• Svar på tråden Kanintråd #3
  • yossis

Bakom molnen: Dom har ju en viss tendens att vara lite aviga när man varit borta ett par dagar. Inte Kiwi då för hon älskar matte & huss över allt annat *s* men just nu är hon lite sur över att hon inte får bo inne då vi håller på att renovera köket & vill inte ha henne springades runt fötterna.

• Bakom molnen
    Momsie skrev 2007-08-11 18:48:17 följande:
    Tack, han är dock rätt rolig när han blir tjurig och kastar toarullar och leksaker på oss....kanske inte lik afullt underhållande när han bestämde sig för att tömma toalådan på allt pappersströ....

Kastar toarullar! Kan inte riktigt se hur han greppar dem Inte tjejkast i alla fall om jag fattat det hela rätt

Vi har haft två kaninpojkar och ingen av dem har varit problematisk. Den första gillade i och för sig fleecejackor och gjorde väl ett och annat parningsförsök, men inget som kändes obcsent.
    Lilla Mangoskrutt är nog så blyg så han kommer liksom sig inte för.... Men igår var det nära. Då hade jag kammat bort en massa päls och hade en hel näve full med kaninhår som jag lät honom nosa på. (Varför jag lät honom nosa på det? Det låter helt sjukt när jag skriver det, men ni fattar nog hur man är med kaninen Jag villle bara berätta för honom att den obehagliga kamningen faktiskt hjälper honom att få bort kliande lös päls.) I alla fall blev han "dödskär" i mig när han fick pälstussen framför näsan. Tror han fick en idé om att jag också var en kanin, för sen följde han efter mina jeansklädda ben och lade sina framtassar på mig så fort han kom åt.

• Bakom molnen

Stackars Kiwigumman! Men jag förstår er.

• yossis

Momsie: Han är nog i trotts åldern, han testar er för att se hur långt han kan få sin vilja igenom. Han vill verka större & mer skrämmande än vad han igentligen är, dom är lite söta när dom håller på då. Kiwi gjorde precis likadant när hon nyss hade flyttat in hos oss, slängde leksaker, gjorde "tjur rusningar" mot handen när man skulle ge henne mat & satte sig på/i toalådan när man skulle städa.

Det viktigaste är att fortsätta vara konsikvent, att visa att man inte tolererar en massa hyss. Sen att när han gör en "tjur rusning" mot handen så dra inte undan handen för då visar du att du är rädd för honom (även om du inte är det, ren reflex) & då växer hans självförtroende & han "tar" över ledar rollen. Om det känns obehagligt att han rusar mot handen på det sättet, sätt på dig en handske för att skydda handen, efter ett tag kommer han att inse att han inte kan hota dig i din ledar roll & förhoppningsvis kommer han att sluta.

• MayaS

Jag har letat efter den här tråden... inte konstigt att jag inte hittat den då jag letat under husdjur... jaja...

Igår var jag och dottern på en inofficiell utställning för gårdskaniner.... det var riktigt trevligt bortsett från att vår kanin försökte smita och var allt annat än lugn när domaren skulle kolla på henne.

Trots detta blev det en delad 4:e plats och en rosett. Dottern blev riktigt, riktigt glad! Hon fick 57 poäng av 60 möjliga.. inte illa pinkat, tycker jag iaf...

Idag är kaninen skitsur... hon blev nog lite stressad av allt ståhej igår..

• yossis

MayaS: *s* ja ibland uppskattar dom inte alls att man tar med dom på utställning. Kiwi hoppade upp på en domares axel en gång när jag ställde ut henne (hon sitter nämligen på min axel när vi ser på tv i soffan ibland) vill inte alls vara med & en annan domaren fick lov att plocka ner henne & sätta henne på bordet igen.

Grattis till den fina 4e placeringen, förstår att din dotter måste vara stolt över sin pälskling.

• Momsie

Bakom molnen och yossis, igår när jag hade jobbat natt och skulle åka hem var jag och mina jobbarkompisar lite trötta och ni vet ju vilken humor man kan få då...så när jag berättade om min kaxige lille kanin kom vi att tänka på den där scenen i Monty Python med riddarna av Ni när dom ska döda monstret i grottan som visar sig vara en liten vit mördarkanin, har ni sett den?!??

Så vi såg framför oss hur en galen Dino, som ju ÄR vit, skulle stå och vänta på mig i hallen när jag öppnade dörren och försöka döda mig med en toarulle!!! ; )

Brukar inte kaniner vara rädda för dammsugaren?!?
    Inte Dino...han kommer fram NÄRA och har flera ggr fått öronen halvt insugna i röret, jättenyfiken och i VÄGEN hela tiden!!

Han ser även rätt snopen ut själv när han får sina ryck och han är fortfarande jättekelig, men vi har fortfarande problem att lyfta honom, misstänker att han är höjdrädd eller nå´t...men vi får joba på det, jag är inte så bra på att lyfta honom då jag tycker det är obehagligt att ta i nackskinnet, är det så man helst ska göra???

• Bakom molnen

Den lilla vita mördarkaninen Dino...
    Du drömmer väl inte mardrömmar nu?  Lås ordentligt till sovrummet och låt inga tomma toarullar ligga och skräpa... För att inte tala om vad han kan hitta på när han blir stor nog att hantera hushållspappersrullar 

• Scrapmom

Får man hoppa in här med en fråga? Vi har två kaninflickor här hemma, i en stor utebur. Den ena är hur tam och kelig som helst, den andra går bra att klappa så länge den står på marken men blir galen när man försöker lyfta den. Tips på vad man kan göra för att vänja henne vid att bli lyft?

• Momsie

Du målar upp mitt värsta skräckscenario : (
    Tänk att komma hem från jobbet och bli klubbat av sen hushållpappersrulle!!!

Ja ni vet iaf vad som förmodligen har hänt om ni inte ser röken av mig framöver....

Bakom molnen skrev 2007-08-12 16:48:49 följande:

Den lilla vita mördarkaninen Dino... Du drömmer väl inte mardrömmar nu?  Lås ordentligt till sovrummet och låt inga tomma toarullar ligga och skräpa... För att inte tala om vad han kan hitta på när han blir stor nog att hantera hushållspappersrullar 
Svar på tråden Kanintråd #3