• Svar på tråden Kanintråd #3
  • yossis

Vigrid: Jag personligen hade satt dom i transportburar, dom får mycket mer stöd i en transportbur äni en vanligt 100*50 bur. Om dom sitter i en innebur & ni måste göra en häftig inbromsning så kan dom lätt kana in i buren & göra sig illa (slå sönder tänder, bryta klor mm)
    Jag har märkt att mina kaniner föredrar att åka i transportlådor som är lite mindre, då får dom stöd  av väggarna på ett helt annat sätt. Vissa har fått åka i Atlas 10 (katt transport)  & då sätter dom sig på tvären  längst in för att få stöd.

• LuMa

Bläh, Bamse lossar massvis med päls. Kan dra bort tussar från honom..
    Har suttit och kollat om jag skulle sett några mjällkvalster eftersom veterinären sa så sist att man kunde titta efter själv men jag såg ingenting.
    Ringde veterinärmottagningen och frågade vad man kan göra och då ska killen som svarade att man inte kan se dom med blotta ögat utan måste se med microskåp. Eh?
    Snacka dubbla budskap..
    Så på fredag ska jag in med honom så får dom väl titta i microskåp då. Suck.

• Some Say Love
    LuMa skrev 2007-09-17 17:01:30 följande:
    Bläh, Bamse lossar massvis med päls. Kan dra bort tussar från honom..Har suttit och kollat om jag skulle sett några mjällkvalster eftersom veterinären sa så sist att man kunde titta efter själv men jag såg ingenting.Ringde veterinärmottagningen och frågade vad man kan göra och då ska killen som svarade att man inte kan se dom med blotta ögat utan måste se med microskåp. Eh? Snacka dubbla budskap..Så på fredag ska jag in med honom så får dom väl titta i microskåp då. Suck.
    Blir det kala fläckar efter pälsen? Hur ser där ut där han tappar den?
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 17:08:34 följande:
    Blir det kala fläckar efter pälsen? Hur ser där ut där han tappar den?
    Nej, det blir inte kala fläckar och pälsen är på väg ut där han tappar den gamla.
    Jag tror inte han har kvalster men jag får väl åka in så får han en E-vitaminspruta och så får dom kolla..
  • Some Say Love

Ok, så brukar min Dora ha det ibland.. framför allt när hon haft ungar. Jag TROR att det är vitaminbrist eller liknande. Sedan jag bytte foder så har hon inte tappat nåt mer.

• Mandi74

Hej alla kaninexperter! Har en fråga som jag tänkte att någon av er kanske kan hjälpa mig med. Vi har 2 kaniner och den ena (vet inte vad det är för någon ras) har jätte konstiga öron, eller rättare sagt det ena står upp och det andra hänger ned. Nån som vet vad det kan bero på?

• LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 17:24:53 följande:
    Ok, så brukar min Dora ha det ibland.. framför allt när hon haft ungar. Jag TROR att det är vitaminbrist eller liknande. Sedan jag bytte foder så har hon inte tappat nåt mer.
    Precis.. Det börjar ju bli kallt nu med så han skulle ju gärna få ha sin päls kvar.
    Nu går han på Rabbfor som han har gjort dom senaste åren tror jag och det är först nu han har börjat tappa päls.. Jag har iofs den senaste tiden blandat ut Rabbforen med kornkross, kan det kanske ha med det att göra?
  • yossis
    Mandi74 skrev 2007-09-17 17:28:03 följande:
    Hej alla kaninexperter! Har en fråga som jag tänkte att någon av er kanske kan hjälpa mig med. Vi har 2 kaniner och den ena (vet inte vad det är för någon ras) har jätte konstiga öron, eller rättare sagt det ena står upp och det andra hänger ned. Nån som vet vad det kan bero på?
    Svårt att säga vad det beror på att kaninen har ett öra upp & ett ner. Jag har en ren rasig dvärgvädur här hemma med stamtavla & hon har ett öra upp & ett ner, vad det beror på vet jag inte.
  • Some Say Love
    LuMa skrev 2007-09-17 17:28:39 följande:
    Precis.. Det börjar ju bli kallt nu med så han skulle ju gärna få ha sin päls kvar.Nu går han på Rabbfor som han har gjort dom senaste åren tror jag och det är först nu han har börjat tappa päls.. Jag har iofs den senaste tiden blandat ut Rabbforen med kornkross, kan det kanske ha med det att göra?
    Doras päls har blivit mycket tätare och jämnare sen jag bytte foder till Mästers. Det verkar vara ett superfoder, det används mycket av de som hopptävlar sina kaniner. Jag blev rekomenderad det av en familj som är en av sveriges bästa inom hoppningen. Det är lite dyrare men det är helt klart värt det.
  • LuMa
    Mrs Bean skrev 2007-09-17 18:47:06 följande:
    Doras päls har blivit mycket tätare och jämnare sen jag bytte foder till Mästers. Det verkar vara ett superfoder, det används mycket av de som hopptävlar sina kaniner. Jag blev rekomenderad det av en familj som är en av sveriges bästa inom hoppningen. Det är lite dyrare men det är helt klart värt det.
    Var hittar man det?
    Hur mycket protein är det i det?
Svar på tråden Kanintråd #3