• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Some Say Love
    Sydskåning skrev 2007-08-12 17:22:58 följande:
    Får man hoppa in här med en fråga? Vi har två kaninflickor här hemma, i en stor utebur. Den ena är hur tam och kelig som helst, den andra går bra att klappa så länge den står på marken men blir galen när man försöker lyfta den. Tips på vad man kan göra för att vänja henne vid att bli lyft?
    Klart du får fråga här... hit är alla välkomna!

Enda tipset från mej är att lyfta henne ofta och släppa ner henne om hon är rädd...
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Bakom molnen
    Sydskåning skrev 2007-08-12 17:22:58 följande:
    Får man hoppa in här med en fråga? Vi har två kaninflickor här hemma, i en stor utebur. Den ena är hur tam och kelig som helst, den andra går bra att klappa så länge den står på marken men blir galen när man försöker lyfta den. Tips på vad man kan göra för att vänja henne vid att bli lyft?
    Kanske sitta ner på marken och locka med godis så att hon lockas att krypa upp i knäet? Alla kaniner är ju inte "knähundar" (ursäkta uttrycket) men kan vara jättemysiga husdjur ändå
  • Bakom molnen
    Momsie skrev 2007-08-12 17:39:42 följande:
    Du målar upp mitt värsta skräckscenario : ( Tänk att komma hem från jobbet och bli klubbat av sen hushållpappersrulle!!! Ja ni vet iaf vad som förmodligen har hänt om ni inte ser röken av mig framöver....Bakom molnen skrev 2007-08-12 16:48:49 följande:
    Om du lyckas tämja honom så kan ni göra Hollywoodkarriär i actionfilmen Ninja Rabbits Mutant Heros  Penga mun (som jag har längtat efter att få användning av denna smilie....)
  • Momsie

Hahaha, jag döööör!!
    Och Dino Ninja Mutant Hero är ju ett Pöööörfect namn på honom!!!

Bakom molnen skrev 2007-08-12 22:06:07 följande:

Om du lyckas tämja honom så kan ni göra Hollywoodkarriär i actionfilmen Ninja Rabbits Mutant Heros   (som jag har längtat efter att få användning av denna smilie....)
  • magganhm

Hej! Åh, vad glad jag är att jag hittade den här tråden! Vi har en liten hermelinhane här hemma som är lite mer än året och är hela familjens lilla älskling. Tänkte sticka in här med en fråga som jag hoppas och tror att ni kan hjälpa mig med. Vad kan man ge för grönsaker till kaninen?  På vissa sidor jag har hittat på nätet står det tex att man inte ska ge gurka, men när jag har skummat lite här så ser jag att många ger sina kaniner gurka. Hjälp en förvirrad själ

Mamma till V och O, *ängeln Elias* och lilla Gurkan i magen
  • yossis

Momsie: Det bästa sättet att lyfta en kanin är att sätta en hand under rumpan & en hand under bröstet, lyfta & vrida så kaninens mage vilar mott ditt bröst, håll en hand ff under rumpan & en hand över skulderbladen.
    Dino tycker med allsanolikhet att det är lite otäckt att bli lyft, så träna på det, sitt på golvet & lyft honom sen fortsätter ni gradvis tex. sitta i soffan & lyfta upp honom.

• Scrapmom
    magganhm skrev 2007-08-13 10:23:09 följande:
    Hej! Åh, vad glad jag är att jag hittade den här tråden! Vi har en liten hermelinhane här hemma som är lite mer än året och är hela familjens lilla älskling. Tänkte sticka in här med en fråga som jag hoppas och tror att ni kan hjälpa mig med. Vad kan man ge för grönsaker till kaninen?  På vissa sidor jag har hittat på nätet står det tex att man inte ska ge gurka, men när jag har skummat lite här så ser jag att många ger sina kaniner gurka. Hjälp en förvirrad själ
    Oj, jag hoppas verkligen att man kan ge dem gurka för det har våra fått massor med gånger Förvånad

Finns det nån riktigt bra kaninsida på nätet? Med mycket info om mat, burar, motion osv? Har aldrig haft kaniner förut och vill ju göra mitt bästa för att de ska ha det så bra som möjligt.
  • yossis
    magganhm skrev 2007-08-13 10:23:09 följande:
    Hej & Välkommen ! =)
    Visst kan du ge gurka, men inga stora mängder.
    Jag ger mina äpplen, gurka, hallon, rödavinbär, morötter mm, det kan ska tänka på att ge kaninen små smakprov så dom inte blir dålig i magen då kaniner har ganska känsliga magar.
    En jätte bra sida är www.kanin-net.nu finns massa information & ett jätte bra forum.
Svar på tråden Kanintråd #3