• Svar på tråden Kanintråd #3
  • Vigrid
    yossis skrev 2007-09-11 11:04:50 följande:
    Vigrid: Jätte fint ställe ni skaffat. verkligen. Har du funderat vidare nå på vart du ska ha kaninstallet ?
    Jo jag tror att jag, eller gubben blir det ju, kommer att bygga stallet i den längan som har garage och snickarverkstad. Vi kommer att använda utrymmet som dom har haft kalvar i, vid hönshuset. Men jag vet inte, vi hann ju inte mäta och kolla riktigt nu när vi var uppe eftersom vi INTE kom iväg barnfria.......   Men jag vill kunna ha lite värme på mitt i smällkalla vintern, det kan ju utan problem bli -40 grader där på nätterna i januari.... *brrr*  Sen är ajg ju noga med att kaninerna ska få det stort och bra!

Visst bör det räcka om en bur är 1meter djup o ca 2meter lång och ca 1 meter hög? Det är till mina frassar alltså....... Dvv får lite mindre; ca 70cm djup o 1,2-1,5meter lång och ca 1meter hög.
    Jag vet ju inte vad reglerna säger......... *förvirrad* Jag har i alla fall fått tips om kall asfalt, att måla på golvet och en bit upp på väggarna, sen kan man ju måla vitt eller i den färg man vill ha.....
  • Bakom molnen

Virgid:
    Tittade på din gård i ditt album. Imponerande fint! Instämmer i alla tidigare grattis.
    Fast jag är inte avundsjuk, och det beror bara på att jag trivs så himla bra där jag själv bor i Västergötland (som du nu överger...)

Poesi och Yossis:
    Skrattar åt era tokiga kaniner, men hur kom de ner i badkaret? Hoppade de upp och över kanten???

• LuMa
    Vigrid:
    Jamen det låter väl helt okej? Åt jättarna vet jag att minimimåttet på höjden är 70 cm då dom har så stora öron och "dina" öron hänger ju så en meter på höjden måste ju räcka.
    Vad roligt att få planera så där, jag blir nästan lite avundsjuk!
    Snart får jag börja planera burbygge på nya stället också, eller typ nästa sommar eller nåt men planera kan man ju alltid göra.
  • poesi
    Bakom molnen skrev 2007-09-11 19:55:10 följande:
    Virgid:Tittade på din gård i ditt album. Imponerande fint! Instämmer i alla tidigare grattis. Fast jag är inte avundsjuk, och det beror bara på att jag trivs så himla bra där jag själv bor i Västergötland (som du nu överger...)Poesi och Yossis:Skrattar åt era tokiga kaniner, men hur kom de ner i badkaret? Hoppade de upp och över kanten???
    Saga hoppade över kanten, ja! När hon bara var några månader gammal
    Hon å Alfred var lösa som vanligt, å jag hittade inte Saga någonstans alls!
    Tillslut hittade jag hon sittandes i badkaret!

lillan.jpg

Kanske inte syns att hon är i ett badkar, men där var hon iaf. Överlycklig
    ღ Ida heter jag. Faster & moster till världens bästa barn! ღ
  • Momsie

Haha, skrattar åt era tokiga badkarskaniner!! : )

En snabb fråga, brukar hankaniner tappa aptiten när dom blir könsmogna?
    Dino äter inte upp sina pellets, rör bara moroten varannan var tredje dag och äter inte mkt hö vilket leder mig in på nästa fråga:
    Är hö av ovanligt dålig kvalitée i år p.g.a allt regnande??
    Har fått byta en påse redan och nästa som är ffrån årets skörd är väldigt brun?!?

• poesi
    Momsie skrev 2007-09-12 09:46:44 följande:
    Haha, skrattar åt era tokiga badkarskaniner!! : )En snabb fråga, brukar hankaniner tappa aptiten när dom blir könsmogna?Dino äter inte upp sina pellets, rör bara moroten varannan var tredje dag och äter inte mkt hö vilket leder mig in på nästa fråga:Är hö av ovanligt dålig kvalitée i år p.g.a allt regnande??Har fått byta en påse redan och nästa som är ffrån årets skörd är väldigt brun?!?
    Jag har inte sååån stor erfarenhet, men ingen utav mina kaniner har fått mindre aptit iaf!
    Iofs så har alltid Alfred ätit rätt lite, men iaf!
  • poesi

Åh, kaninungarna nafsar på en typ hela tiden. eller, ofta iaf!
    slickar först å så, sen lixom.. biter dom till. fast försiktigt, eller om det är för att dom har så små tänder..
    varför gör dom så? är det för lixom, dom tror att det ska komma mjölk ur fingrarna eller nått sånt, eller kommer dom bli värste bitmonstren sen?
    redan nu säger jag ju ifrån när dom biter till å så, men iaf!
    det kanske är helt normalt att en 3 veckors kanin smånafsar på en?

• yossis
    Bakom molnen skrev 2007-09-11 19:55:10 följande:
    Virgid:Tittade på din gård i ditt album. Imponerande fint! Instämmer i alla tidigare grattis. Fast jag är inte avundsjuk, och det beror bara på att jag trivs så himla bra där jag själv bor i Västergötland (som du nu överger...)Poesi och Yossis:Skrattar åt era tokiga kaniner, men hur kom de ner i badkaret? Hoppade de upp och över kanten???
    Japp Kiwi hoppar lätt över badkars kanten, ett kompost galler är inte heller några problem när man vill gå in. När vi höll på att slänga ut massa skräp igenom fönstret efter vi rivit i kökket så var Kiwi ute i en kompostgaller bur utan tak, sambon min skulle hålla koll på henne.  Helt plötsligt så var hon borta, vi gick båda ut & började ropa & leta efter henne, gick in & hämtade hennes matskål med pellets & gick runt o skakade den, ingen Kiwi kom springades.
    Till slut gick jag in igen & gick in i köket & vem ligger inte utsträckt på köksgolvet nöjd som en liten blå kanin.
  • Bakom molnen
    yossis skrev 2007-09-12 14:02:33 följande:
    Japp Kiwi hoppar lätt över badkars kanten, ett kompost galler är inte heller några problem när man vill gå in. När vi höll på att slänga ut massa skräp igenom fönstret efter vi rivit i kökket så var Kiwi ute i en kompostgaller bur utan tak, sambon min skulle hålla koll på henne.  Helt plötsligt så var hon borta, vi gick båda ut & började ropa & leta efter henne, gick in & hämtade hennes matskål med pellets & gick runt o skakade den, ingen Kiwi kom springades. Till slut gick jag in igen & gick in i köket & vem ligger inte utsträckt på köksgolvet nöjd som en liten blå kanin.
    Jag kan se framför mig hur nöjd hon var. Kommit in själv efter kanske flera dagar exil i uteburen medan köksombyggnad pågick. Imponerande smart och företagsam frukt du har.

Min frukt försvann i dag. Jag hittade honom hos grannen. Hela 40 cm in på andra sidan häcken. Ingen våghals direkt våran Mango. Men ooooh så söt ändå
  • yossis
    Bakom molnen skrev 2007-09-12 18:41:29 följande:
    Jag kan se framför mig hur nöjd hon var. Kommit in själv efter kanske flera dagar exil i uteburen medan köksombyggnad pågick. Imponerande smart och företagsam frukt du har.Min frukt försvann i dag. Jag hittade honom hos grannen. Hela 40 cm in på andra sidan häcken. Ingen våghals direkt våran Mango. Men ooooh så söt ändå
    Hon hade fått bo ute i 4 veckor när det hände, hon har ett eget fack ute i kaningården när hon bor ute. Men nu har hon fått flytta in igen & hon är såå sällskapsjuk, vill vara med hela tiden.
Svar på tråden Kanintråd #3