pellets) 1 gång om dagen ist, kan vara därför han inte vill äta grönsaker & frukt, ge honom ca 0,75 dl med pellets 1 gång om dagen & nån grönsak till det, se om han äter det.
    aha... så kanske han är för "mätt" för att prova då :) jag testar allt nu bara han vill äta ngt annat ;)
  • yossis

Har mailat på en annons idag om en järnblå BJ, vore kul att ha en sån som maskot här hemma.

Svar på tråden Kanintråd #3